در : صفحه اول » اخبار » هشدار سازمان عفوجهانی نسبت به اعدام قریب الوقوع فعالان عرب

هشدار سازمان عفوجهانی نسبت به اعدام قریب الوقوع فعالان عرب

پادماز: سازمان عفوجهانی دربیانیه ای که روز جمعه ۴ اکتوبر ۲۰۱۳ منتشر کرده است نسبت به خطر اعدام قریب الوقوع غازی عباسی فعال عرب اهل فلاحیه هشدار داد. در این بیانیه آمده است که روز ۲۷ سپتامبر غازی عباسی فعال عرب محکوم به اعدام به قرنطینه زندان کارون انتقال داده شده است. از آنجائیکه  درایران محکومان قبل از اجرای حکم به قرنطینه منتقل می شوند تا پس از آن حکم آنها اجرا شود، غازی عباسی درخطر قریب الوقوع اعدام قرار داد.

غازی عباسی به همراه سه تن دیگر به نام های عبدالرضا امیرخنافره، عبدالامیر مجدمی وجاسم مقدم پیام در تاریخ ۱۵ اوت ۲۰۱۲ به اتهام “محاربه باخدا” و”افساد فی الارض” از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب احواز به اعدام محکوم شده اند. احکام صادره درارتباط با یک سری تیراندازی ها هستند که گفته می شود به مرگ یک مامور پلیس ویک سرباز منجر شده است. درتاریخ ۱۳ فوریه ۲۰۱۳، شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور احکام اعدام صادره راتائید کرده واحتمال اجرای آنها درهر لحظه وجود دارد.

هرچهار محکوم به اعدام هرگونه مشارکت درتیراندازی ها را رد کرده واعلام کرده اند که “اعترافات” آنها تحت شکنجه وبدرفتاری شدید صورت گرفته وآنها در دادگاه این اعترافات را تکذیب کرده اند. با این وجود ادعای محکومان مبنی برمورد شکنجه واقع شدن نه از سوی دادگاه انقلاب احواز و نه دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار نگرفته است.

در ادامه بیانیه، سازمان عفوجهانی ازطرفداران حقوق بشر خواسته است تا نامه هایی به زبان های فارسی، عربی وانگلیسی برای مسئولان ایرانی نوشته وازآنها بخواهند تا حکم اعدام چهار فعال عرب شهر فلاحیه را متوقف سازند، مسئله شکنجه وبدررفتاری با این محکومان را بررسی کنند و از مسئولان بخواهند تا بررسی کنند که درحال حاضر این محکومان مورد شکنجه قرار نگیرند و دسترسی لازم به نیازهای پزشکی ودارویی داشته باشند واجازه داشته باشند تا با وکلای خود وخانواده های خود درارتباط باشند.

دربخش دیگری از این بیانیه اطلاعات دیگری درباره این متهمان ارائه شده است.

 چهار تن مذکور به همراه سه نفر دیگر تقریبا به شکل همزمان در سال ۲۰۰۹ دستگیر شدند. آنها برای ماه ها بدون هیچ گونه دسترسی به وکیل و یا ارتباط با خانواده های خود در سلول انفرادی وزارت اطلاعات نگهداری شده بودند.

دادگاه این اشخاص پشت درهای بسته صورت گرفت وبه مدت دوساعت طول کشید. دادگاه تشخص داد که متهمان گروهی “جدایی طلب ملی” تشکیل داده که با استفاده از اسلحه ومشارکت در تیراندازی اقدام به ایجاد رعب ووحشت وبرهم زدن امنیت عمومی ورزیده اند. دادگاه اولیه تنها به اعترافات متهمان استناد کرده است، درحالی که متهمان درطول محاکمه اظهارداشته اند که اعترافات تحت شکنجه از آنها گرفته شده است. سه تن دیگر از محکومان، شهاب عباسی و سامی جدماوی نژاد وهادی آلبوخنفرنژاد به سه سال زندان درتبعید درزندان اردبیل درشمال غرب ایران به آنچه که مشارکت درتیراندازی گفته می شود، محکوم شده اند.

هردو دادگاه انقلاب احواز ودیوان عالی کشور پذیرفته اند که برخی از متهمان اعترافات خود را رد کرده وگفته اند که اعترافاتشان زیر شکنجه و بدرفتاری گرفته شده اند. بااین وجود هر دو دادگاه درباره شکنجه های اعلام شده اقدامی جهت بررسی انجام نداده اند.

در ادامه بیانیه به اطلاعاتی دیگر درباره وضعیت حقوق بشر دراحواز وگزارش حقوق بشر احمد شهید درباره بازداشت فعالان عرب وزندانی کردن آنها واعدام فعالان فرهنگی احوازی ارائه شده است.

جهت خواندن متن بیانیه به انگلیسی کلمه زیر را کلیک کنید:

بیانیه عفوجهانی

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى