در : صفحه اول » اخبار » بازداشت های گسترده در احواز

بازداشت های گسترده در احواز

مرکز اسناد حقوق بشر ایران گزارش داده است که “در پنج هفته گذشته بیش از ۱۸۰ نفر در اقلیم احواز بازداشت شده‌اند.”

به گزارش این سازمان ناظر حقوق بشری که دفتر آن در آمریکاست، این افراد در شهرهای احواز، فلاحیه و حمیدیه بازداشت شده‌اند.

خانواده بازداشت شدگان گفته‌اند که نیروهای امنیتی هنگام ورود به خانه‌ها و دستگیری افراد، هیچ مجوز یا دلیلی ارائه نداده‌اند.

به گفته خانواده‌هایی که با مرکز اسناد حقوق بشر ایران صحبت کرده‌اند، هنوز از سرنوشت بسیاری از دستگیرشدگان اطلاع دقیقی در دست نیست.

کریم دحیمی، از فعالان مدافع حقوق عرب زبان‌های ایران به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که در چند روز گذشته، با افزایش بازداشت‌ها، شمار دستگیرشدگان به ۲۰۸ نفر رسیده است.

آقای دحیمی می‌گوید که بعضی از این افراد از معلمان و فرهنگیان احواز هستند.

او گفت: “شماری از بازداشت شدگان هم پس از شرکت در یک جلسه شعرخوانی دستگیر شده‌اند”.

کریم دحیمی، از فعالان حقوق بشر مقیم لندن می‌گوید که از سال ۱۳۸۴ هر سال در آستانه فروردین ماه، فضای سیاسی احواز در جنوب غربی ایران ملتهب و حکومت درباره تجمع ها حساس‌تر می‌شود.

فروردین ۱۳۸۴ انتشار نامه ای منسوب به محمد علی ابطحی، مدیر دفتر رئیس جمهوری وقت ایران در زمان محمدخاتمی، باعث درگیری و ناآرامی‌هایی احواز شد که شماری کشته بر جای گذاشت.

گفته شده بود که در این نامه، مدیر دفتر رئیس‌جمهوری وقت ایران دستور داده است که علاوه بر تغییر ساختار جمعیتی بومی، بعضی نام‌های عربی به واژه‌های فارسی تغییر یابد.

آقای ابطحی آن زمان در گفت وگو با بی بی سی فارسی صدور این نامه را تکذیب کرده بود.

فروردین سال ۱۳۹۰ هم در سالگرد این واقعه، درگیری شدیدی در احواز اتفاق افتاد که به گفته شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح، دست‌کم ۱۲ کشته بر جا گذاشت.

آقای دحیمی به بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید که امسال، هم‌زمان با بازداشت‌های گسترده در احواز، تجمع‌های پراکنده‌ای هم در چند شهر این اقلیم برگزار شده است.

منبع: بی بی سی فارسی

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى