در : صفحه اول » اخبار » کانادا اعدام فعالان فرهنگی احوازی را محکوم کرد

کانادا اعدام فعالان فرهنگی احوازی را محکوم کرد

کانادا اعدام فعالان فرهنگی احوازی را محکوم کرد

جون برد وزیر خارجه کانادا اعدام هاشم شعبانی نژاد و هادی راشدی، توسط نظام جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد.

وزیر خارجه کانادا دیروز چهارشنبه ۵ فوریه ۲۰۱۴ با انتشار متنی روی حساب خود در تویتر از نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به اعدام  دو معلم و فعال فرهنگی عرب احوازی اعلام انزجار نموده و از سیاست های تهران انتقاد کرد.

هاشم شعبانی و هادی راشدی دو نفر از پنج فعال فرهنگی احوازی محکوم به اعدام شهر خلفیه بودند که در ١۶  آذر ماه  ١٣٩٢ ( ٧-١٢-٢٠١٣)از زندان کارون به مکانی نامعلوم منتقل شدند. خانواده های آنها بیش از ۵۰ روز از سرنوشت فرزندان خود بی خبر بودند.

مامورین وزارت اطلاعات روز چهارشنبه ۹ بهمن ماه به خانواده این دو زندانی و فعال فرهنگی اعلام کردند که سه یا چهار روز پیش آنها را اعدام کرده اند و متعاقبا محل دفن آنها را به اطلاعشان خواهند رساند.

بعد از اعلام اعدام دو فعال عرب یاد شده تا کنون اجساد آنها تحویل خانواده ها داده نشده و خانواده ها از بر پایی مراسم فاتحه خوانی ممنوع شدند.

هادی راشدی و هاشم شعبانی نژاد از اعضای موسسه علمی- فرهنگی غیردولتی الحوار بودند که در سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴، به برپایی همایش های فرهنگی، شب های شعرعربی و کلاس های آموزشی و هنری برای جوانان خلفیه مشغول بوده اند.

فعالیت های این موسسه در پی اعتراضات وسیع مردمی اردیبهشت ۱۳۸۴ به تبعیض علیه مردم عرب و امنیتی شدن فضای منطقه غیرقانونی اعلام شد و موسسان و اعضا و وابستگان به این موسسه، تحت تهدید و خطر قرار گرفتند.

نزدیک به بیست عضو و فعال این موسسه، در بهمن ۱۳۸۹، دستگیر و در بازداشتگاه مخفی وزارت اطلاعات در احواز ماهها تحت شدیدترین شکنجه های روحی و جسمی قرار گرفتند تا به اعمال ناکرده چون ‍ اقدام مسلحانه اعتراف کنند.

کریم دحیمی فعال حقوق بشر

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى