در : صفحه اول » اخبار » اتهام دو تن از اهل سنت در احواز به “افساد فی الارض”

اتهام دو تن از اهل سنت در احواز به “افساد فی الارض”

اتهام دو تن از اهل سنت در احواز به “افساد فی الارض”

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر احوازی، دادستان عمومی و انقلاب شهر معشور(ماهشهر) با صدور کیفرخواست برای دو تن از اهل سنت احوازی، آنها را به افساد فی الارض متهم و خواستار اشد مجازات برای آنان شد.

حسین صعبوری و سامی آلبوغبیش از اهالی شهرک طالقانی شهر معشور در تاریخ ۲۱ ژولای ۲۰۱۴ توسط نیروهای اطلاعات دستگیر شده و تحت شدیدترین شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته اند. در اثر شکنجه شدید یکی از دستهای حسین صعبوری شکسته شد.

حسین صعبوری و سامی آلبوغبیش هم اکنون در زندان ” ناوا” شهر معشور در حبس بسر می برند و پرونده آنها در تنها شعبه دادگاه انقلاب این شهر به ریاست سید جهاد موسوی، قرار دارد.

حسین صعبوری و سامی آلبوغبیش از سوی مقامات قضائی و امنیتی به دست داشتن در سوزاندن مسجد و حسینیه در شهرک طالقانی شهر معشور در ماه ژولای سال جاری میلادی، متهم شده اند؛ امری که توسط این دو جوان عرب بشدت تکذیب شده است.

علاوه براین، ارتباط با تشکلات سیاسی خارج از کشور و داشتن تفکر سلفی از جمله اتهامات ذکر شده در کیفر خواست این دو جوان اهل سنت احوازی نیز ذکر شده است.

بعد از حادثه سوزاندن مساجد در معشور نیروهای امنیتی با دستگیری شخصی بنام ” امین عبادی” از اهالی شهرک طالقانی، او را در ملاء عام حاضر کرده و طی یک نمایش صوری وی به شرکت در سوزاندن مساجد اعتراف کرده و این دو جوان عرب را به همدستی در این کار متهم کرده است. بنا به گزارش منابع حقوق بشری امین عبادی مدتی بعد اعتراف خود را پس گرفته و در دادگاه اعترافات قبلی اش را انکار کرد. بنا به همین گزارش، امین عبادی هیچگونه ارتباط دوستی با حسین صعبوری و سامی آلبوغبیش نداشته و ادعای ارتباط با این شخص تنها جهت پرونده سازی علیه دو جوان اهل سنت صورت گرفته است.

اتهام دو اهل سنت عرب به دست داشتن در آتش سوزی در حالی صورت می گیرد که به گزارش ایرنا در تاریخ ۲۰ خرداد سال ۱۳۹۳ شمسی، قدرت الله دهقان معاون امنیتی و انتظامی استاندار در اقلیم احواز خبر حمله به مسجد توسط آنچه که وی وهابی سلفی خوانده را به شدت تکذیب کرد. وی علت آتش سوزی در مسجد صاحب الزمان شهر معشور را آتش گرفتن موکت مسجد در نتیجه اختلاف و درگیری بوجود آمده میان هیئت امنای مسجد در جریان انتخاب این هیئت، ذکر کرده است.

شایان ذکر است بازداشت این دو جوان عرب در حالی صورت گرفته بود که رسانه های داخلی جمهوری اسلامی اخباری غیرواقعی از حضور داعش در شهرهای مختلف اقلیم احواز و سوزاندن مساجد و حسینه ها منتشر کرده اند. بر اساس همین جوسازیهای صورت گرفته نیروهای امنیتی اخیرا دو جوان عرب احوازی دیگر را در شهر حمیدیه بازداشت کرده اند.

کریم دحیمی 

فعال حقوق بشر

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى