در : صفحه اول » دیدگاه » پدافند اپوزیسیون ایرانی علیه انتفاضه های احواز

پدافند اپوزیسیون ایرانی علیه انتفاضه های احواز

در ادامه سلسله انتفاضه های متوالی احواز، ملت مقاوم احواز در حمایت از قربانیان فساد و تبعیض نژادی دولت ایران در عبادان در شهرها و مناطق عدیدی دست به تظاهرات زدند و به مدت بیش از یک هفته تظاهرات ضد دولت مرکزی ایران در خیابانهای اقلیم احواز ادامه داشت.

آنچه در عبادان اتفاق افتاد کاملا مشابه خشکاندن رودخانه ها و تالابها، مصادره صدها هزار زمین کشاورزان عرب از سوی ارگانهای مختلف دولت ایران است. به حاشیه راندن عربها ساکنان اصلی احواز و انحصار مدیریت این اقلیم به مسئولان غیر بومی فارس و لر، سبب شده است تا مسئولان هرگونه اهمیتی به مصالح بومیان نداده و تنها سیاستهای امنیتی دولت در ضدیت با عرب را به اجرا گذارند.

در حالیکه مردم عرب علیه فساد دولت مرکزی و سیاستهای عرب ستیزانه اش قیام کرده اند و انتفاضه هایشان در دو دهه اخیر بدون توقف ادامه داشته است، اپوزیسیون مرکزگرای ایرانی در خارج از کشور اقدام به اجرای نوعی پدافند غیرعامل علیه این انتفاضه کرده تا از مطرح شدن صدای ملت عرب الاحواز ممانعت کرده و اجازه ندهد تا مبارزات این ملت بعد وسیعتری پیدا کند.

اپوزیسیون در رسانه های فارس زبان خارج از کشور، در پوشش حوادث عبادان نظیر انتفاضه های سابق در احواز، از ذکر هویت معترضان و خواسته هایشان امتناع می کند و بدین ترتیب نام مردم عرب و شعارهایشان و خواسته هایشان بایکوت می شود. در مقابل اپوزیسیون به سراغ یکی دو نفر و یا تجمع کوچکی از افراد مشکوک غیرعرب که شعارهای فارسی و مشکوکی نظیر “رضا روحت شاد” می دهند رفته و کل اعتراضات با این وسعت را با نام لرها و اینگونه شعارها گره می زند. همچنین این رسانه ها تحلیل گران ضد عرب و نژادپرست برای اظهار نظر درباره این اعتراضات فرخوانده و هیچ اجازه ای به فعالان احوازیها برای اظهارنظر نمی دهند.

مردم عرب در حدود یک قرن است که انواع فقر و فلاکت و کشتار و گرسنگی را از سیاستهای عرب ستیزانه رضاخان، محمدرضا شاه و جمهوری ایران اسلامی کشیده اند. این مردمی که به تنگنا رسیده اند به هیچ وجه هیچ مرکزگرایی را تاب ندارند؛ تمامیت جنبش مردمی الاحواز در راستای رهایی از یوغ دولت مرکزی است و هیچ استثنایی در این امر وجود ندارد.

نام شهرها و زبانی که مردم با آن شعار می دهند نیز یکی از موارد مورد حمله رسانه های اپوزیسیون فارسی بوده است. این رسانه ها شعارهای عربی را دشمنانه و خطری برای امنیت ملی ایران مطرح کرده اند همچنین نامهای ساختگی برای شهرهای احوازی را خطر قرمز می دانند و نامهای عربی را مورد حمله قرار می دهند.

جنبش مدنی مردمی الاحواز با انتفاضه های مستمرش، احواز را به مرکز اصلی مبارزات ملل غیرفارس علیه مرکزگرایی مبدل کرده است. استمرار و اصرار احوازیها بر ادامه مبارزه مدنی با وجود هزینه های فراوان، وضوح این مبارزه احوازی در مفاهیم و گرایش به عدم تمرکز نظام سیاسی، بیش از هر زمان دیگر چالش اصلی در ایران را به سطح آورده و افقی روشن پیش روی ملل غیرفارس قرار داده است.

تصادفی نیست که عناصر مورد حمله اپوزسیون فارس عبارت هستند از نامهای عربی شهرهای احواز، هویت عرب تظاهرکنندگان هستند و در مقابل حمایت اپوزیسیون از حضور مهاجران و طرحهای تغییر دموگرافیک، اتهامات تجزیه طلبی و تمامیت ارضی است.

آنچه در احواز طی انتفاضه های مستمرش شاهدش هستیم رویارویی نیروهای خواستار عدم تمرکز سیاسی قدرت در برابر مرکزگرایان معتقد به یک فرهنگ و یک زبان هستند. اینجاست که می توان راز نهفته پدافند اپوزسیون علیه انتفاضه های احواز را دریافت.

همراهی ملت آزربایجان جنوبی با اعتراضات ملت الاحواز و بیانه های احزاب بلوچ و تورک و کورد و گیلک همگی نشان می دهد که مقاومت احوازیها در حال ثمر دادن است و ملت ها به شکل گیری یک جبهه بزرگ مبارزه علیه مرکزگرایی بیش از پیش امیدواری پیدا کرده اند.

پادماز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى