در : صفحه اول » اخبار » بازداشت های خودسرانه شهروندان عرب احوازی

بازداشت های خودسرانه شهروندان عرب احوازی

ماههای مارس و آوریل ۲۰۱۳ موج وسیع بازداشت شهروندان عرب در شهرهای مختلف اقلیم احواز بیش از پانصد عرب را راهی زندان ها ساخته است. این بازداشت ها که با هدف اعمال فشار برفعالان مدنی ونسل جوان عرب احوازی صورت می گیرد نشان از رو دررو قرار گرفتن نظام ایران با بخش های وسیعی از ملت عرب در این اقلیم دارد.

 در حمله همه جانبه نظام علیه ملت عرب احواز، نظام سرکوبگر جمهوری اسلامی هیچ ضابطه وقانونی را رعایت نمی کند. در همین راستا خانواده های بازداشت شدگان بارها اعلام کرده اند که مأمورین امنیتی حین ورود به منازل بدون ارائه هیچ مجوزی اقدام به بازرسی خانه نموده و فرزندان شان را بازداشت کرده و باعث رعب و وحشت افراد خانواده بخصوص کودکان آن هم در وقت شب شده اند.

 فعالان حقوق بشر از احواز تا به حال أسامی ٣٢۵ نفر از بازداشتی ها را أعلام کرده اند أما آنان تأکید دارند که آمار بازداشت شدگان بیش از آمار أعلام شده است. در ادامه لیست های قبلی، لیست بازداشت های اخیر به شرح زیر است.

 بازداشت های  مؤرخه دوشنبه ٢ اردیبهشت ١٣٩٢ در حی الثوره شهر احواز( کوی علوی یا شلنگ آباد)

٢٩٠- محمد شاخی

٢٩١-عامر عامری

٢٩٢-عمارساعدی

٢٩٣-هاشم حزباوی

٢٩۴-قادر حزبه

٢٩۵-جادر عموری

٢٩۶-سلیم راشدی

٢٩٧-نصار طرفی

٢٩٨-فیصل ناصری

٢٩٩-عادل معلا

٣٠٠- إبراهیم دلفی

٣٠١-سعید سعدونی

٣٠٢- غانم موسوی

٣٠٣-سعید جابری

٣٠۴-کاظم دیناروندی

٣٠۵- حامد بچاری

٣٠۶- محمد باوی

٣٠٧- جابر حلفی

٣٠٨-سامی زرگانی

٣٠٩- حسن سواری

٣١٠-سمیر چلداوی

٣١١-جاسم البوصبیح

٣١٢- یاسر جنامی

٣١٣-عطیه نواصری

در تاریخ ٣ اردیبهشت نیز ٣١۴- محمد کروشات از أهالی کوی ” مندلی” شهر احواز توسط أداره اطلاعات دستگیر شد.

بازداشت شدگان تاریخ ۴ اردیبهشت در شهر عبادان

٣١۵-عبود بغلانی

٣١۶- أمیر بغلانی

٣١٧- مجید بغلانی

در تاریخ ۴ اردیبهشت  ٣١٨- حاتم مرمضی ٢١ ساله از اهالی و ساکن شهر خفاجیه( سوسنگرد) توسط مأمورین امنیتی دستگیر شد. از شهر حمیدیه نیز در تاریخ ۴ اردیبهشت ٣١٩- حته عبیات ٢١ ساله توسط اطلاعات دستگیر شد.

دستگیر شدگان شهر احواز در تاریخ پنج اردیبهشت ١٣٩٢

٣٢٠-محمد زرگانی

٣٢١-شاوی بریهی

٣٢٢- ایوب میاحی

٣٢٣- سحیب میاحی برادر ایوب

٣٢۴-عادل سمیری

٣٢۵- مجید باوی

 نقض سیستماتیک حقوق بشر توسط نظام حاکم در ایران على رغم محکومیت های مکرر توسط سازمان های بین المللی حقوق بشر، همچنان ادامه دارد. ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، که جمهوری اسلامی از امضا کنندگان آن است، مانع شکنجه است و ماده ۹ مانع دستگیری خودسرانه و بازداشت است ، بند دوم ماده ٩ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی می گوید باید سریعا دلیل بازداشت هر فرد و اتهامی که به آن نسبت داده میشود را به وی إبلاغ نمایند.

  در این گزارش مامورین امنیتی بدون هیچ گونه إخطار قبلی، بدون مجوز رسمی از سوی مقامات قضائی  و  بدون تفهیم اتهام اقدام به دستگیری شهروندان عرب آن هم در أوقات غیر مناسب کرده اند.

کریم دحیمی فعال حقوق بشر

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى