در : صفحه اول » اخبار » بازداشت بیش از ۱۵ جوان عرب احوازی

بازداشت بیش از ۱۵ جوان عرب احوازی

mqdefault

حمید حیدری – یکی از شعرای ملی احوازی

شهر احواز- امروز ۱۰ نوامبر سال ۲۰۱۴ در حدود ساعت ۲۱ شب بوقت محلی احواز، نیروهای اطلاعات با حمله به منزلی در کوی شکاره شهر احواز بیش از ۱۵ تن از جوانان عرب احوازی را بازداشت کردند. بنا به گزارش فعالان حقوق بشر احوازی این جوانان طی مشارکت در مجلس آموزش قرائت قرآن بازداشت شده اند.

از میان بیش از ۲۰جوان عرب بازداشت شده، تاکنون نام اکثریت آنها توسط فعالان حقوق بشر گزارش شده است که عبارتند از:

۱-      حسن حزباوی

۲-      غضبان بیت صیاح

۳-      نصار سیلاوی

۴-      محمد تیماس سیلاوی

۵-      حاچم ناصری

۶ و۷ -امین ساعدی و برادرش محمد ساعدی

۸-      عقیل ساعدی

۹-      سید جاسم آلبوشوکه

۱۰-     ابومسعود بدوی

۱۱-   احمد بلّاوی

۱۲-   محمد ناصری

۱۳-   حمید حیدری – یکی از شعرای ملی مردم عرب احواز

۱۴- احمد حیدری

۱۵- حسین باوی

۱۶ عباس سواری

 

دو فرد مسن نیز با نامهای ابوامین ساعدی و ابومنصور ساعدی نیز همراه با جوانان بازداشت شدند. این دو فرد بازداشت شده بدلیل سن بالای آنها دقایقی پیش از تحریر این خبر، آزاد شدند.

جوانان عرب احوازی از دیرباز به دلیل ممنوعیت آموزش زبان عربی به آموزش قرآن به عنوان وسیله ای جهت آموزش زبان عربی اهتمام می ورزیدند. درپی گرایش سیاسی جوانان به مذهب تسنن بمنظور رهایی از هرگونه اشتراک مذهبی با مرکز، رویارویی جمهوری اسلام ایرانی با جوانان عرب جنبه فرقه ای یافته است. در همین راستا طی روزهای آخر دهه اول محرم امسال، جمهوری اسلامی با ادعای برافراشته شدن پرچم داعش در شهر حمیدیه موجی از حساسیتهای فرقه ای را در شهرهای احواز براه انداخته و شماری از فعالان سیاسی و مذهبی شهر حمیدیه را بازداشت کرد.        

بخش حقوق بشر جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى