در : صفحه اول » سیاسی » چرخش ۱۸۰ درجه ای مخالفان جمهوری اسلامی

چرخش ۱۸۰ درجه ای مخالفان جمهوری اسلامی

درپی پیروزی حسن روحانی نماینده سابق ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران وعضو شورای نگهبان نظام، شمار زیادی از احزاب وتشکلات سیاسی اپوزیسیون ایرانی در خارج، چرخش ۱۸۰ درجه ای یافته واین پیروزی را به حسن روحانی تبریک گفتند.

اتحاد جمهوری خواهان ایران برای نخستین بار از تعامل بین اپوزیسیون ایرانی ونظام سخن گفته وشعار”تنش زدایی از سیاست خارجی” را دلیل موجه خود برای تبریک به روحانی قلمداد کرده است:

” آقای حسن روحانی کاندیدای اصلاح طلبان و میانه رو ها با شعار تنش زدایی از سیاست خارجی و تعا‫مل در رویکردهای داخلی، پیروز انتخابات این دوره ریاست جمهوری شده است. تجربه جدیدی در تعامل بین اپوزیسیون و حکومت أغاز شده است.”

حزب دموکراتیک مردم ایران نیز اعلام کرد که برای دستیابی به دموکراسی دیگر نیازی به براندازی نظام نیست و دستیابی به خواسته های مردم حتی در چارچوب نظام جمهوری اسلامی نیز امکان پذیر است. این حزب حتی اقدامات اعتراضی مسالمت آمیز نظیر نافرمانی ها مدنی را رد کرده وبر فعالیت قانونی درچارچوب جمهوری اسلامی تاکید کرده است:   

“اصلی ترین ومهّم ترین درس برگرفته ازاین انتخابات وگوهرِآن، دراین است که تغییرواصلاحات و دستیابی به خواست های بحق مردم؛ ازطریق راه های مسالمت آمیزوشیوه های مبارزاتی آرام وگام به گام، حتّی درنظام جمهوری اسلامی امکان پذیراست؛ ومی توان حاکمیّت را نیزبه تمکین واداشت. ازآن فراتر، مردم نیزهمین را خواهانند وبه صندوق های رای، دلبسته وامیدوارند. انتخابات ریاست جمهوری، باردیگر، چیرگی راهبرد سیاسی اصلاح طلبانه، گام به گام واعتدال جویانه بااستفاده ازراه های قانونی و عمل گرایانه را دربرابر گزینه هایی همچون نافرمانی مدنی، لشکر‌کشی وشورش هایِ خیابانی و یا مبارزه قهرآمیز و یا راه حل های آرمانگرایانه وواقعیت گریز، به نمایش گذاشت.”

 

شورای هماهنگی راه امید نیز با تبریک به حسن روحانی از وی خواستند تا استقلال کشور که مهم ترین دستآورد ایرانیان در صد سال اخیر است، را حفظ کند:

“ایشان قطعا می‌دانند که می توانند با پایبندی به پیمان خوددر پیگیری مطالبات بر حق مردم که ضامن تحقق روزافزون استقلال، آزادی، عدالت، دموکراسی و پیشرفت به مثابه اصلی ترین آرمان های یکصدساله ی اخیر ایرانیان بوده و هست، به پشتیبانی میلیون ها شهروند این مرز و بوم دلگرم باشند.”

حزب توده نیز به شیوه همیشگی اش، پس از کلی گویی وزیاده گویی از نتیجه به دست آمده اظهار رضایت وناراحتی کرده و خواهان همراهمی با نیروهای اصلاح طلب شده است. سخن کارل پوپر درباره کمونیست ها کاملا درباره بیانیه اخیر حزب توده منطبق است. پوپر گفته است که کمونیست ها ادعایی مشخص که با معیار علمی بتوان سنجید را ارائه نمی کنند ودرعوض با کلی گویی به شرح شرایط کلی می پردازند.

 بخش پایانی بیانیه حزب توده به شرح زیر است:

“حرکت میهن ما به جلو، و نجات از وضعیت دهشتناک کنونی، تنها با حرکت متحد و سازمان یافته همه نیروهای اجتماعی و اصلاح طلب پیرامون خواست های مشخص همراه با کنش اجتماعی مشخص، امکان پذیر است. باید در راه به عمل درآوردن این امر همه تلاش ها را به کار گرفت.”

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى