در : صفحه اول » سیاسی » طرحهای مرکزگراها برای پاکسازی فرهنگی در اقالیم غیرفارس

طرحهای مرکزگراها برای پاکسازی فرهنگی در اقالیم غیرفارس

طرحهای مرکزگراها برای پاکسازی فرهنگی در اقالیم غیرفارس

 

به منظور اطلاع خوانندگان از سیاستهایی که دولت مرکزی ایران به پیشنهاد روشنفکران فاشیست به اجرا گذاشته است، سیاستهای مذکور را آنگونه که در مجله آینده ذکر شده است در این مطلب ارائه می کنیم.

سیاستهای مذکور عبارتند از:

–          “کشیدن راه آهن و متصل نمودن کلیه نقاط مملکت بیکدیگر، تا بواسطه خلطه و آمیزش زیاد میان طوایف مختلف ایرانی یگانگی کامل پیدا شود”.

در راستای این سیاست راه آهن محمره – تهران تاسیس شد تا راه را جهت اجرای سیاستهای بعدی به منظور تغییر بافت جمعیتی اقلیم احواز را هموار سازد.

 

–          “کوچ دادن بعضی ایلات آذربایجان و خوزستان را بنقاط داخلی ایران و آوردن ایلات فارسی زبان را از داخله باین ایالات و شهرنشین کردن آنها با رعایت شرائط اختلاط و گشوردن مدارس”.

 

در راستای این سیاست هزاران عرب احوازی از قبایل بنی طرف به استانهای خراسان و مازندان و مرکزی به اجبار گوچانده شدند. همچنین در سالهای بعد با توسعه پالایشگاه عبادان و به راه افتادن طرحهای نفتی، کشاورزی، صنعتی و تجاری صدها هزار تن از فلات فارس به اقلیم احواز گسیل داده شدند.

 

–          “تقسیمات جدید ایالات و ولایات و از میان بردن اسامی آذربایجان و عربستان و غیره”.

پس از چند سال از مطرح شدن این ایده توسط محمود افشار یزدی، دولت ایران نام عربستان را به خوزستان تغییر داد. همچنین نام شهرها اقلیم احواز از عبادان، محمره، خفاجیه، سوس، … به آبادان، خرمشهر، سوسنگرد، شوش و غیره تغیر داده شد.

 

–          “تغییر اسامی ترکی و عربی که ترکتازان و غارتگران اجنبی بنواحی، دهات، کوهها و رودهای ایران داده اند باسامی فارسی و از میان بردن کلیه این قبیل آثار خارجی”.

 

 

–          “باید استعمال السنه خارجی را بطور رسمی برای اتباع ایران در محاکم، مدارس، ادارات دولتی و قشونی منع نمود. ولی باید تمام این اقدامات تدریجی و از روی تدبیر و ملایمت و متانت باشد وگرنه ممکن است نتیجه معکوس از آن گرفت و موجب انزجار و نفاق گردد”.

در راستای این سیاست عربها از تکلم به زبان عربی در اماکن عمومی و دولتی ممنوع شده و از برتن داشتن لباس عربی منع شدند. به گفته شاهدان بازمانده از آندوره مردان روستایی عرب به هنگام ورود به شهر احواز مجبور می شدند تا دشداشه عربی در زیر شلوار مخفی می کردند تا بسان پیراهن بنظر رسد. در غیر اینصورت ماموران حکومتی اقدام به بریدن دشداشه مرد عرب کرده تا آنرا به شکل پیراهن در آورند.

 

در زیر متن اصلی پیشنهادات فاشیستی محمود افشار یزدی که آبان سال ۱۳۰۶ شمسی در مجله آینده منتشر شده بود را ارائه می کنیم:

 

ay

 

 

تدوین: سایت جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى