در : صفحه اول » اخبار » گزارش هفتگی اخبار و رویدادهای الأحواز

گزارش هفتگی اخبار و رویدادهای الأحواز

گزارش هفتگی اخبار و رخدادهای اقلیم احواز از۹ الی ۱۵ دسامبر۲۰۱۳ (۱۸الی ۲۴ آذر ۹۲)

 

سیاسی

استعفای نمایندگان اقلیم الاحواز در مجلس

هفته گذشته خبر استعفای ۱۷ نماینده اقلیم در مجلس به شکل وسیعی منتشر شد. بنا به گفته خبرگزاریها این استعفا به دلیل بی اعتنایی دولت به اعتراضات مردمی احواز نسبت به طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران میباشد که علی رغم اعتراضات در لایحه بودجه سال ۹۳ برای این طرحها ردیف اعتباری تعیین شده است و دلیل دیگر آن را نگاه غیرعادلانه برای تخصیص اعتبارات عمرانی اقلیم در بودجه سال ۹۳ و همچنین آلودگی هوا و افزایش بیماریهای ناشی از آن و عدم رسیدگی وزارتخانه های مربوطه است.

اظهارات توهین آمیز استاندار نژادپرست اصفهان در مورد ملت عرب الأحواز

در هفته گذشته استاندار اصفهان طی سخنان توهین آمیزی، تجمعات اعتراض آمیز ملت عرب الأحواز به انتقال آب کارون به استانهای مرکزی ایران را فریاد و غوغای بیهوده نامید. استاندار نژاد پرست اصفهان با بیان اینکه بلوغ اجتماعی و سیاسی مردم اصفهان بالاتر از مردم احواز میباشد کینه و نژادپرستی خود را برای همگان نمایان کرد.

لازم به یادآوری است که طرحهای انتقال آب کارون به اصفهان در حال اجرا میباشد و در بودجه سال ۹۳ ردیف اعتباری برای طرح انتقال آب اختصاص داده شده است. این امر بیانگر این واقعیت است که دولت مردان مرکزی اعتباری برای اعتراضات مردم قائل نیستند.

کشته شدن یکی از نیروهای سپاه در سوریه

یکی از نیروهای قدس سپاه که برای سرکوب قیام مردم سوریه به آن کشور اعزام شده بود در جنگ با نیروهای ارتش آزاد سوریه کشته شد. این شخص که منصور(ناصر) مسلمی سواری نام دارد و از اهالی منطقه سید کریم(عین ۲) میباشد. خبرگزاریهای ایرانی اعزام این شخص به سوریه را جهت زیارت حرم زینب اعلام کرده اند. این توجیه گری و بازی تبلیغاتی شیوه ای است که رژیم برای گمراهی اذهان عمومی و افراد ساده لوح بکار میبرد. مشکل اینجاست که هنوز هستند کسانی که گول اراجیف این رژیم را میخورند. حالا این بخت برگشته در این بحبوحه جنگ و کشت و کشتار رفته زیارت و کشته شده!

حقوق بشر

سرنوشت دو معلم احوازی محکوم به اعدام همچنان نامشخص است

خبرهای واصله از احواز حاکی است که خانواده دو معلم احوازی که هفتم دسامبر جاری توسط اداره اطلاعات احواز به مکان نامعلومی انتقال داده شده بودند، همچنان از سرنوشت فرزندان خود بی خبرند و نگران آن هستند که مبادا دولت مرکزی ایران فرزندان شان را در خفا اعدام کند. پیگیریهای خانواده ها و وکیل تا کنون بی نتیجه بوده است.

سازمان عفو بین الملل طی اطلاعیه ای نسبت به در خطر بودن جان این دو معلم احوازی اظهار نگرانی کرده بود.

محیط زیست:

بیماری ویروسی چشمی که مردم احواز را به اورژانس کشاند

در روز سه شنبه ۱۰ دسامبر ۲۰۱۳ (۱۹آذر۹۲) سایت سلامت نیوز طی گزارشی اعلام کرد که تعداد زیادی از مردم احواز به دلیل التهاب چشم و بیماری ویروسی جدید به اورژانس بیمارستانهای شهر مراجعه کرده اند.
آلودگی محیط زیست و انتشار انواع آلاینده ها در هوای احواز و دیگر شهرهای اقلیم باعث شیوع بیماریهای زیادی در بین مردم شده است. سازمان بهداشت جهانی برای دومین سال پیاپی احواز را به عنوان آلوده ترین شهر جهان شناخت.

اجتماعی

ممنوعیت ورود شورای شهر  

یکی از اعضای شورای شهر احواز در یک مصاحبه خبری اظهار کرده که دخالت و ورود شورای شهر برای پیگیری خیلی از موارد ممنوع میباشد، هر چند که از نظر قانون مکتوب این حق برای شورای شهر در نظر گرفته شده است ولی عملا قادر به پیگیری نیستند و سازمان ها و دستگاه های اجرایی اطلاعات کافی به شورا ارائه نمیدهند یا اصلاً از ارائه اطلاعات سرباز میزنند.

این هم حاکمیت مردم البته از نوع ایرانیش !

استعفای امام جمعه محمره

در خبرها آمده بود که امام جمعه محمره از سمت خود استعفا داده است و دلیل این استعفا را افزایش مشکلات مردم و عدم رسیدگی مسؤلان عنوان کرده بودند. ائمه جمعه از میان روحانیون درباری و نوچه ها و نوکران خامنه ای انتخاب میشوند. حالا استعفای این آقا از جوانب مختلفی قابل بررسی است که به دو مورد آن اشاره میکنیم: ۱) مشکلات و بدبختی مردم محمره در حدی است که حتی صدای نوکران رژیم را هم درآورده. ۲) یا اینکه این آقا برای کسب موقعیت وپایگاه مردمی و به قول معروف شیره مالاندن سر مردم اقدام به این بازی تبلیغاتی نموده است.

افزایش نزاعات در احواز

مدیرکل پزشکی قانونی احواز اعلام کرد که در شش ماهه نخست امسال ۱۲ هزار و ۲۳۴ نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع  به مراکز پزشکی قانونی استان خوزستان مراجعه کردند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد مراجعین نزاع، ۱۲ هزار و ۲۲۰ نفر بود، ۰٫۱۱ درصد افزایش یافته است. از کل مراجعین نزاع در شش ماهه اول امسال، ۳ هزار و ۲۵۷ نفر مرد و ۸ هزار و  ۹۷۷ نفر زن بودند. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۹ هزار و ۱۶ نفر از مراجعین نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان مرد و ۳ هزار و ۲۰۴ نفر زن بودند. در شهریور ماه سال جاری نیز آمار مراجعین نزاع با ۲۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲ هزار و ۱۱۶مورد رسیده است.

جامعه شناسان یکی از علل اصلی بروز اکثر ناهنجاریهای اجتماعی مانند نزاع را فقر و بیکاری و نتایج حاصل از آن میدانند. اعلام نرخ بیکاری در اقلیم احواز بنا به اظهارات رئیس مجمع نمایندگان اقلیم در مجلس محرمانه است.

مشراگه فقط اسم شهر را یدک میکشد

مشراگه از توابع خلفیه که دو سال پیش به شهر تبدیل شده است ولی هنوز کما کان از هیچگونه امکانات اولیه شهری برخوردار نمی باشد و فقط نام شهر را یدک میکشد.

وجود ۲۵۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده آب در اقلیم احواز

بنا به گزارش ایلنا در حدود ۲۵۰۰ کیلومتر شبکه آب لوله کشی فرسوده دراقلیم احواز وجود دارد. مسؤلان دلیل عدم اصلاح این لوله ها را  کمبود اعتبارات عنوان میکنند این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد نفت  و ۹۰ درصد گاز ایران از طریق غارت ذخایر موجود در اقلیم احواز تأمین میشود.

حوادث

گروگان گیری در بانک انصار شعبه سوس

مرد مسلحی صبح پنجشنبه ۱۲ دسامبر ۲۰۱۳ (۲۱آذر۹۲) با ورود به یکی از شعب بانک انصار در شهرستان سوس، چهار کارمند این بانک را به گروگان گرفت و سپس بدنبال اقدامات پلیس، با آزاد کردن گروگانها خود را تسلیم کرد. به گزارش منابع خبری، فرد مهاجمی ساعت ۸ صبح  در حالی که لباس نظامی بر تن داشت با مراجعه به بانک انصار در شهر سوس اقدام به گروگان گرفتن کارمندان این بانک کرد. این گروگانگیری با حضور نیروهای انتظامی پس از سه ساعت و بدون هیچ گونه تلفاتی پایان رسید.

مهاجم فردی با نام (م-ح) متولد ۱۳۶۷، از اهالی سوس که متأهل و دارای یک فرزند میباشد. مقامات قضایی محلی انگیزه اقدام این شخص را سرقت به خاطر بیکاری و فقر عنوان کرد.

در اوایل امسال نیز چند سارق مسلح که نقاب به چهره داشتند به یک مغازه طلا فروشی در بازار شهر شوش حمله کرده و پس از سرقت مقادیری طلا متواری شدند.

ـــــــــــــــــــــــــ

تهیه و تدوین: هیأت تحریریه پادماز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى