در : صفحه اول » اخبار » بازتاب سرکوب شدید فعالان ملل غیرفارس درگزارش احمد شهید

بازتاب سرکوب شدید فعالان ملل غیرفارس درگزارش احمد شهید

احمد شهید در مفصل ترین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در ایران از سرکوب شدید فعالان ملل غیرفارس توسط جمهوری اسلامی خبر داد. بنا به گزارش احمد شهید فعالان ملل غیرفارس به شدت تحت تعقیب نظام جمهوری اسلامی قرار می گیرند و اکثریت آنها با شکنجه های شدید روبرو هستند. در این میان شماری از شکنجه شدگان عرب احوازی جان خود را زیر شکنجه ازدست داده اند. وی همچنین از اعدام فعالان ملل غیرفارس از جمله فعالان عرب احوازی در گزارش خود خبر داد. همچنین احمد شهید درگزارش خود به نقض گسترده آزادی بیان و حق برگزاری تجمعات و تاسیس احزاب پرداخته و در پایان از جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا به نقض سیستماتیک حقوق بشر پایان دهد.

خلاصه گزارش احمد شهید به شرح زیر است:

در گزارش اول سال ٢٠١٣ احمد شهید در فصل ملت ها به نقض حقوق بشر در احواز اشاره کرده که در این رابطه گواهی و گفته های بعضی از فعالان عرب احوازی در مورد شکنجه ها ، زندانها و تعقیب فعالان را نقل کرده است. همچنین با اشاره به مرگ مشکوک ستار صیاحی شاعر عرب و دستگیریهای وسیع بعد از مراسم تشییع پیکر و کشته شدن جمیل سویدی زیر شکنجه، ایران را متهم به نقض حقوق ملل غیرفارس کرده است.

به گزارش بی بی سی فارسی، آقای شهید در گزارش ۷۷ صفحه ای که ۲۱اسفندماه به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه می‌شود مقام های ایران را به نقض سیستماتیک حقوق بشر متهم کرده است. در این زمینه باید اشاره کرد که سازمان های مدافع حقوق بشر ایرانی در روز ۱۱ مارس (۲۱ اسفند ماه) در برابر محل برگزاری نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، در نظر دارند تا تجمعاتی برگزار کنند.

این مفصل ترین گزارشی است که آقای شهید در طول ۲ سال ماموریتش منتشر کرده و در آن نقض حقوق شهروندان در ده فصل تشریح شده است.

آقای شهید از اعدام دست کم ۴۸۷ نفر در سال میلادی ۲۰۱۲ خبر می دهد. او که در آبان ماه خواستار تعلیق اعدام ها شده بود در گزارشش از ادامه این روند و عدم دسترسی محکومین به وکیل و برگزار نشدن دادگاه منصفانه ابزار نگرانی کرده است. اعدام دهها عرب احوازی در طول سالیان گذشته از جمله اعدام هایی که رژیم مرکزی ایران در کارنامه حقوق بشری اش به یک می کشد.

گزارشگر ویژه سازمان در امور حقوق بشر ایران در فصل بعد از ادامه شکنجه در زندان های ایران خبر می دهد و می نویسد: “در پاسخ به گزارش پیشین که از شکنجه مخالفین در ایران ابراز نگرانی شده بود مقام های جمهوری اسلامی اتهام شکنجه را بی اساس خواندند و استدلال کردند که براساس قوانین ایران شکنجه غیر قانونیست. ولی من تاکید می کنم که قوانین به تنهایی نمی تواند به اتهام استفاده از شکنجه پایان دهد”.

در این زمینه قابل ذکر است که صدها زندانی عرب احوازی در سال های گذشته از شکنجه وحشیانه رژیم در زندان های احواز گزارش هایی خیره کننده در اختیار سازمان های حقوق بشر قرار داده اند.

آقای شهید همچنبن از شکنجه ۷۶ درصد از شاهدانی که با او گفتگو کرده اند خبر داده است.

او در فصلی دیگر نفض گسترده آزادی بیان، اجتماعات و احزاب را بسیار نگران کننده خوانده و به بازداشت گسترده روزنامه نگاران به عنوان نمونه نقض آزادی ها اشاره کرده است. در این زمینه می توان به ممنوعیت کامل تاسیس هرگونه حزب ملی غیرفارس که از حقوق ملل غیرفارس در ایران دفاع می کند اشاره کرد. همچنین به تعطیلی تمامی موسسات فرهنگی و مدنی در اقلیم احواز اشاره کرد. در این زمینه باید افزود که پس از انتفاضه آوریل ۲۰۰۵ به این سو در اقلیم احواز هرگونه تجمع و راهپیمایی ممنوع بوده و با تیراندازی ماموران نظام به سوی مردم عرب همراه بوده که جان دهها بی گناه عرب گرفته است.

این گزارش در بخش حقوق ملت ها به نقض ملل بلوچ، کرد و عرب اشاره کرده است. او در بخش دیگری تحت عنوان حقوق «دگرباشان جنسی» از حکم اعدام برای بعضی از این شهروندان ابراز نگرانی کرده است.

آقای شهید که در گزارش مهر ماه برای نخستین بار به نگرانی ها از نقض حقوق اقتصادی شهروندان ایرانی بر اثر تحریم های بین المللی اشاره کرده بود در این گزارش به طور مفصل از آثار منفی این تحریم ها بر زندگی مردم ابراز نگرانی کرده و نوشته: “با وجود اینکه کشورهای تحریم کننده اقلام اولیه مانند مواد غذایی و دارو را استثنا کرده اند اما کمبود دارو نشان از احتمال غیر موثر بودن این «استثناها» دارد”.

آقای شهید بیش از ۵۰ صفحه از گزارشش را به فهرستی از نام و اتهامات وارده به زندانیان سیاسی مذهبی و ملی غیرفارس اختصاص داده است. در این فهرست نام بیش از ۱۵۰ زندانی منتشر شده است.

آقای شهید در پایان این گزارش بار دیگر از مقامات ایران خواست با سفر او به این کشور موافقت کنند. او همچنین به مقام های جمهوری اسلامی توصیه کرده اعدام ها را متوقف، زندانیان سیاسی و عقدیتی را آزاد و به اتهامات شکنجه رسیدگی کنند. در این میان جان پنچ تن از فعالان فرهنگی عرب احوازی از اهالی شهر خلفیه و چهارتن از فلاحیه در معرض خطر اعدام قریب الوقوع هستند و چندین سازمان حقوق بشر جهانی خواستار توقف و لغو این احکام شده اند. همچنین گفتنی است که جمهوری اسلامی با سفر هرگونه مقام حقوق بشری و یا روزنامه نگاران بی طرف به اقلیم عربی احواز مخالفت می کند.

مقام های جمهوری اسلامی در پاسخی ۸ صفحه ای انتفادات احمد شهید را رد کرده و روش تحقیق او را زیر سوال برده اند.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى