در : صفحه اول » اخبار » بازداشت شدگان عرب اعتصاب غذا کردند

بازداشت شدگان عرب اعتصاب غذا کردند

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر از احواز” علی چبیشات ، سلمان چایان و سید یاسین موسوی ؛ سه زندانی عرب در بازداشتگاه اداره اطلاعات احواز ؛ در اعتراض به فشارها و شکنجه های شدید از ده روز پیش دست به اعتصاب غذا زدند و هم اکنون در وضعیت جسمانی بسیار نامناسبی بسر می برند. اعتراض این زندانیان به آزار و شکنجه فیزیکی شدید توسط ماموران بوده است .

بیش از هشت ماه از بازداشت این افراد می گذرد ولی وضعیت حقوقی پرونده آنها همچنان بلاتکلیف باقی مانده است  و پیگیری های خانواده ها در این زمینه نیز بی نتیجه باقی مانده است. بر اساس آخرین اخبار دریافتی,  وضعیت علی چبیشات وخیم گزارش شده است ؛ یکی از بستگان آقای ” چبیشات” به فعالان حقوق بشر تاکید کرد : روز پنج شنبه گذشته وضعیت “علی” بسیار بد شده و او را به بیمارستان منتقل می کنند ولی پس از آن اطلاعی از وی در دست نیست.
اسامی فعالانی که هم اکنون در اداره اطلاعات احواز زیر شکنجه هستند بشرح زیر است: ١- علی چبیشات ( کعبی) فرزند حبیب متولد ۲٨ اکتبر ۱۹۶۶ ساکن روستای کعب خلف مسلم تابع شهر شوش که در تاریخ ١١-١١-٢٠١٢ دستگیر شد وی شاعر معروف شهر  شوش میباشد. دستگیری وی در مراسم فاتحه خوانی مادرش بود، نیروهای اطلاعاتی بدون هیچ حکمی او را همراه دو فرزندش بنام های حسین چبیشات ۲۹ ساله و صلاح الدین چبیشات ٢٢ ساله به بازداشتگاه اطلاعات بردند. علی چبیشات به صورت وحشیانه ای مورد شکنجه فیزیکی و روحی  قرار گرفته به طوری که فرزندان وی را در همان روزهای اولیه در مقابل چشمانش شکنجه  شده اند و حتی ناخن های او توسط شکنجه گران کشیده شده است. او هم اکنون از شکستگی دنده ها رنج می برد و چندین بار به علت وخامت وضعیت وی به بیمارستان منتقل شده است. ٢- سید یاسین موسوی فرزند سید سعدون ، ٣۴ ساله متأهل که در تاریخ ١١-١١-٢٠١٢-  دستگیر شد. ٣-سلمان چایان  ٣٢ ساله فرزند مشحوت ، متأهل دارای یک فرزند ، در ١١-١١-٢٠١٢ دستگیر شده بود.

این  فعال فرهنگی بدلیل فعالیتهایش دو بار دستگیر و ٢ سال حبس داشت. مدتی پیش  اداره اطلاعات احواز ، اعضای خاواده متهمین را به ستاد خبری دعوت کرده و فیلم اعترافات آنها را به خانواده ها نشان داده و آنها را متهم به دست داشتن در انفجار لوله گاز شوش کرده اند. در روز چهارشنبه ٢۶/۶/٢٠١٣ نیز کانال ” پرس تی وی” اعترافات  علی چبیشات ، سید یاسین موسوی و سلمان چایان  را نشان داد و آنها را به تروریست بودن و انفجار لوله گاز شوش متهم کردند.  فعالان حقوق بر در احواز ضمن محکومیت این شیوه رفتار با زندانیان , اعلام کردند : نیروهای امنیتی با این شیوه اعتراف گیری از فعالان عرب آنها را مجبور به  اعترافات دروغین در کانال ” پرس تی وی ” نموده ، تا زمینه ای برای صدور احکام سنگین همچون اعدام را مهیا و آماده سازی می کنند. منابع مطلع از احواز  گزارش داده اند که این افراد از اعضای موسسه فرهنگی شباب ( جوانان ) می باشند که به اتهام همکاری در انفجار خط لوله گاز شهر شوش دستگیر شده اند .اتهامی که  به شدت توسط این زندانیان رد شده است .

این گزارش تاکید دارد : فعالان موسسه شباب ( جوانان) در برقراری کلاسهای تقویتی و تدریس زبان عربی و کمک به  دانش آموزان محروم جهت شرکت در کنکور  همچنین در رابطه با  برپائی جلسات شب شعر شوش فعالیتهای فراوانی داشته اند.از جمله اقدامات این موسسه ورود ۴۵ دختر روستائی عرب در دانشگاه شهرستان علون ( عبدالخان)  و ده ها تن از جوانان عرب شهر شوش و حومه آن می باشد. ولی پیشتر اعضای این موسسه حدود شامل ۲۵  نفر از  دبیران ، شاعران و فعالان فرهنگی در سال ۲۰۱۱ به دلیل دعوت مردم به برگزاری نماز جماعت عید خارج از مساجد که زیر کنترل اماکن بوده ؛  و همچنین برگزاری شب های شعر،دستگیر  و بعد از مدتی آزاد می شوند اما در سال ۲۰۱۲ حدود یک ماه بعد از انفجار لوله گاز شهر شوش  تعدادی از فعالان این موسسه برای بار دوم دستگیر می شوند که شش نفر از آنها بنام های  حسین چبیشات ، حبیب سیلاوه ، صلاح الدین چبیشات ، محمد چایان ، عاشور شمکلی و کریم چایان  را با قید وثیقه آزاد و سه نفر از آنها بعد از گذشت چندین ماه در بازداشتگاه اطلاعات بسر می برند.

این اتهام در حالی منجر به بازداشت و شکنجه های طولانی  این فعالان شده است  که پیشتر آقای افشین، مدیرعامل شرکت گاز در مورد انفجار لوله گاز شوش ،ضمن رد هرگونه خرابکاری، این آتش سوزی را یک حادثه خوانده بود. همچنین مدیرکل حوادث غیرمترقبه استان (غلامرضا اخوان صباغ)  نیز این حادثه انفجار را ترکیدگی خط لوله گاز دانسته بود.مدیر کل مدیریت بحران استان (غلامرضا اخوان صباغ ) در گفتگو با فارس در مرداد ۱٣۹۰ قدمت لوله های انتقال نفت در مسیر احواز -شوش را بیش از ۴۰ سال عنوان کرد.

با این وصف و علیرغم تمام شواهد و اظهارات مسوولان ؛ ماموران امنیتی اما اصرار به تروریستی بودن آن حادثه , و ایراد اتهام به این شهرواندان عرب دارند . نگرانی از وضعیت این زندانیان زمانی افزایش می یابد که مقامات قضائی و امنیتی پیشتر نیز  تعدادی از فعالان عرب احوازی را به اتهام اقدام به عملیات تروریستی به اعدام محکوم کرده اند ؛ که بعدها با انتشار  فیلمی از درون زندان کارون , محکوم شدگان قبل از اجرای حکم اعدام، تمام اتهامات را رد و از شکنجه شدید توسط نیروهای اطلاعاتی پرده برداشته بودند. همه این موارد و سوابق موجب نگرانی بیش از پیش فعالان حقوق بشر در احواز , در خصوص وضعیت این سه زندانی شده است و تلاش ها برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پرونده و شرایط جسمانی این زندانیان نیز تا این لحظه بی نتیجه بوده است.

نویسنده: کریم دحیمی

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى