در : صفحه اول » اخبار » یک سند مهم تاریخی در مورد تغییر بافت جمعیتی شهر احواز

یک سند مهم تاریخی در مورد تغییر بافت جمعیتی شهر احواز

پادماز- براساس یک سند تاریخی که نسخه ای از آن بدست جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز رسیده است، مسئولان حاکم بر اقلیم احواز اقدام به مصادره زمینهای کشاورزان عرب کرده و با واگذاری آنها به مهاجران غیرعرب شهرک کیانپارس را احداث کرده اند.

این سند مهم تاریخی بوضوح نشان می دهد که شرکت ساختمانی کیانپارس با همکاری تام مسئولان محلی گماشته دولت مرکزی ایران، زمین های کشاورزان عرب روستای چم اسخیل را به غارت برده و در آن شهرکی برای مهاجران تازه وارد ساخته است. بر اساس این سند کشاورزان عرب که زمینهایشان مصادره شده بود علیه این اقدام دولتی شکایت کرده و خواستار بازپس گرفتن زمینهایشان شده بودند. بنا به محتوای این سند شکایتهای مردم عرب با ادعای مسئولان قضایی مبنی بر عدم وجود گواهی رسمی بر ملکیت این زمینها از سوی ساکنان عرب، رای به مصادره زمینهای این مردم داده شد.

این اقدام رژیم پهلوی در شهرهای مختلف اقلیم احواز تکرار شده و پیشتر پادماز گزارشهای وسیعی از مصادره زمینهای مردم عرب در دوره پهلوی منتشر کرده است. در دوره پس از انقلاب سال ۱۹۷۹، رژیم جمهوری اسلامی ایران با ادامه سیاستهای مرکزگرایی مبتنی بر تغییر بافت جمعیتی بمنظور حذف هویت عربی اقلیم احواز، صدها هزار هکتار از زمینهای کشاورزان عرب را قالب طرح نیشکر و طرحهای نظامی و طرحهای پرورش آبزیان مصادر کرده است. اقدامات جمهوری اسلامی در سه دهه اخیر، به مراتب از اقدامات رژیم منفور پهلوی  فراتر بوده و بیش از هفتصد هزار عرب احوازی را در شهرهای احواز ومعشور و دشت میسان را آوراه ساخته و حاشیه نشین شهرهای بزرگ کرده است.

فعالان احوازی معتقد هستند که مصادره زمینهای ساکنان اصلی اقالیم واقع تحت سیطره دول اجنبی، اقدامی در تعارض با توافقنامه های بین المللی در زمینه حقوق بشر است که دولت ایران بارها متعهد به اجرای آن شده است.

بخشی از متن این سند تاریخی  :

وزارت کشاورزی

اداره کل کشاورزی خوزستان

رای کمسیون تجدید نظر حل اختلاف خوزستان

صورتجلسه شماره ۵

در تاریخ ۳/۹/۴۳ کمسیون تجدید نظر در اجرای مفاد ماده ۴۲ آئین نامه مصوبه سوم مرداد ماه ۴۳ کمسیون خاص … تشکیل و ضمن رسیدگی بپرونده شرکت کیانپارس نتیجه به شرح زیر می باشد.

در اثر شکایت عده ای از ساکنین قریه چم السخیل که خود را زارع کیان پارس معرفی نموده و شاکی هستند که شرکت کیانپارس نسق زراعی آنان را تصرف و مانع زراعت ایشان میشوند از طرف اداره اصلاحات اراضی( اهواز) رسیدگی و نامه شماره ۱۷۵۴۷- ۶/۸/۴۳ صادر و بآنان ابلاغ میشود که شکایت آنان بیمورد بوده و زارع اراضی کیانپارس نیستند ولی از طرف شاکیان رای مزبور مورد اعتراض قرار گرفته و در نتیجه موضوع در صلاحیت رسیدگی کمسیون تجدید نظر در آمده و رسیدگی شروع گردید.

kianpars

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى