در : صفحه اول » سیاسی » گزارش هفتگی اخبار و رخدادهای اقلیم احواز

گزارش هفتگی اخبار و رخدادهای اقلیم احواز

گزارش هفتگی اخبار و رخدادهای اقلیم احواز از ۲۵ نوامبر الی یکم دسامبر۲۰۱۳ (۴ الی ۱۰ آذر ۹۲)

 

سیاسی

انفجار خط لوله گاز در محور فلاحیه (شادگان)- رأس المیناء (سربندر)

بنا به گزارش سایت “احوازنا”  ، گردانهای شهید محی الدین آل ناصر طی اطلاعیه ای اعلام کرد که در ساعت صفر روز پنج شنبه ۲۸ نوامبر ۲۰۱۳ یکی از گردانهای زیر مجموعه آنها بنام گردان شهید ماجد آلبوغبیش طی عملیاتی لوله گاز واقع در محور فلاحیه-رأس المینا را منفجر نموده و خسارات جبران ناپذیری به آن وارد کردند.

پس از این حادثه خبرگزاریهای ایرنا، فارس و ایسنا وابسته به رژیم به نقل از فرماندار عبادان ضمن اعتراف ضمنی به تلاش نیروهای مقاومت احوازی با تحریف محل و تاریخ و هدف عملیات سعی در گمراه نمودن افکارعمومی داشتند.

حقوق بشر

دستگیری تعدادی از معترضان به طرح انتقال آب کارون

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر محلی از شهر احواز روز یکشنبه نیروهای امنیتی با یورش به برخی محله های شهر احواز تعدادی از معترضان که روز پنج شنبه در کنار رودخانه کارون تجمع کرده بودند را  دستگیر نمودند. اکثر دستگیر شدگان از اهالی کوی بهارستان هستند. عبدالله فریسات، یکی از دستگیر شدگان است. تا لحظه تنظیم این خبر هنوز به لیست کامل بازداشتی ها دسترسی نیافته ایم.

در روز برگزاری تجمع اعتراضی خبرنگاران و فیلمبرداران صدا و سیمای محلی (خ و ز س ت ا ن) ضمن فیلمبرداری از معترضین با تعدادی از آنها مصاحبه کردند. 

صدا و سیمای داخلی رژیم و شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی همکاری نزدیکی با نهادهای امنیتی و وزارت اطلاعات دارند. به نظر می رسد بازداشت برخی تظاهرکنندگان که با رسانه های داخلی رژیم گفتگو کرده اند برای ایجاد ترس و رعب در بین معترضان و جلوگیری از ادامه این تجمعات است.

تجمع اعتراضی نسبت به انتقال آب رودخانه کارون و آلودگی هوای اقلیم احواز

بنا به گزارش خبرگزاریها در پی شکست رایزنیهای نمایندگان اقلیم در مجلس در خصوص توقف طرح انتقال آب کارون به اصفهان و به نتیجه نرسیدن جلسه آنها با حسن روحانی و همچنین در پی اثبات بی کفایتی مسؤلان محلی در جلوگیری از انتقال آب کارون. اهالی شهرهای مختلف اقلیم احواز دعوت مدافعان محیط زیست برای برگزاری تجمع اعتراضی مجدد در کنار رودخانه کارون را اجابت کرده و هزاران نفر از شهرهای احواز، محمره، رامز،عبادان، خفاجیه،معشور، فلاحیه و … در روز پنج شنبه ۲۸ نوامبر ۲۰۱۳ (هفتم آذر۹۲) درکنار رودخانه کارون در شهر احواز تجمع کردند. حضور نخبگان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در بین معترضین بسیار قابل توجه بود.

معترضین با حمل پلاکاردها و بنرهایی به زبانها عربی، انگلیسی و فارسی اعتراض خود را به انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران اعلام نمودند و نسبت به ادامه اعتراضات خود تا لغو کامل طرحهای انتقال آب و رفع مشکل آلودگی هوا تأکید کردند.

دستگیری های گسترده در اقلیم احواز

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر از شهر احواز، نیروهای انتظامی در روز چهارشنبه ۲۷ نوامبر ۲۰۱۳ (۶آذر۹۲) تعداد زیادی از اهالی خیابان انوشه کوی رفیش شهر احواز را دستگیر نمودند. این دستگیری ها در پی اعتراض اهالی به تخریب یک بازار محلی صورت گرفته است.

بنا به گزارش سایت جبهه دموکراتیک مردمی الاحواز  نیروهای امنیتی تعدادی از کارگران پالایشگاه عبادان را دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کردند. رضا التمیمی و محمد علی جوانمردی از بین دستگیر شدگان بودند.

همچنین بنا به خبر منتشر شده در سایت جنبش عربی آزادیبخش الاحواز(احوازنا)، نیروهای امنیتی با یورش به روستای احمد المولی از توابع شهرستان سوس سه نفر از اهالی این رستا را دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل نمودند. دستگیر شدگان سید ماجد نوری، درعم اسماعیلی و مهدی بن تخیتر میباشند. بنا به گزارش فعالان محلی دستگیری این افراد در پی اعتراض اهالی روستا نسبت به اهانتهای آخوندهای درباری به خلفای راشدین و همسران پیامبر اسلام صورت گرفت.

تجمع اعتراضی کارگران قطار شهری احواز

بنا به گزارش خبرگزاری ایلنا صبح  روز شنبه ۳۰ نوامبر ۲۰۱۳ (نهم آذر۹۲) کارگران پیمانی قطار شهری اهواز در اعتراض به عدم دریافت ۵ ماه حقوق معوقه در مقابل ساختمان دفتر مرکزی شرکت پیمانکاری کیسون تجمع کردند. حدود ۳۰۰ نفر از کارگران قطار شهری اهواز که در بخش‌های «حمل و نقل» و «حفاری تونل» مشغول به فعالیت‌اند از روز سه شنبه (۵ آذر) تا  روز گزارش خبر (۹ آذر) در اعتراض به عدم دریافت ۵ ماه حقوق خود دست از کار کشیده اند.

کمبود قطره فلج اطفال در اقلیم احواز

اخبار منتشره در هفته گذشته حاکی است که مراکز بهداشتی و درمانی اقلیم احواز با کمبود شدید قطره فلج اطفال مواجه هستند. بیماری فلج اطفال یک بیماری حاد ویروسی است که می تواند به فلج دائم دسته ای از عضلات بدن منجر شود، برای پیشگیری از این بیماری ناتوان کننده بهترین راه واکسیناسیون است.

 این در حالی است که کودکان احوازی به خاطر سکونت در آلوده ترین شهر دنیا و همچنین به خاطر به آلودگی آب آشامیدنی و انتشار ذرات اورانیم ضعیف شده در هوا در معرض بیماریهای زیادی قرار دارند. و رژیم غاصب برای پیشبرد اهداف استعماری و توسع طلبانه خود میلیاردها دلار را هزینه میکند.

ضبط قایق صیادان تمیمیه (هندیجان) و جلوگیری از فعالیت آنها

” تنها درآمد من و خانواده‌ام از صید و صیادی است و امروز که کار ما متوقف شده هیچ راهی برای تامین معیشت و گذراندن زندگی نداریم.” این سخن یکی از صیادان شهر تمیمیه است که مسؤلان محلی تنها وسیله امرار معاش او  که یک قایق موتوری بود  را ضبط کردند. بنا به گزارش سایتهای ایلنا و خوزنا چندی است که دارندگان قایقهای موتوری ۷۵ اسب بخار از صید منع شده اند. با وجود بیکاری جوانان منطقه و عدم استخدام آنها در شرکتها و کارخانه های نفت و پتروشیمی، صید ماهی تنها وسیله امرار معاش اکثر جوانان شهرهای ساحلی احواز از جمله تمیمیه است که با این اقدام مسؤلان محلی تعداد زیادی از جوانان با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.
لازم به یادآوری است که اعتراضات و پیگیریهای صیادان و اهالی شهر تا کنون راه به جایی نبرده است.

محیط زیست:

وجود اورانیوم در هوای احواز

روزنامه قانون در روز ۵ آذر ۹۲ از قول نماینده مردم صالحیه(اندیمشک) اعلام کرد که در هوای احواز اورانیم ضعیف شده وجود دارد و این از عوامل اصلی بیماری شهروندان شهرهای مختلف اقلیم احواز به بیمارستانها در بارندگی های اخیر میباشد.

سرقت آب رودخانه های احواز از سرچشمه ها  و انتقال آن به شهرهای فلات مرکز و ساخت بی رویه سدها باعث خشک شدن باتلاقهای هورالعظیم و هور الفلاحیه شده است. تالابها به مثابه ریه های اقلیم هستند که از کار افتاده اند.
علاوه بر مشکل ریزگردها، باران نیز که زمانی مایه حیات بود اکنون مایه ممات آنها و موجب زحمت شده است. وجود اورانیوم ضعیف شده که و سولفور و دیگر الاینده های شیمیایی و صنعتی در هوا زندگی مردم اقلیم احواز را تهدید میکند. این در حالی است که مسؤلان محلی فقط به فکر یافتن راهی برای سرپوش گذاشتن بر حقیقت هستند.(
بیشتر بخوانید)

 

آهوی زرد مشداخ در معرض انقراض

بر اساس اظهارات فعالان محیط زیست در منطقه جبل مشداخ، آهوی زرد احوازی که گونه نادر و منحصر به فردی است در معرض انقراض قرار دارد.  مدافعان محیط زیست به برخی از عوامل دخیل در انقراض غزال جبل مشداخ اشاره کرده اند که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود: کاهش دبی منابع آبی و خشک شدن رودخانه ها، تغییر کاربری اراضی منطقه، وجود پادگانهای وابسته به ارتش وسپاه، مینهای بجا مانده از زمان جنگ ایران بر علیه عراق و سهل انگاری مسؤلان محلی در محافظت از محیط زیست. (بیشتر بخوانید ۱  و  ۲ )

حوادث

زلزله در اقلیم أبوشهر در جنوب الاحواز

روز شنبه ۳۰ نوامبر ۲۰۱۳ (۹آذر۹۲) در ساعت ۲۱:۱۷  زلزله ای به بزرگی ۵٫۷ ریشتر شهر أبوشهر و شهرها روستاهای اطراف آن را لرزاند. در اثر این زلزله که در ۱۵ کیلومتری شهر برازجان رخ داد هشت نفر کشته و در حدود سیصد نفرمجروح گردیدند همچنین در اثر تخریب خانه ها شمار زیادی از اهالی روستاها و شهرهای واقع در مرکز زلزله بی خانمان شدند.

حکومت ایران با احداث نیروگاه اتمی در کنار خلیج عربی با علم به اینکه این منطقه زلزله خیز هست عملا تهدیدی برای سلامت و امنیت منطقه بوجود آورده است.

 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى