در : صفحه اول » اخبار » شمخانی مافیای غیرعرب حاکم بر احواز را مسئول فلاکت عربها دانست

شمخانی مافیای غیرعرب حاکم بر احواز را مسئول فلاکت عربها دانست

دریابان علی شمخانی وزیر دفاع سابق جمهوری اسلامی در نشستی که به مناسبت عید فطر در حسینه شهدای شمخانی احواز برگزار شد، مافیای غیرعرب حاکم بر اقلیم احواز را مسئول فقیر وبدبختی ملت عرب این اقلیم دانست. شمخانی عقب ماندگی تحمیل شده بر ملت عرب احواز را نتیجه عدم تغییر ترکیب مدیران محلی و تبعیض نژادی اعمال شده از سوی آنها نسبت به ملت عرب معرفی کرده واعلام کرد که راه اندازی شبکه ماهواره ای الاهواز از سوی جمهوری اسلامی هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد واز فلاکت مردم عرب نمی کاهد.

شمخانی وزیر دفاع سابق جمهوری اسلامی در حالی این سخنان را ایراد کرد که قبل از وی نمایندگان شهرهای محمره واحواز هرکدام به طور جداگانه از تبعیض نژادی همه جانبه اعمال شده بر ملت عرب از سوی مسئولان محلی وغیرعرب استان پرده برداشته وانتقادات شدید اللحنی در صحن پارلمان دولت مرکزی ایران کرده بودند.

شمخانی در این نشست سعی کرد تا علل واسباب عقب ماندگی ملت عرب احواز را  به علل مشترک با دیگر مناطق ایران و علل زائیده مافیای غیرعرب حاکم براقلیم احواز نسبت دهد وساحت دولت مرکزی ایران را ازوضعیت رقت باری که دامن گیر ملت عرب احواز شده است، مبرا سازد. وی معضلاتی نظیر بیکاری وفقر وتنگدستی را مسئله کل کشور دانست وآنرا معضلی ملی معرفی کرد. همچنین وی با اذعان اینکه خرابی جنگ تنها مخصوص عربها نبوده است سعی کرد تا شبهه تبعیض را از دامن جمهوری اسلامی دور سازد بدون آنکه اشاره خاصی به علت عدم بازسازی مناطق جنگ زده وتعطیلی مراکز اقتصادی استان پس از جنگ داشته باشد.

شمخانی با ادعای اینکه مشکل مسئولان استانی وسیاست های تبعیض گرانه اعمال شده علیه ملت عرب یک مسئله ملی نیست اظهار داشت که استاندار بارها عوض شده است اما مسئولان محلی تغییر نیافته اند وهمچنان براین استان حمکرانی می کنند. وی با معرفی مافیای غیرعرب حاکم براستان به عنوان مسئول تبعیض اعمال شده علیه ملت عرب احواز گفت:

“با تجربیاتی که از این شکل مدیریت‌ها پیدا کردیم به دلیل استمرار این سیاست‌ها، دعوی من این است که این سیاست‌ها ملی نیست. می‌گویند ملی است چطور می‌شود دولت عوض می‌شود، استاندار عوض می‌شود، حدود پانزده استاندار تاکنون عوض شده است ولی سیاست عوض نشده است، پس این سیاست ملی است. می‌گویم نه این سیاست منطقه‌ای است مال آن بخش از منطقه است که تعویض نمی‌شود”.

علاوه براین شمخانی پرده از اقدامات فرقه گرانه نظام برداشته وآنرا اقدامی نادرست خواند. وی فرقه گرایی وتبعیض همه جانبه علیه ملت عرب را علت اصلی گرایش جوانان عرب به تسنن معرفی کرد. در این باره وی گفت:

“در خوزستان سه تفکر وجود دارد: ۱- تفکر سنی (که ما نداشتیم) ۲- یک تفکر شیعی اصیل ۳- یک تفکر شیعی غلو، تیجانی را می‌آورند که با او سنی‌ها را بکوبند. می‌گویند غدیر مهم‌تر از بعثت است، می‌گوید والعصر یعنی امام زمان، می‌گوید و الفجر ولیال العشر یعنی دوازده امام بدون اینکه بداند و جامعه را توجیه کند، بعد می‌گوئیم چرا وهائیت رشد می‌کند؟!”

شمخانی به شیوه رایج خود، نخبه گان عرب را مسئول مقابله با سنی گری دانسته تا بتوانند نگرش منفی مرکز که به واسطه گزارش های مافیای غیرعرب حاکم براحواز شکل گرفته است را اصلاح کنند ونشان دهند که عربها قابل اعتماد هستند. دراین باره وی گفت:

“روشنفکران عرب در این قضیه نقش دارند که باید جلوی این کار را بگیرند تا بستری فراهم نشود برای آنهایی که می‌گویند این قوم قابل اعتماد نیستند، از طرفی شبکه تلویزیونی بزنید، (اهواز، امام علی و…) هرچه می‌خواهید بزنید، موثر نیست، شما تبعیض، تحقیر، تنگ دستی را بردارید تحریک حل می‌شود.”

شایان ذکر است که علی شمخانی وحلقه امنیتی وی که متشکل از شخصیت های اطلاعاتی نظیر طرفاوی وسخیراوی است، تنها راه دست یابی عرب ها به برخی حقوق اولیه نظیر اجرای ماده ۱۵ و۱۹ قانون اساسی را همراهی با نظام وخدمت به آن می دانند.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى