در : صفحه اول » اخبار » نماینده عبادان دولت را به بی مسئولیتی در قبال قربانیان آلودگی هوا در احواز، متهم کرد

نماینده عبادان دولت را به بی مسئولیتی در قبال قربانیان آلودگی هوا در احواز، متهم کرد

نماینده عبادان دولت را به بی مسئولیتی در قبال قربانیان آلودگی هوا در احواز، متهم کرد

آلودگی هوای اقلیم احواز سالانه بیش از ۲۲ هزار نفر را راهی بیمارستان می‌کند

به گزارش خبرگزاریهای داخلی، جواد سعدون زاده نماینده شهر عبادان در مجلس شورای اسلامی ایران با انتقاد از آلودگی هوای اقلیم احواز و بی‌توجهی سازمان حفاظت محیط زیست٬ گفت: دولت برای مقابله با ریزگردها که سالانه بیش از ۲۲ هزار نفر را راهی بیمارستان می‌کند هیچ اقدام قابل قبولی انجام نداده است.

جواد سعدون زاده با انتقاد از اوج‌گیری آلودگی هوا در اقلیم احواز٬ گفت که سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون اقدام قابل قبولی در راستای بهبود هوای این اقلیم انجام نداده است.

این نماینده شهر عبادان در مجلس نهم٬ با بیان اینکه چندین سال است که علاوه بر آلودگی‌‌های مختلف هوا و آب، هجوم ریزگردها آسیب‌های جدی تنفسی برای مردم در بر داشته است.

وی خشک شدن اقلیم احواز را یکی از دلایل اساسی هجوم ریزگرده ها به این منطقه دانسته و افزود: خشکسالیهای پی درپی باعث هجوم آلودگی‌ها٬ گردو غبار و همچنین ریزگردهای کشورهای همجوار به احواز شده است؛ این امر تنفس را برای مردم دشوار ساخته و بسیاری از آن‌ها را راهی بیمارستان کرده است.

سعدون‌زاده با بیان اینکه بسیاری از مناطق اقلیم احواز نیازمند مالچ‌پاشی برای تثبیت شن و ماسه‌های روان هستند٬ گفت: در منطقه هورالعظیم در ارتفاعات ماسه‌ای و جاهای دیگر اقدام جدی برای این مهم صورت نگرفته و این باعث شده ما به طور مرتب گرد و غبارها و ریزگردها را در سطح اقلیم شاهد باشیم که این این امر تبعات خطرناک بسیاری را به دنبال داشته است.

 دولت آلودگی هوای اقلیم احواز را جدی بگیرد

سعدون زاده ادامه داد: لازم است دولت بحث آلودگی هوای اقلیم احواز را جدی گرفته و با مالچ پاشی نقاط ماسه‌ای از بروز بیشتر آلودگی در نتیجه ریزگردها، جلوگیری کند.

وی با یادآوری آلودگی‌های محیطی در اقلیم احواز٬ گفت: هر ساله با نخستین باران بسیاری از مردم راهی بیمارستان می‌شود که این موضوع در سال گذشته به بستری شدن ۲۲ هزار نفر در بیمارستان منجر شد و امسال نیز رقمی در همین حدود بیمار شدند.

سعدون‌زاده گفت: امسال ۷۰ نفر از مردم راهی بخش‌های مراقبت‌های ویژه شدند در حالی که سال گذشته ۱۳ نفر بودند که این هشداری برای سلامت مردم در این اقلیم است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه اقدامات سازمان محیط زیست برای بهبود هوای اقلیم احواز قابل قبول نیست٬ گفت: تعلل این سازمان در بهبود هوای این اقلیم به اوج‌گیری آلودگی‌ها در بعضی روزها دامن زده است.

شایان ذکر است که براساس آمارهای رسمی ثبت احوال ایران، میزان فوت ثبت شده در اقلیم احواز در دهه هفتاد شمسی میزانی در حدود ۳٫۹ نفر در هر هزار نفر جمعیت (سالانه ۱۳۵۰۰ تا ۱۴۵۰۰) و در دهه هشتاد شمسی ۵٫۱۵ نفر در هر هزار نفر جمعیت (سالانه ۲۰ هزار الی ۲۲ هزار) گزارش شده است. این امر نشان می دهد که شاخص میزان فوت ثبت شده در هر هزار نفر جمعیت حداقل ۳۳ درصد افزایش یافته است. در گزارشی مشابه، تحقیقات دانشکده علوم پزشکی دانشگاه احواز درسال ۱۳۸۹ شمسی نشان می دهد که در حدود ۲۰ درصد متوفیان احوازی به دلیل استنشاق هوای آلوده به ذرات ریز آلاینده، جان خود را از دست داده اند. همچنین بنا به گزارشی که پیشتر پادماز درباره رشد چشمگیر سرطان در اقلیم احواز با استناد به داده های آماری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ایران منتشر کرده است، تعداد حالتهای سرطانی از ۱۹۲۷ حالت در سال ۱۳۸۳ به ۵۰۷۵ حالت در سال ۱۳۸۷ افزایش یافته است.

 بخش اخبار- جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى