در : صفحه اول » اخبار » اعدام مخفیانه ۲۲ زندانی سیاسی بلوچ در زاهدان و چابهار

اعدام مخفیانه ۲۲ زندانی سیاسی بلوچ در زاهدان و چابهار

بیست و دو زندانی سیاسی بلوچ در شهرهای بندر چابهار در جنوب و زاهدان مرکز اقلیم بلوچستان مخفیانه اعدام شدند.

 ناصر بلیده ای سخنگوی حزب مردم بلوچستان در گفتگو با سایت پادماز گفت: ۱۵ تن از زندانیان اعدام شده در چابهار و ۷ تن دیگر در زاهدان اعدام شده اند.

او افزود: زندانیان یاد شده روز سه شنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۲ مصادف با ۴ فوریه ۲۰۱۴ اعدام شده اند. یک روز پس از این جنایت هولناک خبر اعدام آنان از درون دستگاههای امنیتی رژیم در منطقه درز کرد.

سخنگوی حزب مردم بلوچستان گفت: هر چند که هویت اعدام شدگان و وابستگی سیاسی آنان نزد مردم شناخته شده است اما تاکنون  به جز دو نفر به نام های ” خسرو براهویی” و ” خسرو ریگی” ، مشخصات و هویت حقیقی افراد اعدام شده  از سوی مراجع امنیتی و قضایی در بلوچستان اعلام نگردیده است.

بلیده ای ادامه داد: خسرو براهویی پیش از اعدام، شش نفر از اعضای خانواده خود را در جریان یک حادثه رانندگی از دست داده بود. شش تن از اعضای خانواده براهویی که از سیستان برای ملاقات با فرزندشان راهی چابهار شده بودند در اثر تصادف کشته شده اند.

بنا بر گزارش سایت فعالان در تبعید اتهام برخى از این زندانیان، اقدامات نظامی بوده است. کمپین فعالین بلوچ اما اتهامات وارده به زندانیان اعدام شده، را رد کرده و گزارش مى دهد که خسرو ریگى یکى از این  اعدام شدگان، در زمانی که از او به عنوان متهم یک عملیات نظامی یاد شده، ایشان در خارج از کشور  بود و پس از بازگشت به ایران بازداشت گردید.

 ایران از سال ١۹۷۶، به میثاق بین المللى حقوق سیاسى و مدنى ملحق شده است و به موجب ماده ۶ آن، نسبت به الغاء مجازات مرگ، تعهد بین الملى دارد.

 اما بر خلاف تعهدات بین المللى، همواره اصل “لغو مجازات اعدام”، توسط مقامات جمهورى اسلامى ایران نادیده گرفته شده است.

بر اساس آمار مرکز اسناد حقوق بشر ایران در سال ۲۰۱۳، بیش از ۵۹۴ نفر در ایران اعدام شده‌اند که از این رقم، ۳۱۷ نفر در ۵ ماه دوران ریاست جمهورى حسن روحانى بوده است.

در همین خصوص، ٢٨ آذر ١٣۹٢، مجمع عمومى سازمان ملل متحد، با صدور قطع نامه‌اى نسبت به “نقض جدى و مستمر حقوق بشر”  و “ تداوم هشدار دهنده اجراى گسترده احکام اعدام در ایران” ابراز نگرانى کرد.

چندی پیش نیز دو تن از فعالان سیاسی  و فرهنگی عرب به نام های هادی راشدی و هاشم شعبانی در اقلیم احواز اعدام شدند.

اعدام فعالان احوازی با واکنش وزارت خارجه کانادا رو به رو شد و روز پنج شنبه ۶ فوریه ۲۰۱۴ وزیر خارجه کانادا از این اقدام دولت مرکزی ایران شدیدا انتقاد کرد.

از زمان روی کار آمدن دولت روحانی تاکنون روند اعدام فعالان سیاسی در مناطق ملی غیر فارس رو به فزونی رفته و همزمان با واکنش های بین المللی رو به رو شده است.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى