در : صفحه اول » فرهنگی-اجتماعی » رشد چشمگیر بیمارهای قلبی و سرطان دراثر آلودگی محیط زیست احواز

رشد چشمگیر بیمارهای قلبی و سرطان دراثر آلودگی محیط زیست احواز

111

تخریب سریع محیط زیست احواز علاوه برآلوده ساختن آب جاری رودخانه های احواز با به راه انداختن طوفان های شن سبب شده است تا بیمارهای قلبی وعروقی وانواع سرطان ها درشهرهای مختلف اقلیم احواز رشد چشمگیری درسالهای اخیر داشته باشند.

دکتر محمد الستی متخصص بیماری‌های قلبی و عروقی  درباره آمار بالای مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی که توسط معاونت بهداشت استان اعلام شد، اظهار داشته است که مشکلات قلبی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های موجود در اقلیم احواز و یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر استان محسوب می شود وگرمای اهواز تأثیر مستقیمی بر این موضوع ندارد.

محرمانه بودن آمارهای مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا وتناقض عیان درسخنان استاندار سابق احواز با گفته متخصصان، حکایت ازآن دارد که مسئولان استانی سعی درپوشاندن آمارهای خیرکننده مرگ ومیر دراحواز دارند.

 رییس بیمارستان “شفا”ی احواز دکتر محمد پدرام سال ۸۷ شمسی دراین خصوص گفته است که تعداد بیماران سرطانی در استان خوزستان رو به افزایش است بطوری‌که سالانه بیش از یک هزار مورد جدید ابتلا به بیماری سرطان در کودکان و بزرگسالان به ثبت می‌رسد. از سال ۶۴ که این مرکز تاسیس شده تاکنون ۲۰ هزار مورد بیمار سرطانی در اطفال و بزرگسالان شناسایی شده است.

وی در مورد دلایل آمار بالای سرطان و تالاسمی در خوزستان گفت: مشکلات ژنتیکی، عوارض ناشی از جنگ تحمیلی، وجود صنایع سنگین، آلودگی آب آشامیدنی به دلیل ورود فاضلاب‌ صنعتی، خانگی و همچنین سموم شیمیایی آلودگی‌های محیطی و گرد و غبار از جمله عوامل گسترش روز افزون این بیماری در استان خوزستان است.

درهمین راستا پیشتر دکتر شهرام ابراهیمی، کارشناس برنامه سرطان مرکز بهداشت استان، گفته است که‌ از میان بیش از صد نوع سرطان شناسایی شده، ۵۲ نوع سرطان در اقلیم احواز دیده می‌شود و مرگ و میر ناشی از سرطان به تنهایی بیش از مرگ و میر به علت بیماری‌های ایدز، سل و مالاریا است.

وی افزود: انتظار بود از هر صد هزار نفر، صد نفر مبتلا به سرطان شناسایی شود که اکنون با توجه به افزایش فاکتورهای خطر و عوامل مستعدکننده، این آمار افزایش یافت و به ۱۴۶ مورد از هر صد هزار نفر در سال رسیده است.

سخنان دکتر ابراهیمی نشان می دهد که درصد سرطان دراقلیم احواز در حدود ۵۰ درصد نسبت به حالت عادی افزایش یافته است.

حجازی استاندار سابق احواز که اخیرا به کار خود درمنصب استاندار پایان داده است دراقدامی حساب شده سعی کرد تا توجه مردم را ازعلت اصلی رشد بیمارهای خطرناک دراحواز منحرف سازد. وی گفته است که مردم اقلیم احواز غذاهای سرخ کردنی وفست فود زیاد می خورند به همین خاطر میزان مرگ ومیر بیمارهای قلبی دراین اقلیم به شدت افزایش یافته است. وی از مسئولان استانی خواست تا فاضلاب های روباز استان را اصلاح کنند تااز میزان بیمارهای قلبی کاسته شود!

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى