در : صفحه اول » اخبار » در راستای خشکاندن اقلیم احواز، مجوز ادامه ساخت تونل گلاب دو صادر شد

در راستای خشکاندن اقلیم احواز، مجوز ادامه ساخت تونل گلاب دو صادر شد

golabبا وجود وخامت غیرقابل وصف بحران زیست محیطی در اقلیم احواز و مرگ سالانه در حدود ۴ هزار احوازی در نتیجه این بحران، دولت مرکزی ایران مجوز ادامه ساخت طرح گلاب دو را صادر کرد. این طرح قرار است آب را از سرشاخه های حوضه کارون بزرگ به فلات مرکزی ایران منتقل کند و کار ساخت آن از سال ۲۰۰۹ آغاز شده بود.

مسعود میرمحمد صادقی روز شنبه ۲۰ سپتامبر جاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرده است که مجوز ادامه حفر سامانه دوم آبرسانی به اصفهان(گلاب ۲) صادر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان اظهار کرد: این سامانه به طول ۱۷ کیلومتر است که پنج کیلومتر آن تاکنون حفاری شده و ۱۲ کیلومتر باقی مانده است.

خروجی این تونل در ۴۵ کیلومتری غرب اصفهان در نزدیکی شهر تیران قرار داشته و ادامه مسیر انتقال بوسیله خط لوله انجام می شود.

از طول ۲۷ کیلومتری این تونل ۱۰ کیلومتر آن در قالب طرح انتقال آب به کاشان اجرا شده و حفاری قطعه دوم آن به مدت شش ماه متوقف شده بود که با مجوز وزارت نیرو ادامه حفاری آن در حال انجام است.

گفته می شود که مسئولان اصفهانی با تغییر نام طرحهایی نظیر گلاب دو و بهشت آباد از طرحهای انتقال آب جهت مصارف کشاورزی و صنعتی به طرحهای تامین آب شرب، و با استفاده از حمایت رسانه های مرکزی ایران سعی در توجیه افکار عمومی جهت اجرای این طرحهای ویرانگر دارند.

مخالفان اجرا شدن این طرح، نسبت به انتقال آب بین حوضه ای هشدار داده و عوارض آن بر محیط زیست اقالیم واقع در حوضه کارون بزرگ را فاجعه بار خوانده اند. برخی از این مخالفان اجرای طرحهایی نظیر گلاب دو و بهشت آباد را عامل اصلی نزاعهای گسترده در ایران در میان اقالیم مختلف دانسته و نسبت به تبعات سیاسی و اجتماعی آن هشدار داده اند.

—————————————————————-

بخش اخبار جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى