در : صفحه اول » اخبار » مکیه نیسی در زندان سپیدار جان باخت

مکیه نیسی در زندان سپیدار جان باخت

پادماز- بنا به گزارش فعالان حقوق بشر از احواز، مکیه نیسی، زن احوازی، پس از تحمل بیش از سه سال بازداشت و شکنجه وحشیانه در زندان سپیدار در اثر وخامت وضعیت جسمانی و ممانعت مسئولان بیمارستان از اعزام وی به بیمارستان، جان خود را از دست داد.

مکیه نیسی، متولد ۱۳۶۴، متاهل و داراى سه فرزند، مکیه از ۶ آبان ۱۳۹۷ در بازداشت موقت به سر می برد. مکیه فقط به این دلیل بازداشت شده است که شوهرش  به زعم وزارت اطلاعات داعشی‌ است. مکیه، برادران مکیه، و خانواده‌ی همسرش را بازداشت کرده‌اند و به آنها گفته‌اند زمانی آزاد می شوید که صادق شوهر مکیه تسلیم شود.
مکیه ۵ ماه در بازداشتگاه اطلاعات احواز تحت بازجویی بود و سپس به زندان سپیدار انتقال داده شد. اسفند ۱۳۹۷ اورا به همراه دو زن دیگر به زندان خرم‌آباد تبعید کردند پس از گذشت ده روز به زندان سپیدار منتقل شد.
همسر مکیه نیسی از مهر ۱۳۹۷ مفقود شده است، وزارت اطلاعات به مکیه و خانواده‌ی مکیه ( که اکثرا در بازداشت هستند) گفته‌اند که تا همسرت را پیدا نکنیم هیچ‌کدامتان آزاد نخواهید شد. این درحالی است که آشنایان مکیه، شاهد بازداشت همسر او بوده‌اند، مکیه در وضعیتی قرار داشت که وصف رنج آن ممکن نیست. سه فرزند خردسال دارد ( ۷، ۸ ،۵ ساله) تمام خانواده‌اش به جز یکی از خواهرانش در بازداست به سر می برند. در زندان برای تامین هزینه‌هایش مجبور به انجام کارگری‌های سخت است. مکیه در طول بازداشت مدام مورد شکنجه قرار گرفته است.
بی خبری مطلق از وضعیت فرزندان بی پناه و خردسالش، بازداشت تمام اعضای خانواده‌اش، تهدید، ضرب و شتم، ماه‌ها انفرادی بدون بازجویی از مصادیق شکنجه‌هایی است که ذکر شد.
فعالان احوازی این اقدام ایران در بازداشت اعضای خانواده متهمان جهت مجبور ساختن متهمان به تسلیم خود را مصداق بارز مجازات دست جمعی می دانند. این فعالان تاکید کردند زنان عرب که طی چهار سال اخیر بازداشت شده اند تنها به دلیل اتهامات موجه به شوهرانشان بازاداشت و شکنجه شده اند.

بخش حقوق بشر- جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى