در : صفحه اول » اخبار » گزارش ابتکار ازآلودگی همه جانبه اقلیم احواز بواسطه سیاست های دولت مرکزی

گزارش ابتکار ازآلودگی همه جانبه اقلیم احواز بواسطه سیاست های دولت مرکزی

خشک شدن تالاب های اقلیم احواز علت اصلی ریزگردها است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه خشک شدن تالاب ها، چرای بیش از حد دام، خشک شدن دریاچه‌ها و از بین رفتن مراتع، منشا داخلی ریزگردها هستند، افزود: در طی ۱۰۰ روز گذشته بحث مدیریت و احیای تالاب‌ها را به صورت ویژه در دستور کار قرار داده‌ایم.

ابتکار با بیان اینکه معادن نیز نقش بسیار مهمی در تولید ریزگردها دارند، افزود: هر کس که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد، باید نسبت به حفاظت محیط زیست نیز مسئولیت خود را ایفا کند و هیچ کس حق ندارد به بهانه فعالیت اقتصادی به محیط زیست آسیب برساند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون اساسی نمی‌توانیم با عنوان تشویق فعالیت اقتصادی، خاک کشور را آلوده کنیم و یا از بین ببریم.

این سخنان ابتکار متوجه شرکت نفت ایران ودهها شرکت پتروشیمی دراقلیم احواز است که هور(تالاب) العظیم را خشک کرده و هور الفلاحیه را با وضعیت وخیمی روبرو ساخته است. شرکت نفت درهور العظیم بیش از صد دکل نفت برپا کرده ودهها کیلومتر جاده ساخته است. همچنین درسپتامبر سال ۲۰۱۳، پتروشمی معشور با تخلیه پسابهای شدیدا مسموم خود به آبهای خور موسی سبب تلف شدن دهها هزار ماهی وآبزی دیگر دراین آبگیر طبیعی درجنوب اقلیم احواز شده است.

 

آلاینده های هوای احواز بی سابقه هستند

گوگرد و اکسیدهای ازت، مقصران اصلی آلودگی هوای احواز هستند

وی با اشاره به مسمومیت تعداد زیادی از شهروندان احوازی پس از بارش باران، اظهار کرد: در کل اقلیم احواز ۱۵ دستگاه و در شهر احواز پنج دستگاه سنجش آلودگی هوا داریم که این دستگاه‌ها تنها پارامتر‌های عادی را پایش کرده و نمی‌توانند آلاینده‌های جدی مانند بنزن و اوزون را سنجش کنند. چرا که اصلا قرار نیست آلاینده‌ها در هوا وجود داشته باشد.

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه گوگرد و اکسیدهای ازت مقصران اصلی آلودگی هوای شهر احواز هستند،‌ افزود: تاکنون نتیجه قطعی علت مسمومیت مردم پس از بارش باران مشخص نشده و همچنین بررسی تصاویر ماهواره‌ای نیز مورد خاصی را نشان نداده است، اما با بررسی‌های اولیه به این نتایج رسیده‌ایم که با ارسال دستگاه‌های جدید سنجش آلودگی هوا به شهر احواز بزودی نتیجه قطعی مشخص خواهد شد.

معاون رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: از نیروگاه‌ها و وزارت نفت خواسته‌ایم که ضوابط زیست محیطی را رعایت کنند. همچنین به تعدادی از واحدهای صنعتی تذکرات لازم را داده‌ و برخورد کرده‌ایم.

 

 

ابتکار همچنان ازمخالفت باانتقال آب کارون سرباز می زند

این سخنان ابتکار که می گوید “با انتقال آب مخالفیم؛ باید در زمینه انتقال آب، ملی فکر کنیم” و “انتقال آب باید برای تامین آب شرب باشد، نه صنعت و کشاورزی” همگی ازوجود فشار شدید مرکزنشینان بر دولت مرکزی حکایت دارند.

دروضعیت فعلی احواز که آلوده ترین شهر جهان محسوب می شود و درهفته های گذشته بنا به گفته نماینده این شهر بیش از ۵۰ هزار احوازی دچار تنگی نفس شده اند، عدم مخالفت آشکار رئیس سازمان محیط زیست دولت مرکزی ایران با توقف حفر تونل های عظیم نظیر تونل بهشت آباد برای انتقال آب شریان حیاتی احواز به فلات فارس، سعی دولت مرکزی برای عوامفریبی قلمداد می شود. این موضع دولت مرکزی درحقیقت تضمین کننده ساخت تونل های انتقال آب کارون محسوب می شود.

ابتکار در خصوص انتقال آب رودخانه زاینده‌رود و کارون که واکنش‌های بسیاری از سوی مردم احواز داشته، افزود: علی‌الاصول باید کمتر در این زمینه دخل و تصرف کنیم. اما در یک جاهایی ناچاریم که به این کار دست بزنیم، اما باید در نظر داشت که انتقال آب نباید به نابودی طبیعت منجر شود.

وی ادامه داد: زمانی که برای کشاورزی و صنعت، آب را انتقال می‌دهیم، لطماتی به طبیعت وارد می‌کنیم که بعضا عوارض جبران ناپذیری دارد و انتقال آب باید با محوریت محیط زیست و تامین آب شرب مردم انجام گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که با انتقال آب رودخانه کارون مخالفیم، چرا که این رودخانه شاهرگ حیاتی اقلیم احواز است و به مردم اطمینان می‌دهیم که برنامه‌ای که به این رودخانه آسیب بزند، اجرا نخواهد شد.

ابتکار تاکید کرد: باید در تمامی کشور فعالیت‌ها را متناسب با میزان آبی که داریم، تنظیم کنیم. به عنوان مثال نباید در ارومیه‌ای که در گذشته کشت غالب انگور بود، به سمت کشت سیب که پنج برابر بیشتر آب مصرف می‌کند، تغییر مسیر می‌دادیم.

وی گفت: همچنین باید در الگوهای آبیاری کشاورزان، تغییر نگرش دهیم تا راندمان آبیاری افزایش پیدا کند.

شایان ذکر است که ابتکار درسخنان خود کوچکترین اشاره ای به علت اصلی بحران بزرگ زیست محیطی احواز که همان ساختن دهها سد بررودخانه های کارون وکرخه وجراحی و و دیگر رودخانه های عیلام نظیر میمه و دویریج که منابع آبی هور العظیم هستند، نداشته است. سدها یکی از علل اصلی خشک شدن اقلیم احواز محسوب می شوند.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى