در : صفحه اول » اخبار » گزارشی از وضعیت زنان عرب احوازی در زندان سپیدار

گزارشی از وضعیت زنان عرب احوازی در زندان سپیدار

شمارى از زنان عرب احوازى را در زندان سپیدار توسط جمهوری اسلامی ایران به گروگان گرفته شده اند

سپیده قلیان که مدتی در زندان سپیدار احواز بازداشت بوده است در مورد زندانیان زن عرب به گروگان گرفته شده این چنین مى نویسد:

مکیه نیسی: متولد ۱۳۶۴، متاهل و داراى سه فرزند، مکیه از ۶ آبان ۱۳۹۷ در بازداشت موقت به سر می برد. مکیه فقط به این دلیل بازداشت شده است که شوهرش  به زعم وزارت اطلاعات داعشی‌ است. مکیه، برادران مکیه، و خانواده‌ی همسرش را بازداشت کرده‌اند و به آنها گفته‌اند زمانی آزاد می شوید که صادق تسلیم ما شود.

مکیه ۵ ماه در بازداشتگاه اطلاعات احواز تحت بازجویی بود و حالا پس از گذشت بیش از یک سال در زندان سپیدار است. اسفند ۱۳۹۷ اورا به همراه دو زن دیگر به زندان خرم‌آباد تبعید کردند پس از گذشت ده روز به زندان سپیدار منتقل شد. مکیه کماکان در بازداشت موقت به سر می برد.

همسر مکیه نیسی از مهر ۱۳۹۷ مفقود شده است، وزارت اطلاعات به مکیه و خانواده‌ی مکیه ( که اکثرا در بازداشت هستند) گفته‌اند که تا همسرت را پیدا نکنیم هیچ‌کدامتان آزاد نخواهید شد. این درحالی است که آشنایان مکیه، شاهد بازداشت همسر او بوده‌اند، حالا مکیه در وضعیتی قرار دارد که وصف رنج آن ممکن نیست. سه فرزند خردسال دارد ( ۷، ۸ ،۵ ساله) تمام خانواده‌اش به جز یکی از خواهرانش در بازداست به سر می برند. در زندان برای تامین هزینه‌هایش مجبور به انجام کارگری‌های سخت است. مکیه در طول بازداشت مدام مورد شکنجه قرار گرفته است.

بی خبری مطلق از وضعیت فرزندان بی پناه و خردسالش، بازداشت تمام اعضای خانواده‌اش، تهدید، ضرب و شتم، ماه‌ها انفرادی بدون بازجویی از مصادیق شکنجه‌هایی است که ذکر شد.

زهراء حسینى(صرخه): فرزند سعد ۲۴ ساله، متاهل داراى دو  دختر (اسرا وسنا) از اهالى شهر احواز در ۲۶ آبان ۱۳۹۷ در منزل بازداشت شد. شوهر زهراء، صادق حمیداوى از اهل سنت، در شهریور ۹۷ به تهران مى رود و بعد از چند روز دیگر دوستانش بازداشت مى شوند (هم اکنون همگى در زندان شیبان هستند بجزء صادق) در ابتداء اداره اطلاعات گفته که صادق بازداشت و نزد آنهاست اما پس از آن به خانواده گفته شده که نزد اداره اطلاعات نیست و اطلاعى از آن ندارند!

پرونده زهراء حسینى در شعبه دو دادگاه انقلاب اسلامى احواز و به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در داعش منتظر صدور حکم است. زهراء حسینى به اجبار و زیر شکنجه از او اعتراف گرفته اند و زیر هرچه آنها خواستند امضاء کرده است تا بتواند دخترانش را ببیند.

سپیده قلیان فعال مدنى در تویتر خود در مورد شکنجه و اعترافات اجبارى زهرا حسینى این چنین نوشت:

‏خواهر عربم را با دست و پای کبود اولین بار وقتی دیدم که برای انگشت نگاری باهم به زندان سپیدار منتقل شدیم، زهرا گروگان اطلاعات است، آن‌ها شوهر زهرا را می‌خواهند و ادعا می‌کنند شوهر او داعشی‌ست. زهرا از آبان ۹۷ در بازداشت موقت به سر می‌برد. به مدت ۵ ماه در سلول‌های بازداشتگاه (شکنجه‌گاه) اطلاعات احواز نگهداری مى شود. یک شب برای بازجویی مرا بردند، با تمام اینکه در تمام مدت بازداشت با چشم‌بند بودیم، اما متوجه برخی از صداها میشدیم، صداهایی که از هزار تصویر گویاتر و زنده‌تر بودند.

این فعال مدنى مى نویسد:زندانبان مرد وقتی عصا را به من داد ( یک تکه مقوا که پل ارتباطی ما زنان و زندانبان‌های مرد بود و مارا به مکان مورد نظر هدایت میکردند)را به من داد، حس کردم صدای یک زن دیگر می‌آید که کمی ان‌ طرف‌تر با من به طرف اتاق بازجویی میرود.اتاق‌های بازجوئى نزدیک هم بود و ما صدای تمام بازجویی های اتاق بغل دستی‌مان را می‌شنیدیم، هیچ آزارى بالاتر از این نبود، روز اول بازجویی من بود و روز نمی‌دانم چندم بازجویی زنِ ناشناس، بازجویی از صبح تا دم‌دمای صبح ادامه داشت، خوب به یاد دارم بازجوها از او می‌خواستند اعتراف کند داعشی‌ست او فقط میگفت: من اهل سنت هستم.یکهو صدای کتک‌کاری بالا گرفت، او را می‌زدند و او فریاد میزد و بازجوها محکم‌تر میزدند میگفتند نه باید صدات در بیاد، اعتراف کن به اون چیزی که هستی تا ولت کنیم، دیگر صدایی نیامد، دو روز بعد مرا با چشم‌بند سوار اتومبیلی کردند که صداى دو زن دیگر هم می‌آمد. به مقصد که رسیدیم،چشم‌بند‌هایمان را در آوردیم، متوجه دو زن دیگری شدم که یکی از آنها چش و چالش کاملا کبود بود، مارا برای انگشت‌نگاری آورده بودن و از این فرصت استفاده کردیم تا باهم صحبت کنیم، علی‌رغم اینکه مامور تهدیدمان کرده بود که لام تا کام باهم هیچ حرفی نزنیم.باهم احوال‌پرسی کردیم و زخم‌های تنمان را نشان یکدیگر دادیم، از نگرانی‌هایمان گفتیم و آخر سر زهرا گفت: تو همانی نیستی که دو شب پیش در اتاق بغلی بازجویی میشدی؟ میگفتند کمیسیون (کمونیست) هستی و بهت حمله می‌کردند، گفتم بله زهرا جان، تو هم همانی هستی که می‌گفتند بگو داعشی‌ام؟

از آن‌روز تا همین‌ امروز که ماه‌ها باهم در زندان سپیدار هم‌بند بودیم خواهر هم شده‌ایم‌، و همین امر موجبات خشم اطلاعات را فراهم نمود. زهرا یکی از صدها زن عربی‌ست که در احواز تحت بازداشت/شکنجه/ستم است‌، به دو دلیل :

‏یک زن است. ‏دو عرب است.

سپیده قلیان در یادداشت هایی در شرح زندانیانی که با آنان تماس داشته به وضعیت صهبا_حمادی، سمیه حردانی، اشاره کردهاست. سپیده قلیان در شرح سرنوشت «مریم (صهباء) حمادی» و شکنجه هایی که به این زن داده اند نوشته:

صهبا_حمادی: متولد ۱۳۷۸، از مرداد ۹۷ در بازداشت به سر میبرد، متاهل است، دانشجوی کارشناسی مهندسی کشاورزی‌ست، اولین بار او را در بازداشتگاه اطلاعات احواز دیدم، از بازجویی به سلول آوردنش، در اتاق بازجویی به اون برق وصل کرده بودند تا اعتراف کند قصد مسموم کردن زائران اربعین را داشته است.

او را بعد از ماه‌ها با غل و زنجیر به اطلاعات تهران منتقل کردند، ۶ ماه هم آنجا تحت بازجویی بود، چندین بار از او فیلم اعتراف گرفتند، هر بار تهدید میکردند عشق زندگی‌اش حسین را خواهند کشت. فرودین ۹۸ به زندان سپیدار منتقل شد، خرداد ۹۸ حکم اعدامش صادر شد.

آبان ۹۸ حکم اعدام شکست و ۱۵ سال حبس تعزیری به وی ابلاغ شد. حسین همسرش را هم بازداشت و او را روانه زندان شیبان کردند. صهبا در شرایط نامساعدی در بند نسوان زندان سپیدار به سر میبرد، او را داعشی خطاب میکنند و هر بار از سوی زندانبان و کادر زندان امنیت جانی‌اش سلب می شود.

در این مدت صهبا حتی پس از ابلاغ حکم هم بازجویی‌هایش تمام نشد، بازجو هر بار به دفتر حفاظت زندان سپیدار( خانم نادری) آمده، و صهبا را تهدید میکند. صهبا از حق تماس و دیدار با شوهرش حسین محروم است. مرگ را نفس میکشد.

تنها اتهام سمیه حردانى، همسر یکى از مهاجمان رژه احواز است

سمیه حردانى: همسر فواد منصورى که در هجوم به رژه احواز کشته شد، در زندان سپیدار بسر مى برد. سمیه حردانى متولد اسفندماه ۱۳۷۳ است و در ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ که در ماه سوم حاملگى بسر مى برد، به دلیل شرکت کردن همسرش در هجوم به رژه، همراه مادرش سوسن سعیداوى بازداشت شد. تنها اتهام سمیه حردانى چون همسر فواد منصورى است.

سمیه همان روز هجوم رژه ۳۱ شهریور به علت اینکه اطلاعات سپاه او را با جنازه‌ی از هم پاشیده‌ی شوهرش مواجه می کند. دچار خونریزی شدید مى شود و به علت عدم رسیدگی دچار سقط جنین مى شود. از او اعتراف اجباری مى گیرند و حالا پس گذشت بیش از یک سال پس از تحمل ۹ ماه انفرادی به زندان سپیدار منتقل مى شود.

سمیه پس از گذشت یک سال و اندی هنوز در بازداشت موقت به سر می برد و هنوز تحت بازجوئى قرار مى گیرد، او در تاریخ ۷ آذر بخاطر بی گناهی مادرش دست به اعتصاب غذا می زند اما بخاطر تهدید حفاظت زندان سپیدار ناچار به اعتصاب خود پایان می‌دهد.

پرونده سازى اداره اطلاعات براى زندانیان زن عرب

از جمله پرونده هائى که تا کنون وضعیت آنها بلاتکلیف و روشن نیست، وضعیت صدها نفر بازداشت شده بعد از هجوم رژه۹۷ احواز است. در این هجوم على رغم کشته شدن مهاجمان، مقامات قضائى و امنیتى ایران بیشتر خانواده ها و فعالان که در سال هاى اخیر به مذهب اهل سنت گرایش پیدا کردند را بدون دست داشتن در هجوم ۳۱ شهریورماه ۹۷، آنها را بازداشت کردند که بین بازداشت شدگان شمارى از زنان عرب به دلیل فعالیت همسرانشان دستگیر شدند و پرونده اى تحت عنوان زنان داعش در اتاق هاى تاریک اداره اطلاعات احواز تشکیل شد.

۲۵۰ نفر از بازداشت شدگان بعد از هجوم به رژه احواز به زندان شیبان بند ۸ منتقل شدند وبیش از ۲۰۰ نفر به زندان همدان منتقل شدند. بعضى از زندانیان زن عرب احوازی در ابتداء در تهران و بعد همدان و سپس به زندان سپیدار احواز منتقل شدند. در بند نسوان زندان سپیدار احواز ۹ اتاق که در این اتاقها ۲۲۰ زن با اتهام هاى مختلف وجود دارد. متهمان سیاسى و مذهبى زن دربین دیگر اتاقها با دیگر متهمان با جرم هاى قتل، اختلاس و مواد مخدر و غیره مختلط هستند.

فعال زن سپیده قلیان اسامى بعضى از زندانیان زن عرب در زندان سپیدار در تویتر خود ذکر کرد که هویت بعضى از آنها سابقاً منتشر شده بود. این فعال مدنى در مورد گرفتن ”اعترافات اجبارى” و شکنجه وآثار شکنجه بر بدن این زندانیان سخن گفت واضافه کرد که این زنان به دلیل “عرب و زن بودن” شان شکنجه شدند.

بنا به گفته بعضى خانواده ها؛ با تهدید وشکنجه این زنان، زیر اوراق بازجوئى اعترافات اجبارى مبنى بر عضویت در داعش امضاء کرده اند و حتى نزد بازپرس شعبه ۱۲ و همچنین شعبه ۲ دادگاه انقلاب  قاضى “شاهینى”گفتند که از آنها اعترافات اجبارى گرفتند. این زنان على رغم انکار اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در داعش در زندان سپیدار احواز در بازداشت بسر مى برند و حتى وثیقه هاى بسیار سنگین براى آنها صادر شده است.

اسامى خانم هائى که براى آنها پرونده سازى کردند:

١-خانم مریم(صهباء)حمادى ۲۳ ساله فرزند زیدان،متاهل، داراى فرزند از اهالى شهرخفاجیه(سوسنگرد)،نویسنده وکاربر فضاى مجازى در اوائل مهرماه بازداشت شده بود.

٢- زهراء حسینى(صرخه)،۲۴ ساله، متاهل فرزند سعد داراى دو  دختر (اسرا وسنا) از اهالى حصیرآباد شهر احواز در ۲۶ آبان ۱۳۹۷ در منزل بازداشت شد. شوهر زهراء، صادق حمیداوى از اهل سنت،در شهریور ۹۷ به تهران مى رود و بعد از چند روز دیگر دوستانش بازداشت مى شوند(هم اکنون همگى در زندان شیبان) در ابتداء اداره اطلاعات گفته که صادق بازداشت و نزد آنهاست اما پس از آن به خانواده گفته شده که نزد اداره اطلاعات نیست و اطلاعى از آن ندارد!

٣- وفا حیدرى اهل احواز، شوهر وفا در سوئد پناهنده شده است و هنگامى که وفا خواست به شوهرش ملحق شود، در فرودگاه بازداشت مى شود و تا کنون در زندان سپیدار است، چون شوهر او از اهل سنت است او را به عنوان گروگان تا بازگشت شوهرش گرفتند.

۴- فاطمه تونیت زاده مادر مریم حمادى از مهرماه ۹۷ در بازداشت موقت در زندان سپیدار بسر مى برد.

۵- خلود سبهانى،۲۰ ساله، از اهالى شهر خفاجیه(سوسنگرد) قبل از هجوم به رژه بازداشت شده بود.

۶- معصومه سعیداوى،۴۸ ساله، متاهل،همراه تمام خانواده اش از اوائل مهرماه در بازداشت موقت بسر مى برد (خانواده فواد، احمد و ایاد منصورى)

٧-سوسن سعیداوى،۴۵ ساله، همراه تمام خانواده اش از اوائل مهرماه در بازداشت موقت بسر مى برد (خانواده فواد، احمد و ایاد منصورى)

٨- خانم سکینه صگوری،۳۴ساله،فرزند جاسم ساکن احواز منطقه کیان،متاهل داراى یک فرزند.خانم صگوری همسر مهدی منصوری( اسدی) که همسر ایشان با پیوستن به نیروهای مردمی مسلح در سوریه کشته شده بود و بعد از کشته شدن شوهرش به احواز برگشت و بازداشت شد.سکینه صگورى چندین ماه قبل از حادثه رژه احواز در زندان اوین در حبس بود و سپس با قرار وثیقه آزاد شد اما هنگام حادثه رژه دوباره او را بازداشت کردند.

٩- الهه درویشى،۱۹ ساله، اهل شوشتر دارای یک فرزند۷ماهه، الهه از اوائل مهرماه ۹۷ بازداشت شد. او حامله بود و۶ ماه در اطلاعات احواز نگهداری میشود و سپس شبانه به تهران منتقل میشود.الهه همسر حسن درویشی یکی از افرادی که جمهوری اسلامی او را متهم به هجوم رژه احواز کرده است.

١٠- زهراء شجیرات، ۳۷ ساله، متاهل، داراى سه فرزند از آذرماه ۱۳۹۷ در بازداشت موقت بسر مى برد.

١١-سمیه حردانى همسر فواد منصورى که در هجوم به رژه احواز کشته شد. سمیه حردانى متولد اسفندماه ۱۳۷۳ است و در ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ که در ماه سوم حاملگى بسر مى برد، به دلیل شرکت کردن همسرش در هجوم به رژه همراه مادرش سوسن سعیداوى بازداشت شد. تنها اتهام سمیه حردانى چون همسر فواد منصورى است.

١٢-‏ مریم افضلی، ۲۶ ساله،آبان ماه در خیابان نادری احواز بخاطر اینکه چفیه قرمز به سر داشته، بازداشت مى شود و کماکان هم در بازداشت موقت به سر می برد.

به غیر از اسامى ذکر شده، ۱۱ زن عرب دیگر به دلیل شرکت در تظاهرات کرامت دوم فردودین ۹۷ و همچنین بازداشت هاى خودسرانه مهرماه ۹۷ با قرار وثیقه تا پایان دادرسى و صدورحکم آزاد هستند.

 

منبع: صفحه خاکزدگان

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى