در : صفحه اول » اخبار » خطر اعدام، ۱۵ فعال اهل سنت احوازی را تهدید می کند

خطر اعدام، ۱۵ فعال اهل سنت احوازی را تهدید می کند

پادماز- وزارت اطلاعات ایران با سوءاستفاده از شرایط امنیتی اقلیمی و به بهانه حمله به عزاداران محرم در شهر قنیطره (دزفول)، اخیرا دهها تن از فعالان عرب احوازی در شهرهای سوس، قنیطره، شاوور، خفاجیه و احواز را بازداشت کرده است . براساس گزارش خبرگزاریهای رسمی ایران، وزارت اطلاعات قبل از صدور هرگونه حکمی از دادگاه و قبل از اتمام تحقیقات، بازداشت شدگان را به اتهام تشکیل گروهی بنام  “جند الفاروق” و “محاربه با خدا” متهم کرده است.

وزارت اطلاعات ایران در سایه شرایط امنیتی اقلیمی و بهم ریختگی اوضاع خاورمیانه و همچنین بایکوت خبری احواز از سوی رسانه های داخلی و سازمانهای حقوق بشری، با بازداشت دهها تن از فعالان احوازی سعی در متهم کردن آنها به تروریسم دارد.     

مقامات قضائی و امنیتی ایران، بازداشت این فعالان عرب را به اتهام حمله به هیات عزاداری در شهر صفی آباد  قنیطره در اوایل محرم امسال، که در اثر آن دو تن کشته و دو نفردیگر مجروح  شدند نسبت داده اند. بازداشت دهها جوان عرب در حالی صورت می گیرد که براساس اعلام رسمی وزارت اطلات ایران، تنها سه نفر عاملان این هجوم معرفی شده بودند. در اینباره پیشتر خبرگزاری مهر گزارش داده بود که “دادستان عمومی و انقلاب دزفول گفته است: «بر اساس گزارش کلانتری ۱۵ صفی‌آباد و پلیس آگاهی این شهرستان در ساعت ۲۲: ۱۵ جمعه‌شب مورخ ۲۴ مهر سال جاری یک دستگاه پژو پارس نقره‌ای ‌رنگ با پلاک نامشخص حامل سه نفر نا‌شناس با سروصورت پوشیده به افرادی که در کنار هیئت قمر بنی‌هاشم صفی‌آباد ایستاده بودند، هجوم آورده و با شلیک گلوله اسلحه کلاشینکف باعث قتل دو نفر و جراحت دو نفر دیگر شدند.”

احمد قهرمانی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قنیطره در گفتگو با خبرگزاری فارس ضمن اصرار بر بقای پرونده دستگیر شدگان در این شهرستان و قبل از صدور رأی دادگاه، بازداشت شدگان را به “محاربه با خدا” متهم کرده و گفت: متهمان اعتراف کردند و بدون هیچ شک و تردیدی اعدام خواهند شد.

اظهارات مسؤولین قضائی نظام جمهوری اسلامی ایران منعکس کننده میزان سردرگمی و سستی سیستم قضائی ایران و نقض آشکار ابتدائی ترین حقوق بین المللی بازداشت شدگان بوده و در تعارض کامل با اصل ۳۷ قانون اساسی ایران که بیان می کند: “اصل، برائت است و هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمی شود، مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.” همچنین این اظهارات در تعارض کامل با ماده ۵۹ قانون دادرسی کیفری ایران است.

دستگیری این افراد در مهر ماه و آبان ماه سال جاری در حالی صورت گرفته است که بازداشت شدگان از ابتدائی ترین حقوق یک بازداشتی نظیر تماس تلفنی با خانواده خود و داشتن وکیل محروم شده اند. خانواده ها نیز از وضعیت فرزندان خود و دلایل بازداشت آنها بی خبرند.

اسامی بعضی از بازداشت شدگان نزد فعالین حقوق بشر محفوظ و بعد از اعلام نتیجه دادگاه منتشر خواهد شد. تا کنون هیچ سازمان عرب احوازی مسؤلیت هجوم قنیطره را بعهده نگرفته و حتى بعضی از سازمانهای احوازی در محکومیت آن بیانیه صادر کردند.

منبع: فعالان حقوق بشر

بخش خبر – جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى