در : صفحه اول » حقوق بشر » سالیاد تحویل فعالان سیاسی احوازی به ایران

سالیاد تحویل فعالان سیاسی احوازی به ایران

فعالان سیاسی احوازی بازداشت شده در سوریه

هشت سال پیش در چنین روزی، مصادف با ۱۱ ماه مه ۲۰۰۶ رژیم فرقه گرای بشار اسد شماری از فعالان سیاسی عرب احوازی که در سوریه بسر می بردند را بازداشت کرده و تحویل جمهوری اسلامی ایران داد. فعالان سیاسی احوازی بازداشت شده غلامعباس ساکی، رسول مزرعه، فالح منصوری، جمال عبیدی، طاهر مزرعه، سعید حمادی، جاسم نیسی و حسین نیسی هستند.

به استثنای جمال عبیدی و حسین نیسی که پس از سپری کردن مدتی در بند جمهوری اسلامی، آزاده شده اند، سعید حمادی به مدت بیش از ۵ سال در سیاهچالهای رژیم زندانی بود. دیگر فعالان سیاسی عرب نیز احکام سنگینی دریافت کرده و تاکنون در زندانهای مختلف ایران در سخت ترین شرایط به سر می برند.  

 ١-غلامعباس ساکی (معروف به سعید ساکی) ، حکم ١٠ سال حبس ، در زندان دزفول، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، در کشور سوریه دستگیر و در اوائل سال ١٣٨۵ به ایران تحویل داده شد.

او توسط قاضی مرتضی کیاستی در شعبه ۴ دادگاه انقلاب احواز بدون حضور وکیل محاکمه شد. آقای ساکی ۴ سال و نیم در بازداشتگاه انفرادی اطلاعات احواز حدود ۳ ماه در زندان اوین در بازدشات بوده است.

 پس از گذشت حدود ۵ سال درسلولهای انفرادی اوین و بازداشتگاه اطلاعات احواز او بار دیگر به ۵ سال محکوم ومدت زمان بازداشت انفرادی ایشان به حساب نیامده است.

  اکنون آقای ساکی در زندان دزفول تحت بدترین شرایط و وضعیت جسمانی به سر می برد. وی از بیماری فشار خون رنج می برد.

٢- رسول مزرعه محکوم به ۱۵ سال حبس در زندان یاسوج است. او  فعال سیاسی ،اهل شهر احواز است و اتهام ایشان اقدام علیه امنیت کشور عنوان شده است. آقای مزرعه در ۱۱ مه  ٢٠٠۶ در کشور سوریه بازداشت شد.

قاضی احمدی در شعبه یکم دادگاه انقلاب احواز او را محاکمه کرده و به ۱۵ سال حبس محکوم کرد. او اکنون در زنادان یاسوج از بیماری عفونت مثانه رنج می برد و جهت معالجه نیاز به بستری در بیمارستان دارد.

٣- فالح منصوری: فرزند عبدالله، تبعه کشور هلند است. او در ۱۱ مه ٢٠٠۶ توسط سازمان امنیت سوریه بازدشت و به اطلاعات ایران تحویل داده شد. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و تأسیس سازمان مخالف با نظام جمهوری اسلامی ایران از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضی احمدی به ٣٠ سال حبس در زندان سمنان محکوم شده است.

 ایشان در خارج از کشور فعالیتهای حقوق بشری وسیعی داشت و به پاس فعالیتهایش از ملکه هلند مدال افتخار دریافت کرده بود.

۴- طاهر مزرعه: فرزند علی، فعال سیاسی اهل منطقه ابوحمیضه شهر خفاجیه(سوسنگرد) است که در سال ۲۰۰۶ در سوریه بازداشت شده و به ایران تحویل داده شد. وی به ۱۰ سال حبس و ده سال تبعید در شهر دامغان محکوم شده و اکنون مدت تبعیدش را سپری می کند.

۵- جاسم نیسی: وی در سال ۲۰۰۹ در سوریه بازداشت و به ایران تحویل داده شد. آقای نیسی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور به ١٠ سال حبس محکوم گردید. او در حال حاضر دوران حبس در تبعید خود را در شهر تبریز  سپری می کند.

عکس از راست: فالح منصوری، سعید ساکی، رسول مزرعه و طاهر مزرعه

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز/ حقوق بشر

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى