در : صفحه اول » حقوق بشر » آیا بی بی سی رسانه دولتی ایران است؟

آیا بی بی سی رسانه دولتی ایران است؟

bbc_persia_april2009aچند روز پیش یک خبر ناراحت کننده بر روی سایت های احوازی منتشر شد. خبر گویای این بود که نیروی انتظامی در یک اکیپ به فرماندهی شخصی بنام سرهنگ چابک سوار به محله عرب نشین چنیبه حمله کرده و همزمان با تخریب منازل مسکونی شهروندان با لودر به سوی یک نوجوان ۱۵ ساله تیراندازی شده و او را کشتند. سرهنگ چابک سوار شخصی بود که آن نوجوان ۱۵ ساله بنام مرتضی سویدی را هدف قرار داده بود.

با انتشار خبر، چند رسانه فارسی زبان نیز آن را پوشش داده وبرخی از آن رسانه های اقدام به تحریف خبر و یا خنثی کردن آن پرداختند. از جمله آن رسانه ها تلویزیون بی بی سی فارسی است. بی بی سی فارسی سعی داشت که خبر به گونه ای منتشر شود که حالتی کاملا خنثی و عادی به خود بگیرد. براستی چرا بی بی سی فارسی اینگونه خبر قتل نوجوان عرب احوازی را بیان کردند؟

خانم نگین شیراقائی گوینده خبر عصر ۱۵/۴/۲۰۱۳ در تلویزیون بی بی سی فارسی با چه انگیزه ای در طرح سئوال ازآقای عادل سویدی پسر عموی مقتول(مرتضی سویدی) بدفاع از قاتل برخاست؟!

وقتی در ابتدا خانم نگین شیرآقائی شخصا می گوید که رسانه های دولتی رژیم ایران خبرقتل نوجوان ۱۵ ساله عرب را منتشر نکردند،قطعا شرحی هم از عمدی بودن و غیر عمد بودن قتل منتشر نشده. حال با توجه بدلایل ذیل چگونه خانم شیر آقائی برای افت خبری چنین جنایتی به دفاع مستقیم از قاتل جمله (ممکن است قتل غیر عمد باشد)را تعبیه کرد وبا چه انگیزه ای آنهم قبل از اظهارات مقامات قضائی وکارشناسان رسمی رژیم(ولو غیر قابل اعتماد )بدفاع از قاتل برخاست؟

و اما قرائن ودلایل عمدی بودن قتل مرتضی سویدی نوجوان عرب بدست فرمانده نیروی انتظامی اکیپ مهاجم دلائل عمدی بودن قتل.

اولا = مقتول فرزند مالک خانه در حال تخریب بوده و نه کس دیگر.

ثانیا= تیر مستقیم بوده و با توجه به تجربه تیرانداز که شخصی به نام چابک سوار و دارای درجه سرهنگی، احتمال ندانم کاری در ماشه کشی ممکن نیست.

ثالثا=چرا تیر ها به احدی غیر از فرزند مالک خانه مورد تخریب اثابت نکرده است؟

رابعا=چرا محل تیر نقاط حیاتی بدن نوجوان را نشانه گرفته و در جا نوجوان عرب کشته می شود؟

در حالی که تیر خطا وغیر عمد بودن تیر اندازی در اکثر موارد تیر به نقاط غیر حساس اصابت می کند.

ضمنا اگر بقصد ترساندن ورفع ممانعت جهت اجرای دستور بوده باید تیر هوائی شلیک می شد یا حداکثر ودر صورت خطر جانی برای تیرانداز می بایست دفاع محدود به رفع خطر و نهایتا تیر به پای مقتول اگر تهاجمی بقصد کشت داشته شلیک می شد، نه اینکه نوجوانی ۱۵ ساله و آنهم نوجوانی که برای جلوگیری از تخریب سکنایش به بالای بام خانه رفته، وی را بقصد قتل هدف مستقیم تیراندازی قرار دهند؟

خامسا= بفرض اجرائی کردن حکم تخریب همه حقوقدانان جهان در این امر متفق القولند که اجرای چنین احکامی نباید همراه با خطر جانی برای انسان آنهم نوجوان ۱۵ ساله باشد.

 اگر و بفرض اینکه خانم نگین شیرین آقائی گوینده خبر نبوده، بلکه تحلیل گر منصفی بودند. بنظر ایشان آیا همزمانی این جنایت با سالگرد انتفاضه ۲۰۰۵ اهواز بغیر از ایجاد خوف و رعب وحشت بقصد ممانعت از تظاهرات مردم عرب اهواز نیست؟؟

به نظر می رسد بسیاری از کارمندان و خبرنگاران ایرانی شاغل در رسانه های بین المللی همواره همپای رژیم جمهوری اسلامی حرکت کرده و از رسانه ای که در آن کار می کنند یک بنگاه خبری دولتی – ایرانی ساخته اند.

بقلم: ابو محمد المحمراوی

عکس کوچک در بالای متن متعلق به مرتضی سویدی نوجوان ۱۵ ساله است که قربانی عملیات تروریستی نیروی انتظامی ایران بر ضد شهروندان عرب در احواز شد.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى