در : صفحه اول » اخبار » هوای احواز آلوده به اورانیوم است

هوای احواز آلوده به اورانیوم است

 به گزارش خبرگزاری ایرنا نماینده شهر صالحیه (اندیمشک) و یک نماینده دیگر ازکمیسیون بهداشت و درمان پارلمان دولت مرکزی ایران ازآلوده بودن ریزگردهای اقلیم احواز به اورانیوم ضعیف شده خبر دادند. این دونماینده اظهار داشته اند که دولت مرکزی برای حل بحران آلودگی هوای احواز اقدام خاصی انجام نداده و در عوض صدا وسیمای مرکزی ایران گزارش هایی از پاک بودن هوای احواز منتشر می کند.

شهلا میرگلو بیات عضو کمیسیون بهداشت و درمان پارلمان ایران با انتقاد از کتمان واقعیت توسط رسانه ملی ایران گفته است که خاک اقلیم احواز به بقایای بمب های شیمیایی آلوده است و ریز گردهایی که از عراق وارد می شود نیز، آلوده به اورانیوم ضعیف شده هستند.

 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ازعملکرد صدا‌و‌سیما انتقاد کرده و خواستار مطرح شدن علت اصلی بحران آلودگی محیط زیست احواز شده است. وی از صداوسیمای مرکزی ایران خواسته است تا به جای پخش گزارش های غیرواقعی درباره پاک بودن هوای احواز، حقیقت را اعلام کند.

ازطرف دیگر عیسی دارایی نماینده شهر صالحیه در پارلمان مرکزی ایران اظهار داشته است که آلودگی از یک سو بر اثر وجود گاز سولفور در هوا و از سوی دیگر هجوم ریز گردهایی که آلوده به مواد شیمیایی و اورانیوم ضعیف شده مانده در خاک هستند.

وی در زمینه وضعیت بحرانی مردم احواز افزود: “از یک سو آبی که می‌خورند مایع ممات است و از سوی دیگر هوایی که تنفس می‌کنند بوی مرگ می‌دهد. باران رحمت برایشان مایه زحمت است و مردم را روانه بیمارستان می‌کند”.

عیسی دارایی با اشاره به شدت یافتن آلودگی هوای احواز، در تشریح انواع آلودگی هوا در استان گفت:‌ در مورد آلودگی هوای استان یکی مسئله آلودگی هوای صنعتی است و دیگری بحث ریزگردها که وارد این استان می‌شود. دارایی در ادامه با اشاره به جلسه نمایندگان استان با روحانی گفته است که “به اعتقاد من دولت‌های گذشته برای مسئله ریزگردها کاری انجام نداده‎اند و خواست ما از رئیس جمهور فعلی پیگیری جدی این موضوع است”.

او با نادیده گرفتن تاثیر مستقیم ساخت دهها سد برروی رودخانه های احواز، علت خشک‌ شدن اهوار احواز را درنتیجه جنگ و خشکسالی‌های دانسته؛ که خود سبب به راه افتادن طوفان های شن شده است. وی گفت که ایران در این زمینه کار مفیدی انجام نداده است.

نماینده مردم صالحیه در ادامه از دولت مرکزی خواست که با توزیع شیر، ماسک و ابزارهای مورد نیاز بیماران تنفسی در اقلیم احواز به این استان هم توجه داشته باشد و می‌گوید: دولت باید به شهرستان‌ها و دیگر استان‌ها هم به اندازه تهران توجه داشته باشد.

او همچنین با انتقاد از عدم کارشناسی در مکان‌یابی صنایع اقلیم احواز تصریح می‌کند: ما در موضوع آلاینده‌های صنعتی کار کارشناسی انجام نداده‌ایم و صنایع استان در مکان‌های مناسبی نیستند. دراین زمینه شایان ذکر است که صنایع و کارخانه های تاسیس شده به دلیل نقش امنیتی آنها برای دولت مرکزی ایران، به هیچ وجه مسئله محیط زیست در ارزیابی های این صنایع لحاظ نشده است.

دارایی در ادامه در انتقاد از عملکرد صدا وسیما مبنی عدم پرداختن به مشکلات آب و هوای اقلیم احواز و کتمان حقیقت متذکر می‌شود: مسئولان چه بپذیرند و چه نپذیرند، ما در اقلیم احواز آلودگی هوا داریم.

دارایی در ادامه به آلودگی خاک منطقه به باقی مانده مواد شیمیایی بمب‌های جنگ اشاره کرده و می‌گوید: این خاک‌ها به باقی مانده بمب‌های شیمیایی آلوده است و همچنین ریز گردهایی که از عراق وارد می‌شود آلوده به اورانیوم ضعیف شده است.

دارایی ادامه می‌دهد این ریز گردها و آلودگی‎ها باعث بروز سرطان و بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

شایان ذکر است که برخی فعالان احوازی علت امتناع مسئولان استانی ازگفتن حقیقت این بحران زیست محیطی و انسانی بسیار خطرناک، را بزرگ بودن خطری می دانند که این فاجعه را رقم زده است. به اعتقاد برخی، فعالیت های هسته ای مخفی دولت مرکزی ایران در اقلیم احواز می تواند علت اصلی تلفات انسانی دراین اقلیم باشد.

در هفته های گذشته بیش از بیست هزار شهروند احواز به دلایل نامعلومی دچار تنگی نفس شده و راهی بیمارستان ها شدند.

در طی سال های گذشته نیز شاهد بروز بیماری های ناشناخته و تولد نوزدان ناقص الخلقه در سایر اقلیم احواز بوده ایم.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى