در : صفحه اول » اخبار » آغاز تظاهرات در احواز و افزایش تعداد بازداشت شدگان

آغاز تظاهرات در احواز و افزایش تعداد بازداشت شدگان

-436X3~1

بنا به گزارش های رسیده از فعالان حقوق بشر احوازی، در آستانه سالگرد قیام مردم عرب تظاهراتی در بعضی شهرها و مناطق شهر احواز مرکزی در حال انجام است در این راستا در شهر حمیدیه(در ۲۵ کم غرب احواز) و حی الثوره در جنوب غرب شهر احواز تظاهرات خود را از روز ۱۲ آوریل به این سو شبانه انجام می دهند.

در تظاهرات های صورت گرفته تعدادی از شهروندان عرب بازداشت و راهی بازداشتگاههای اطلاعات شدند. در این میان

با احتساب دستگیری های هفته گذشته تعداد بازداشت شدگان از ابتدای ماه مارس  تا کنون به بیش از  ٢١٣ نفر رسید.

دستگیری های کوت عبد الله  ٩/۴/٢٠١٣ مصادف با ٢٠ فروردین

١٨٩- کاظم حزباوی ١٩٠- جاسم حزباوی ١٩١-هادی هلیجی ١٩٢-رحیم راشدی ١٩٣-کاظم راشدی ١٩۴-علی هلیجی ١٩۵-کریم طرفی ١٩۶-حامد طرفی ١٩٧-سمیر صخراوی ١٩٨- ناجی حمیدی ١٩٩- باسم ساعدی ٢٠٠- خلف باوی ٢٠١-مجید مقدم ٢٠٢- عبدالواحد ناصری ٢٠٣- صمد ناصری ٢٠۴- یوسف عشیراوی ٢٠۵- بدر سیمری ٢٠۶- ناصر نواصری.

درروز  پنج شنبه  ٢٢فروردین  در حی الثوره دو نفر از فعالان حقوق بشر و وبلاگ نویس بنام های ذیل در بین دستگیر شدگان بوده اند:

٢٠٧- صالح طرفی ٣٠ ساله متأهل

٢٠٨- عادل سعدونی ٢٣ ساله

در شهر حمیدیه نیز تعدادی از فعالان عرب در طی سه روز از ٢٢ تا ٢۴ فروردین  بعد از تظاهرات روز پنجشنبه ، توسط نیروهای اطلاعات دستگیر شدند. از میان دستگیر شدگان: ٢٠٩-صلاح بیت حردان  ٢٨ ساله فرزند دعیر متأهل که برای چندین بار توسط اطلاعات سابقه دستگیری داشته است.٢١٠- مالک مشعلی فرزند علی ٢٧ ساله ٢١١- سعید حیدری ٢٨ ساله فرزند جمعه  ٢١٢- علی مزرعه. ٢١٣- اسد صالحی از أهالی ملاشیه شاغل در شرکت نفت.

یک شنبه شب  ٢۵ فروردین در حی الثوره گروهی از جوانان عرب دست به تظاهراتی زده که به گفته منابع محلیبا تیر اندازی نیروهای امنیتی یک نفر از شهروندان عرب مجروح و پس از آن بازداشت شده است.

بنا به گفته فعالان حقوق بشر و خانواده افراد دستگیر شده، نیروهای امنیتی در هنگام ورود به منازل ودستگیر نمودن این افراد هیچگونه مجوز و یا دلیلی ارائه نداده اند. خانواده ها با مراجعه به ستاد خبری و دادگاه انقلاب هیچ نتیجه ای تا کنون نگرفته اند و مأموران امنیتی در ستاد خبری در جواب خانواده ها به آنها گفته اند که ما با شما تماس خواهیم گرفت.

 هرساله مردم عرب در اعتراض به سیاست های نظام ، در چنین روزهائی که مصادف با سالگرد ۱۵ آوریل انتفاضه ۲۰۰۵ تظاهراتی را انجام می دهند و تعداد زیادی از تظاهر کنندگان دستگیر یا کشته می شوند

امسال نیز همچون سالهای دیگر از ابتدای ماه مارس تا کنون بیش از ٢١٣ نفر دستگیر شده اند و هم کنون در شهرهای عرب نشین  برای جلوگیری از وسعت اعتراضات و تظاهرات جو امنیتی و پلیسی حاکم است اما با این وجود در حمیدیه ، حی الثوره (کوی علوی) ، ملاشیه، کوت عبدالله و… مناطق بحرانی گزارش شده اند.

 mail1mail

 منبع: منابع محلی سایت پادماز

عکس ها، از راست: اسد صالحی و صلاح بیت حردان از بازاشت شدگان روزهای اخیر

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى