در : صفحه اول » اخبار » دستگیری ۸۴ شهروند عرب در اقلیم احواز

دستگیری ۸۴ شهروند عرب در اقلیم احواز

دستگیری ۸۴ شهروند عرب در اقلیم احواز

هشتاد و چهار شهروند عرب احوازی از ۱۷فروردین ماه امسال ۱۳۹۳ تا کنون دستگیر شده اند. به گفته کریم دحیمی، فعال حقوق بشر، نیروی انتظامی  از تاریخ ۱۷فروردین ماه تا کنون  حدود ۸۴شهروند عرب در اقلیم احواز را دستگیر کرده اند در حالیکه علت دستگیری آنها تاکنون نامشخص است و از محل نگهداری آنها نیز اطلاعی در دست نیست.

این فعال حقوق بشر در خصوص نحوه و علت دستگیری این شهروندان عرب  گفت: «نیروی انتظامی در زمان دستگیری این تعداد هیچ مجوز و حکمی نشان نداده اند و توضیحی هم برای دستگیری ارائه نکرده اند؛ فقط خواسته اند که آنها با ماموران بروند. همۀ دستگیری ها شبانه یا صبح بوده است. ماموران نیروی انتظامی وارد خانه یا محل کار این افراد شده و آنها را با خود برده اند».

او  با اظهار اینکه علت دستگیری ها مشخص است، گفت: «اگرچه ماموران نیروی انتظامی احواز حکمی به آنها نشان نداده اند و دلیلی اظهار نکرده اند، اما عرب ها می دانند علت دستگیری آنها به دلیل نزدیک شدن به سالگرد ۱۵آوریل سال ۲۰۰۵است.

در سالهای اخیر ماموران وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی قبل از تاریخ ۱۵آوریل عرب های فعال منطقه را دستگیر می کنند تا به نوعی بقیه را بترسانند و جلوی تظاهرات گسترده را بگیرند. گاهی تظاهرات قبل از ۱۵آوریل شروع می شود و تا ۲۰آوریل به طول می کشد».

در دستگیری های اخیر، جمعا ۸۴شهروند عرب در شهرهای مختلف اقلیم دستگیر شدند. ۴۰نفر در احواز و حومه، ۱۰نفر در آبادان، ۱۰نفر در فلاحیه( شادگان)، ۱۵نقر در معشور (ماهشهر) و ۹نفر در روستای تلبومه دستگیر شده و تاکنون آزاد نشده اند.

در ۲۶فروردین ماه ۱۳۸۳جمع کثیری از شهروندان عرب در اعتراض به سیاست های پاکسازی قومی و تبعیض نژادی که در اقلیم  شکل گرفته بود، تظاهرات کردند که منتهی به کشتار و دستگیری تعدادی زیادی از آنها شد. از آن پس شهروندان عرب برای گرامیداشت سالگرد این اتفاق، هر سال اقدام به تظاهرات مسالمت آمیز در شهرهای مختلف می کنند که تظاهرات نیز چند روز به طول می کشد.

: کمپین بین المللی حقوق بشر، با تغییراتی توسط پادماز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى