در : صفحه اول » سیاسی » ساختار تشکیلاتی بسیج شهر احواز- (۲)

ساختار تشکیلاتی بسیج شهر احواز- (۲)

 پادماز: در قسمت دوم از این گزارش جزئیاتی درباره نواحی سه گانه بسیج در احواز ارائه می شود.

ناحیه مقاومت بسیج امام علی:

این ناحیه مقاومت بسیج که شرق شهر احواز را شامل می شود از ۱۶ حوزه مقاومت بسیج تشکیل شده است. هر حوزه چندین پایگاه مقاومت بسیج را درخود دربرمی گیرد. درباره تعداد کل پایگاه های این ناحیه سرهنگ فتح اله پورحسن چندی پیش همزمان با آغاز فعالیت های تابستانه پایگاه های بسیج اعلام کرد که ۱۶۴ پایگاه بسیج فعالیت تابستانه برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان وجوانان به اجرا خواهند گذاشت.

فرماندهان این ناحیه توسط سپاه ولی عصر ناحیه امام علی عزل ونصب می شوند. سرهنگ عباس ممبینی فرمانده مقاومت بسیج ناحیه امام علی است که در دی ماه سال ۱۳۸۸ شمسی کار خود در فرماندهی این ناحیه را پایان داده و منصب خود رابه سرهنگ محسن نظر پور تسلیم کرد. پس از آن در دی ماه سال ۱۳۹۱ سرهنگ فتح اله پورحسن به فرماندهی مقاومت بسیج ناحیه امام علی منصوب شد.

Mombainiسرهنگ عباس ممبینی، نفر دوم از سمت چپ

nazarpoor1

                                                      سرهنگ محسن نظرپور

حجت الاسلام علی کاظم بهرام سالها است که نماینده ولی فقیه در ناحیه بسیج امام علی است. وی نقش مهمی در رهبری عقیدتی مقاومت بسیج دارد. وی در نشست های عدید اداری استان و نشست های بسیج ادارات وغیره  حضوری مستمر دارد. وی در مانورهای نظامی واردوهای نظامی وفرهنگی حضور رسانده وبه تبلیغ مسلک رهبرش سید علی خامنه ای پرداخته است. حضور گسترده این شخصیت درمراسم مختلف نشان ازنقش کلیدی وی در ناحیه بسیج امام علی است.

Bahram1علی کاظم بهرام

هویت فرمانده هان حوزه های بسیج در اختیار رسانه های خبری قرار داده نمی شود و یا این که اشخاص مذکور از نام های سازمانی استفاده کرده وهویت اصلی خود را مخفی نگه می دارند. نام برخی از فرمانده هان حوزه های ناحیه امام علی به شرح زیر است:

سرهنگ علی عبایی فرمانده نظامی حوزه شهید عراقی است. بنا به گفته مسئولان، این حوزه دارای ۲۲ پایگاه وبیش از دو هزار عضو فعال بسیج است.

سرهنگ محسن سروستانی فرمانده حوزه اداری بسیج شهید آوینی است.

سرهنگ بهنام تمیمیان جانشین فرمانده بسیج ناحیه امام علی است.

سروان حسن مقدمی فرمانده حوزه بسیج ۱۴ شهری ناحیه امام علی است که در آذر ماه ۱۳۸۸ شمسی به این سمت منصوب شده است.

سرهنگ فخاریان فرمانده حوزه آوینی بسیج ادارات احواز است.

سرهنگ سید هادی علوی فرمانده بسیج ادارات احواز است.

سرهنگ سید شهریار موسوی فرمانده حوزه بسیج تندگویان جنوب درناحیه امام علی است. بنا به اظهارات مسئولان این حوزه دارای ۶۴ پایگاه بسیج است. گفتنی است حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان با در اختیار داشتن ۱۳هزار نیروی بسیجی فعال ، ۶۴پایگاه مقاومت و ۶ گردان عاشورا بزرگترین و قدیمی ترین حوزه مقاومت بسیج ادارات در سطح کشور است.

عبدالرضا سلمی نیا فرمانده بسیج شرکت لوله سازی احواز است. وی اخیرا جایگزین فرمانده سابق این شرکت محمد رحیم مکوندی شده است.

سردار سرتیپ دوم حسن شاهوار پور فرمانده سپاه ولی عصر خوزستان وسرهنگ شکرخدا موسوی از فرمانده هان سپاه ناحیه امام علی هستند که بر بسیج ناحیه امام علی نظارت دارند.

برخی از پایگاه های بسیج این ناحیه رسما از سوی خانواده های مافیای غیرعرب حاکم بر احواز اداره می شود. به عنوان مثال پایگاه بسیج واقع در خیابان نادری- خیابان حافظ- مسجد حاج علوان در نزدیکی خانه حسن زاده از نزدیکان موسوی جزایری نماینده ولی فقیه دراستان، قرار دارد که از سوی فرزندان این خانواده رهبری می شود.

از دیگر پایگاه های ناحیه امام علی که در مساجد محلات واقع هستند می توان موارد زیر را نام برد:

پایگاه حضرت زینب، موسی بن جعفر (حوزه ۴)، زاهده (حوزه ۵)، حضرت هاجر، حضرت صدیقه، الغدیر (حوزه  ۸، واقع در مسجد مسلم بن عقیل در انتهای خیابان خمینی)، شهید علی هاشمی، شهید بهشتی (حوزه ۲)، شهید عراقی، تندگویان، صاحب الامر (حوزه ۴، واقع در مسجد صاحب الزمان در خیابان سلمان فارس خیابان کرمی خراط) و… .

این ناحیه دارای چندین گردان عاشورا والزهرا است به عنوان مثال گردان ۱۰۴ عاشورا در حوزه ۴ شهری یکی از این گردان ها است.

درمورد تعداد کل گردان های عاشورا والزهرا در احواز آماری در دست نیست. در این راستا به گفته مسئولان بسیج ۱۸ گردان عاشورا والزهرا در رزمایش نظامی “یاوران ولایت” با مجموع ۶ هزار نفر شرکت کرده بودند. این رزمایش در تاریخ ۴ الی ۲۸ بهمن سال ۱۳۸۸ شمسی در پادگان شهید رستمی واقع در منطقه برومی احواز برگزار شده بود. شرکت کنندگان در این رزمایش آموزش های عقیدتی ونظامی دیدند.

از جمله دیگر رزمایش هایی که گردان های عاشورا والزهرا درآن آموزش دیده اند رزمایش غدیر۲ که از ۳۰ بهمن تا ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ شمسی برگزار شد. این رزمایش در سه مرحله واکثرا درشهرهای مختلف استان برگزار شد. در این رزمایش علاوه بر فرمانده هان سپاه وبسیج، موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان و شفیعی نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری و حیدری امام جمعه موقع احواز نیز حاضر شده وسخنرانی کردند.

ناحیه مقاومت بسیج امام حسین:

این ناحیه بسیج مناطق غرب احواز را شامل می شود که اکثرا مناطق عرب نشینی هستند که مشارکت زیادی دراعتراضات مردمی طی سال های گذشته داشته اند. سانسور خبری شدیدی نسبت به هویت فرمانده هان این ناحیه اعمال می شود واطلاعات کمی درباره این ناحیه منتشر شده است. این امر حکایت از دوچیز دارد: اول اینکه حساسیت این ناحیه را می رساند ثانی این که نقش اجرایی این ناحیه در برابر نقش اساسی ورهبری ناحیه امام علی را روشن می سازد.

فرمانده نظامی ناحیه بسیج امام حسین سرهنگ مسعود فلاحی است که در مرداد ماه ۱۳۹۱ شمسی از سوی سردار سرتیپ دوم حسن شاهوار پور فرمانده سپاه ولی عصر خوزستان به سمت فرماندهی این ناحیه منصوب شد. وی جایگزین سرهنگ عادل فرحانیان شده است. فرحانیان نیز پس از ترک این منصب به فرماندهی بسیج محمره منصوب شد.

نماینده ولی فقیه در ناحیه بسیج امام حسین حجت الاسلام طه توکلی نیا است که در اردیبهشت ۱۳۹۱ شمسی به این سمت منسوب شده است. بسان ناحیه امام علی حوزه های بسیج این ناحیه نیز با شماره هایی مشخص می شود تا موقعیت جغرافیایی که این حوزه ها در آن واقع هستند مخفی بماند. از جمله حوزه های این ناحیه حوزه ۵ شهری در کوی انقلاب، حوزه ۱۱ شهری در کوی گلستان وحوزه ۱۰ شهری در کوی رزمندگان است. در کل ناحیه بسیج امام حسین در غرب احواز دارای ۱۵ حوزه شهری است.

loolehاز سمت راست: سرهنگ مسعود فلاحی، عبدالرضا سلیمی نیا(فرمانده بسیج لوله سازی)، طه توکلی نیا

ناحیه مقاومت بسیج ابوالفضل:

این ناحیه مقاومت بسیج اخیرا به منظور کنترل بیشتر مناطق عرب نشین کوت عبدالله تاسیس شده است. منطقه کوت عبدالله یکی از قطب های مهم دربرگیرنده اعتراضات مردمی ملت عرب احواز علیه سیاست های پاکسازی نژادی وتبعیض نژادی اعمال شده از سوی دولت مرکزی ایران دراین اقلیم عربی است. از طرف دیگر گسترش مذهب تسنن درمیان جوانان کوت عبدالله این رژیم رابرآن داشته است تا برای مقابله با این پدیده، به تبلیغات مغرضانه مذهبی پرداخته و کل مردم عرب منطقه را به چالش فرقه گرایی درگیر ساخته وهمبستگی ملت عرب احواز را خدشه دار سازد.

فرمانده ناحیه بسیج ابوالفضل سرهنگ عبدالخانی است. آبان ماه ۱۳۸۸ شمسی، در نشستی که این فرمانده با فرمانده هان حوزه های تحت اشراف خود در فرهنگسرای مهدیه داشت از آنها خواسته است تا نسبت به گسترش آنچه وهابیت ومهدویت خوانده، هوشیار باشند ودر برابر آن بایستند.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى