در : صفحه اول » اخبار » شمارش معکوس برای محکومیت ایران

شمارش معکوس برای محکومیت ایران

شمارش معکوس برای محکومیت ایران

در کنفرانس خبری صبح روز جمعه، احمدشهید گزارشگر ویژه حقوق بشر، در پاسخ به این پرسش که جواب شما به حملات شخصی مقامات ایرانی به شما و یا دبیر کل سازمان ملل چیست گفت: «حملات شخصی چیزجدیدی نیست. وقتی یک گزارشگر ویژه یا دبیرکل سازمان ملل یا دیگر مقامات (اروپایی)، به خاطر حرفهایی که می‌زنند می‌توانند مورد حمله (شخصی) قرار بگیرند، شما به ایرانیانی فکر کنید در تهران و جاهای دیگر که اگر نظرشان را بیان کنند چه چیزی نصیبشان می‌شود.

احمدشهید گزارشگرویژه حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه گزارش سالانه خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد.

احمدشهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، روز پنج شنبه ۲۳ اسفند، گزارش سالانه خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد. در بخشی از این گزارش آمده است که از زمانی گزارشگر ویژه کار خود را در سال ۲۰۱۱ آغاز کرده است بیشتر از ۱۵۳۹ اعدام صورت گرفته که از این تعداد ۶۸۷ نفر در سال ۲۰۱۳ اعدام شده‌اند.

به گفته گزارشگر ۳۶۹ تن از افراد شده توسط مقامات ایرانی گزارش شده است. به گفته این گزارش همچنین ۵۷ نفر در سال ۲۰۱۳ در ملاء عام اعدام شده‌اند.

گزارش احمدشهید در حالی به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد که نمایندگان این شورا طی روزهای آینده به بحث و بررسی پیرامون آن خواهند پرداخت و پس از آن برای تمدید ماموریت گزارشگر ویژه تصمیم گیری خواهند کرد. شورای حقوق بشر تا کنون در سه سال پیاپی ماموریت آقای شهید را تمدید کرده است.

این گزارش نزدیک به ۳۴ هزار کلمه و ۱۰۵ صفحه است و در نه فصل همراه با زیر بخش‌های آن‌ها به این شرح ارائه شده است. تحولات حوزه قانون گذاری (پیش نویس منشورحقوق بشر، لایحه جرم سیاسی، قانون جزایی)، حق آزادی و امنیت اشخاص (فعالان ملت های غیر فارس ، اقلیت های دینی و مذهبی، مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران)، رفتار با افرادی که از آزادی محروم هستند، حق دسترسی به دادگاه عادلانه (استقلال قضات و استقلال وکلا، برگزاری دادگاه‌ها)، حق حیات، حقوق اجتماعی اقتصادی (تحریم‌های اقتصادی و حق تحصیل). از این گزارش نزدیک به ۱۰ هزار کلمه براساس پروتکل‌های سازمان ملل گزارش اصلی است و بقیه موارد مطرح شده در بخش ضمائم آورده شده است.

روز جمعه احمد شهید با جمعی از خبرنگاران دیدار کرد و در روز دوشنبه در جلسه شورای حقوق بشر حاضر خواهد شد تا ضمن ارائه گزارش خود به سوالات کشور‌ها و نمایندگان سازمان‌های حقوق بشری پاسخ دهد.

منبع: خبرگزاری ها

 

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى