در : صفحه اول » فرهنگی-اجتماعی » تسخیر مناره های مساجد برای ولی فقیه

تسخیر مناره های مساجد برای ولی فقیه

قرارگرفتن پایگاه های بسیج درمساجد به هیچ وجه امری تصادفی نیست. مساجد که از دید یک مسلمان عبادت گاه هستند ،درسایه نظام جمهوری اسلامی به پایگاه هایی برای ترویج سیاست ولی فقیه تبدیل شده اند. سیاسی کاری بسیج درمساجد به جایی رسیده است که جنبه معنوی مساجد را تحت تاثیر قرار داده است. رهبران بسیج برای پیشبرد وتوسعه ارگان خود در سطح جامعه، تمامی امکانات مادی کشور را به کار برده اند تا بتوانند نوجوانان و جوانان را جذب سیاست های غیر انسانی دولت جمهوری اسلامی کنند.

پایگاه های بسیج در مساجد مناطق مختلف احواز هرساله برنامه های تابستانی وسیعی را به اجرا می گذارند وصدها میلیون تومان را صرف این برنامه ها می کنند. بخشی از برنامه های بسیج که هرساله درتابستان به اجرا درمی آید برنامه های تفریحی برای نوجوانان وجوانان است. از جمله این برنامه های تفریحی استفاده از استخر شنا، استفاده از سالن های ورزشی سرپوشیده برای والیبال وبسکتبال و دیگر ورزش های سالنی، استفاده از زمین چمن فوتبال، شرکت در مسابقات شطرنح، اردوهای درون شهری و برون شهری و حتی برون استانی، ارودهای تفریحی وآموزشی به مناطق کوهستانی و اردو به مناطق زیارتی نظیر قم ومشهد است.

برنامه های بسیج مساجد اهداف متعددی را پیگیری می کند. یکی از مهمترین آنها گرایش فکری وسیاسی نوجوانان وجوانان به مکتب فکری شیعی ولایت مدار است. دراین باره فتح الله پورحسن فرمانده بسیج ناحیه امام علی درمورد اهداف برگزاری برنامه های مذکور توسط پایگاه های بسیج اظهار داشت : “هدف این طرح پربار نمودن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و آشنایی نسل جوان و نوجوانمان با مباحث بصیرتی و سیاسی، آشنایی با عقاید و اخلاق اسلامی و احکام و مسائل شرعی دین مبین اسلام”. اشخاصی که تحت تاثیر روند آموزشی تربیتی این برنامه ها قرار می گیرند به درجات مختلفی از تندروی مبتنی بر مذهب شیعی ضد عربی وضد سنی ونیز مبتنی برایده دیکتاتور پرستی ولایت فقیه، خواهند رسید.

یکی دیگر ازاهداف بسیج از اجرای چنین برنامه هایی جذب نیرو در زمینه های مختلف فعالیتی این ارگان است. پور حسن فرمانده بسیج ناحیه امام علی افزود: “پایگاهها و ستادهای اجرایی طرح نشاط و تعالی در مدت این دو ماه اقدام به جذب نیروهای محصل می نمایند هم در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان ، و هم در مقاطع دانشجویی . که از این طریق از بین آنها نخبگان شناسایی می شوند و روی آنها هم از طرق مرکز پژوهش سرمایه گذاری خواهد شد”.

حسین کیانی مدیر کانون فرهنگی ورزشی بسیج اهواز گفته است: این کانون در زمینه‌های اعتقادی، فرهنگی، کلاس‌های هنری، مشاوره خانواده، آموزش و ورزش فعالیت می‌کند. حسین کیانی با اشاره به اینکه از جمله فعالیت‌های فرهنگی این مجموعه، برگزاری کلاس‌های دارالقرآن، گروه‌های تواشیح و گروه سرود است، افزود: تلاش می‌شود در کنار کلاس‌های ورزشی، جوانان با مسائل قرآنی و اعتقادی بیش از پیش آشنا شوند. وی درباره فعالیت‌های قرآنی دارالقرآن کانون فرهنگی خاطرنشان کرد: هم اکنون دارالقرآن کانون در حال جذب نیروهای قرآنی در رشته‌های مختلف است و این کانون از طلاب در زمینه آموزش و تدریس در کلاس‌ها استفاده می‌کند.

مدیر کانون فرهنگی ورزشی بسیج احواز کلاس‌های هنری این مجموعه برای استفاده بانوان را شامل خیاطی، گلدوزی، مشاوره خانواده و ازدواج عنوان کرد و اظهار داشت: کلاس‌های ورزشی کانون شامل آموزش فوتبال، شنا، تیراندازی با کمان، ورزش‌های رزمی مانند جودو، تکواندو، کاراته، آمادگی جسمانی، کشتی، ژیمناستیک، بسکتبال، والیبال، فوتسال، بدمینتون و تنیس روی میز است که معمولاً از مجموعه زمین فوتبال و استخر سرپوشیده مجهز به سونا و جکوزی در ایام تابستان استقبال بیشتری به عمل می‌آید. کیانی با اشاره به اینکه این مجموعه در طول سال در حال خدمت‌رسانی به عموم برادران و خواهران، بسیجیان و خانواده پاسداران است، یادآور شد: بسیجیان و خانواده پاسداران می‌توانند از تمامی امکانات این کانون با بیش از ۵۰ درصد تخفیف استفاده کنند. این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای غنی‌سازی اوقات فراغت باید برنامه‌ریزی‌های جدی انجام شود، گفت: آسیب‌شناسی برنامه‌های اجرا شده می‌تواند در تاثیرگذاری برنامه‌های آتی اثر بگذارد و به این دلیل این امر باید در دستور کار نهادهای فرهنگی قرار گیرد.

این سخنان حکایت از وسعت فعالیت های بسیج درسطح جامعه وسرمایه گذاری نظام در این میدان است. برنامه ریزان این ارگان امنیتی با صرف مبالغ هنگفتی سعی دارند تا از یک طرف بخش وسیعی ازجامعه را تحت تاثیر گفتمان خود ساخته وازطرف دیگر بخشی ازشرکت کنندگان در برنامه های بسیج را جذب این ارگان سازند. به هرحال حضور هرچه بیشتر شرکت کنندگان درفعالیت های بسیج، هردو هدف مذکور را برآورده می سازد.

سواری امام جماعت مسجد الرحمن کوی صیاحی اهواز در خصوص نحوه اجرا شدن دوره تابستانه در این مسجد گفت: این دوره به دو بخش علمی و تفریحی برگزار شد؛ در بخش علمی، مباحثی همچون اصول عقاید، ولایت فقیه، جریان شناسی سیاسی، اشنایی با منابع اسلامی، احکام اسلامی، اخلاق، سیره علمی و عملی اهل بیت (ع)، پاسخ به شبهات وهابیت و آموزش قرآن در سطوح مختلف تدریس شد.

امام جماعت مسجد الرحمن کوی سیاحی اهواز، در ادامه یادآور شد: تلاش بر این داریم، نیروهای تربیتی مسجد را با برنامه ریزی دقیق و منسجم، به جایی برسانیم که در آینده، مدیر متعهد، و یا روحانیت فاضل جهت خدمت به اسلام تحویل جامعه دهیم.

برگزاری دعاهای کمیل، ندبه، زیارت عاشورا، توسل، مناجات حضرت امیر(ع) و مناجات های دیگر، تلاش برای برپایی هرچه با شکوه تر نماز جماعت، و ایجاد فضای معنوی درون شبستان هنگام اقامه نماز از دیگر اقدامات بسیج درمساجد است.

این اظهارات مسئولان بسیج همگی حکایت ازآن دارد که بسیج مساجد را به پایگاه هایی سیاسی برای تربیت نیروهای وفادار به ولایت فقیه مبدل ساخته است و نه تلاش برای پیشبرد  دین به عنوان بخشی از فرهنگ جامعه. همچنین ازمفاهیم معنوی ودینی وعبادت ها وفضای معنوی مساجد استفاده ابزاری شده تا رویکرد سیاسی مبلغ ولایت فقیه در سطح جامعه ترویج شود.

از اسباب جذب شدن پاره ای از نوجوانان محلات فقیر نشین به بسیج، امکانات تفریحی و ورزشی وسیعی است که در اختیار اعضای بسیج قرار داده می شود. در حالی که نوجوانان عرب مناطق فقیر نشین به دلیل فقر شدید خانواده، قدرت پرداخت هزینه استفاده از امکانات تفریحی را ندارند اعضای بسیج از امکانات ورزشی خیلی زیادی برخوردار هستند. البته شایان ذکر است که اکثر نوجوانانی که در برنامه های تابستانه بسیج شرکت می کنند در انتهای تابستان و آغاز فعالیت مدارس، ارتباط خود را با بسیج راقطع می کنند.

نوجوانان وجوانانی که اسیر تله مذهبی سیاسی فرقه گرایان مبلغ نظریه ولایت فقیه می شوند بنا به درجه اسارت آنها در این رویکرد مذهبی وسیاسی، در مراحل متفاوت سازمانی بسیج وسپاه به خدمت گرفته می شوند.

برخی از این نوجوانان در زمینه های فرهنگی نظیر استفاده از کامپیوتر واینترنت درسطح پیشرفته و همچنین فعالیت روزنامه نگاری وغیره آموزش می بینند. این اشخاص درپائیدن فضای اینترنت ومحدود ساختن آزادی دیگر افراد جامعه نقش بسزائی ایفا می کنند. به علاوه، آنها به واسطه وبلاگ نویسی در نشر ایده های ایدئولوژیک ولی فقیه نیز سهیم هستند.

نوجوانانی وجوانانی که به برنامه های بسیج مساجد پاسخ مثبت می دهند درصورت تداوم حضور درمساجد وپیشروی عقیدتی مناسب، تحت عنوان فعالیت های ورزشی وتفریهی، آموزش دفاع رزمی نظیر کاراته وتکواندو می بینند. این مهارت های رزمی در مراحل بعدی درسرکوب مخالفان نظام ویا شکنجه زندانیان سیاسی به کار گرفته می شود.

حضور مداوم اعضای نوجوان وجوان بسیج در صورت استمرار بیشتر، زمینه را برای فعالیت آنها در زمینه های حساس تر بسیج مهیا می سازد. در این مرحله این اعضای بسیج به واسطه مشارکت در اردوهای نظامی، آموزش های نظامی دیده وآماده انجام ماموریت می شوند.

یک عضو جدید بسیج پس از دو الی سه سال فعالیت قادر است تا به عضویت گردان های نظامی عاشورا برای پسران والزهرا برای دختران می شود. اعضای این گردان ها به طور منظم آموزش های نظامی دیده و در طول سال با حضور در سطح شهر وبرپایی ایست های بازرسی ویا شرکت در فعالیت های میدانی دیگر، آموخته های خود رابه اجرا می گذارند.

شماری از این اعضا نیز جذب بخش اطلاعات بسیج می شوند. این اشخاص به واسطه اطلاعات سپاه پاسداران آموزش های امنیتی واطلاعاتی می بینند. آنها پس از طی کردن دوره های امنیتی ویژه با حضور در سطح جامعه وایجاد ارتباط با شبکه های مخفی اطلاعات سپاه و بسیج، فعالیت های اطلاعاتی خود را درخدمت به نظام ولی فقیه آغاز می کنند.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج الرحمن هدف ازاجرای برنامه های بسیج را اینگونه بیان می کند: “پایگاه مقاومت بسیج الرحمن نیز فعالیت های خود را در راستای پشیبرد اهداف نظام مقدس اسلامی و تربیت نیروهای آماده جانفشانی و با فرهنگ در منطقه فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون پس از گذشت ۵ سال از افتتاح این مرکز، حدود ۳۵۰ نفر در قالب شورا، فعال و عادی عضو پذیرفته است”.

از طرف دیگر سواری عضو کمیته همکاری های حوزه علمیه با آموزش و پرورش استان، اظهار داشت که گسترش فعالیت های فرهنگی و مذهبی در گرو وجود حوزه علمیه در منطقه است.

جهت درک اهمیت حوزه علمیه درفعالیت های فرهنگی بسیج ومساجد به عنوان مثال می توان برگزاری کلاس های مختلفی از جمله آشنایی با وهابیت ،ولایت فقیه ،مهدودیت، توسط به اصطلاح اساتید حوزه وبرخی دانشگاهیان اشاره کرد.

در حقیقت حوزه علمیه محلی است برای پرورش آخوندهایی که به افکار مذهبی – سیاسی فرقه گرا وپیرو ولایت فقیه اشباع شده اند. این آخوندها تحت عنوان امام جماعت در صدها مسجد سطح شهر منتشر شده به تبلیغ افکار فرقه گرانه و ترویج افکار سیاسی باب میل ولایت فقیه می پردازند.

گستردگی شبکه بسیج در سطح شهر احواز آن چنان است که کمتری مسجدی می توان یافت که درآن پایگاه بسیج وجود نداشته باشد.

ورود به مسجدی که بربالای سردر آن تابلوی پایگاه مقاومت بسیج نصب شده است به معنای ورود به یکی از لانه های جاسوسی نظام ولایت فقیه است.

تدوین: پادماز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى