در : صفحه اول » اخبار » تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران

تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران

تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با ۲۱ رای موافق، ۱۶ رای ممتنع و ۹ رای مخالف به قطعنامه ای رای داد که به موجب آن احمد شهید برای یک سال دیگر به گزارشگری در خصوص نقض حقوق بشر در ایران می پردازد.

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، تصویب تمدید حکم گزارشگر ویژه احمد شهید توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل تحول مثبتی برای حقوق بشر در ایران است و رای گیری امروز بیانگر نگرانی مستمر جامعه‍ی بین‌المللی در خصوص عدم بهبود وضعیت حقوق بشر از زمان تحلیف رییس جمهور حسن روحانی است.

کشورهای آرژانتین، اتریش، برزیل، شیلی، کاستاریکا، جمهوری چک، استونیا، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، هلند، پرو، کره، رومانی، انگلیس و آمریکا از جمله رای دهندگان به قطعنامه بودند. کشورهای هند، اندونزی، پاکستان، روسیه، ویتنام، چین و کوبا نیز از جمله مخالفان قطعنامه بودند.

طی نشست فعلی شورای حقوق بشر، هم دبیرکل سازمان ملل بان کی مون و هم گزارشگر ویژه احمد شهید گزارشات مستند خودرا در خصوص نقض مستمر حقوق بشر در ایران ارائه کردند و هیئت ایرانی پاسخ خود که پیشنویس آن توسط قوه‍ی قضاییه‍ی ایران تهیه شده بود را ارائه کرد اما برخلاف سالهای قبل این بار لحن پاسخ متعصبانه و تند تنظیم نشده بود.

احمد شهید از سه سال پیش به عنوان گزارشگر ویژه ایران در امور حقوق بشر انتخاب شده و ماموریت او هر ساله تمدید شده است.

برای نخستین بار پس از انقلاب ایران، در سال ۱۹۸۴ گزارشگر ویژه برای ایران تعیین شد. پیش از احمد شهید؛ آندرس گویلار،‌ رینالدو گالیندوپل و موریس کورپیتون به عنوان گزارشگران ویژه برای ایران فعالیت کرده بودند.

در دوران ماموریت احمد شهید درباره تحقیق در زمینه نقض حقوق بشر در ایران، ایشان بارها موارد نقض حقوق بشر توسط نهادهای امنیتی ایرانی در مناطق عرب نشین را ثبت و به اطلاع شورای جهانی حقوق بشر رساند. شورای جهانی حقوق بشر نیز به نوبه خود دولت ایران را به منظور بهبود وضع حقوق بشر تحت فشار قرار داده است.

منبع: خبرگزاری ها

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى