در : صفحه اول » اخبار » حمله نیروهای امنیتی به معترضان علیه آلودگی هوای احواز

حمله نیروهای امنیتی به معترضان علیه آلودگی هوای احواز

حمله نیروهای امنیتی به معترضان علیه آلودگی هوای احواز

امروز پنجشنبه ۱۲ ماه فوریه جاری میلادی صدها تن از جوانان احوازی با تجمع در بلوار ساحلی شهر احواز علیه سیاستهای دولتی که منجر به وقوع فاجعه زیست محیطی در اقلیم احواز شده است، اعتراض کردند. این تجمع جوانان احوازی با حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی مواجه شده و شماری از معترضان احوازی بازداشت شدند.

تجمع کنندگان احوازی با در دست داشتن پلاکاردها و دست نوشته هایی سیاست دولت مرکزی ایران در خشکاندن تالاب های بزرگ اقلیم احواز و خشکاندن رودخانه های کارون و کرخه و جراحی و براه انداختن چرخه ای عظیم بواسطه طرحهای ویرانگر محیط زیست نظیر طرحهای نیشکر، را محکوم کرده و خواستار محاکمه مسببان این فاجعه بزرگ زیست محیطی و انسانی شده اند.

تجمع کنندگان احوازی با برافراشتن پلاکاردی بزرگ، خواسته های خود از دولت ایران را مطرح کرده؛ احیاء هور العظیم و جریان دوباره آب در بستر رودخانه های اقلیم احواز، توقف سریع طرحهای انتقال آب و سدسازیها بر رودخانه های این اقلیم فاجعه زده، توقف سریع ورود پسابهای بشدت شور طرحهای امنیتی نیشکر به بستر رودخانه ها و تالابها و همچنین محاکمه مسببان این فاجعه انسانی را خواستار شده اند.

از سوی دیگر براساس خبرهای واصله تجمع اعتراضی مشابهی نیز از سوی مردم عبادان صورت گرفته و معترضان عبادانی تا ساعاتی از شب به تجمع خود ادامه داده اند.

فوت یک نفر و بستری شدن صدها تن در بیمارستانها

براساس گزارش فعالان حقوق بشر از شهر خلفیه مهدی آل احمدی جوان اهل خلفیه در اثر مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی هوا جان باخته است. همچنین بنا به گزارشهای واصله صدها تن از مردم احواز بویژه کودکان و افراد مسن راهی بیمارستانها شده اند. فعالان حقوق بشر احوازی با انتشار عکسهایی از بیمارستانهای احواز نسبت به وضعیت آسیب دیدگان از آلودگی شدید هوا اطلاع رسانی می کنند. این امر در حالی صورت می گیرد که مسئولان غیربومی اقلیم احواز درپی بستری شدن بیش از ۵۰ هزار احوازی پس از بارش باران در پاییز امسال، انتشار هرگونه آمار از شمار آسیب دیدگان بحران زیست محیطی در احواز را ممنوع کرده اند.

بنا به گزارشهای کارشناسان محیط زیست منشاء طوفانهای شن در روزهای اخیر در دشتهای جنوبی خشک شده اقلیم احواز است و هیچگونه ارتباطی به کشورهای همسایه ندارد. این در حالی است که مسئولان حکومتی و بویژه مسئولان شرکت نفت ایران که مسئول نابودی تالاب العظیم هستند، همچنان ادعاهای بی اساس خود درباره خارجی بودن منشاء طوفانهای شن را تکرار می کنند.

 

با وجود اعتراضات عدید احوازیها طی روزهای گذشته اما مسئولان دولت ایران همچنان بر خارجی بودن منشاء گردخاک سعی دارند تا افکار عمومی را گمراه سازند و تاکنون هیچ سخنی از احیاء هور العظیم که بمثابه ریه طبیعی اقلیم احواز است، برزبان نیاورده اند.

این عوامفریبی های مسئولان دولتی در حالی صورت میگیرد که در نمونه آزمایشگاهی از ریزگردهای احواز، نوعی زئوپلانکتون بنام استراکد یافته شده است که نشان می دهد منشاء طوفانهای شن تالابی است و زمینهای خشک شده دو تالاب بزرگ احواز، یعنی هور العظیم و هور الفلاحیه، خیزشگاه طوفانهای شن در احواز هستند.  

فعالان احوازی طی سالهای اخیر گسترش بحران محیط زیست را از نزدیک پیگیری کرده و بارها به دولت مرکزی ایران نسبت به تبعات خطرناک این بحران عظیم هشدار داده اند. فعالان حقوق بشر احوازی نیز بشدت از ادامه یافتن فاجعه زیست محیطی فعلی نگران بوده و تبعات آن را فاجعه بار دانسته اند.     

بخش اخبار – جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تصاویری از این تجمع:

m11

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى