در : صفحه اول » اخبار » مردم احواز درگفتگو باصداوسیمای دولت مرکزی، ازنسل کشی سخن می گویند

مردم احواز درگفتگو باصداوسیمای دولت مرکزی، ازنسل کشی سخن می گویند

صدا و سیمای دولت مرکزی ایران در احواز، با مردمی که روز پنج شنبه ٢٨-١١-٢٠١٣ در حمایت از کارون و در اعتراض به آلودگی هوای شهر احواز تجمع کرده بودند، مصاحبه انجام داد اما به جای پخش مصاحبه و رساندن صدای مردم به مسؤلین، روز شنبه نیروهای امنیتی به منازل مصاحبه کنندگان  در کوی بهارستان و مناطق دیگر احواز یورش برده وآنها رابازداشت کردند.

دراین تجمع که بیش از ٢٠ هزار نفر شرکت کرده بودند، مردم خواستار توقف پروژه انتقال آب  کارون وپایان دادن به کشتار مردم احواز به واسطه آلودگی ها شده اند. دراین زمینه اعتراضاتی از زبان بعضی مسؤلین بومی در مورد این فاجعه انسانی صورت گرفته اما هیچگونه عکس العمل مثبتی ازسوی دولت مرکزی مشاهده نشده است.

سیاستهای ویرانگر نظام حاکم نظیر ده طرح نیشکر که ۴١ در صد زمین های کشت شده استان راشامل می شود و مصرف  ۶١ درصد آب کارون برای این طرح امنیتی وغیر اقتصادی، خشکاندن هورها( تالاب ها) از جمله هور العظیم بوسیله سد سازی های سپاه، و انتقال آب کارون به درون فلات مرکزی روز به روز بر عمق این فاجعه می افزاید.

علاوه بر حفاری چاه های نفت، وجود ٣٨ شرکت پتروشیمی و ١١٣ واحد صنعتی آلاینده، وجود بزرگترین شرکت مواد شیمیایی در داخل شهر احواز ومهمتر از همه دفن زباله های هسته ای در کوه های الله واکبر و مناطق حافظت شده در نزدیک شهرستان سوس از مهم ترین عوامل آلودگی هوا می باشد که مسؤلین استانی را به سکوت واداشته است.

پزشکان محلی در احواز می گویند که شاهد تولد نوزادان ناقص الخلقه در این شهر و دیگر شهرها این اقلیم هستند. کارشناسان مسائل زیست میحطی و امور بهداشتی معتقدند که آلودگی هوای احواز به انواع آلاینده ها دلیل اصلی مرگ و میر و تولد نوزادان ناقص الخلقه است. شهر احواز برای دومین سال پیاپی از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان آلوده ترین شهر جهان اعلام شده است.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى