در : صفحه اول » اخبار » گزارش هفتگی اخبار و رویدادهای الأحواز

گزارش هفتگی اخبار و رویدادهای الأحواز

1111

گزارش هفتگی اخبار و رخدادهای اقلیم احواز از۱۶ الی ۲۲ دسامبر۲۰۱۳ (۲۵آذر الی ۱دی۹۲)

سیاسی

اظهارات نماینده ای که ته مانده لیوان احمدی نژاد را برای تبرک نوشید!

در روز یکشنبه ۲۲ دسامبر ۲۰۱۳ (۱دی۹۲) سمیناری تحت عنوان “طرح انتقال آب کارون و چالشهای آن” در شهر احواز برگزار شد که ناصر سودانی طی آن سخنان جالبی ایراد کرد. او گفت: تصمیم‌گیرندگان مرتبط با آب  در وزارت نیرو همگی از استان‌های فلات مرکزی هستند. در چهار سال گذشته یک (خ و ز س ت ا ن ی) را منصوب کردند با شرط اینکه این فرد در انتقال آب کارون آنها را یاری نماید.سودانی با بیان اینکه یک اراده واقعی و جمعی برای انتقال آب کارون در کشور وجود دارد اظهار کرد: باغ پسته بعضی جا‌ها به قیمت از بین رفتن زمین‌های کشاورزی (الاحواز) حاصلخیز شده است. وی اضافه کرد: در مرداد ۸۴ ما از احمدی‌نژاد قول گرفتیم که در ارتباط با کارون منصف باشد ولی متاسفانه خلاف قول خود عمل کرد. سودانی در جمع بندی سخنانش عنوان کرد: ما نمی‌گوییم انتقال آب نباشد! اما در این زمینه باید نگاه ملی باشد. این نماینده سرسپرده در جای دیگری در توجیه علت مسمومیت ۵۰ هزار نفر در اثر بارندگی را مشعل های گاز و نفت دانست در حالی که خبرهایی از وجود اورانیم ضعیف شده در هوای احواز وجود دارد و همچنین برخی نمایندگان عدم اعلام علت آلودگی را امنیتی میدانند.

سودانی برای سه دوره متوالی با حیله و تزویر و سرسپردگی به رژیم بر کرسی نمایندگی مردم تکیه زده بود و در این مدت هچ اظهار نظری در دفاع از حقوق حوزه انتخابیه اش نزده بود و فقط به فکر سفر حج و تبلیغ در کشورهای مختلف و شرکت در مسابقات شنا بود. اکنون که صدای اعتراض مردم کاخ اربابانش را لرزاند میخواهد با سوار شدن بر موج این اعتراضات جایگاهی برای خود باز کند. جمله آخر او بیانگر رویکردش میباشد که در جهت مخالف خواست عمومی مردم الاحواز است.

سودانی در دفاع از احمدی نژاد در مجلس گفت که ته مانده لیوان احمدی نژاد را برای تبرک نوشیده است.

اعتراض نماینده شهر فلاحیه نسبت به اشاره کتاب درسی جغرافیا به وجود اهل سنت در اقلیم شمالی الاحواز

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر عبدالله تمیمی نماینده شهر فلاحیه در مجلس ایران نسبت به معرفی مناطق سنی نشین اقلیم شمالی الأحواز در کتاب جغرافیای سوم دبیرستان انتقاد کرده و از آن به عنوان اشتباه فاحش وزارت آموزش و پرورش یاد کرد. بنا به گفته های تمیمی تمام جمعیت الاحواز شیعه هستند.

مردم اقلیم شمالی الاحواز ترکیبی از سنی و شیعه هستند و اکثر اهل سنت در این اقلیم در ساحل خلیج عربی و شهرهای عبادان و محمره مستقر بودند ولی در سالهای اخیر تعداد زیادی از اهالی شهرهای مختلف در سرتاسر اقلیم شمالی الاحواز به مذهب اهل سنت گرویدند هر چند حکومت سعی دارد تا واقعیتها را انکار نماید و روی آنها سرپوش بگذارد و از ارائه آمار دقیق در این زمین طفره میرود. ناگفته نماند هر از چند گاهی تعداد زیادی از جوانان احوازی به اتهام گرویدن به مذهب اهل سنت دستگیر و محاکمه میشوند که این خود گواه و شاهدی بر بطلان ادعای تمیمی و سایر مسؤلان ایرانی است. همچنین رژیم مرکزی شبکه محلی “تلفزیون الاهواز” را برای مقابله با گرویدن مردم احواز به مذهب اهل سنت راه اندازی کرد.

لازم به یادآوری است که اهل سنت در اقلیم شمالی الاحواز از داشتن مسجد و مدرسه دینی محروم هستند و حتی توزیع کتب فقهی اهل سنت در احواز جرم شناخته میشود.

حقوق بشر

دستگیری های گسترده در روستاهای تابعه شهر فلاحیه

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر احوازی، نیروهای امنیتی در روزهای سه شنبه وپنج شنبه ۱۷ و۱۹ دسامبر ۲۰۱۳ (۲۶ و ۲۸ آذر۹۲)  با یورش به روستاهای الجفال و الطوبجیه و المسیّر تعداد زیادی از جوانان این روستاها را دستگیر کردند. اسامی برخی از بازداشت شدگان به شرح آتی است: رضا آل بوموسی، حسین آل بوموسی، عبدالنبی آل بوموسی، دنان آل بوموسی، خالد تمیمی، جاسم مجدم و علی مجدم.

بر اساس اخبار واصله از فعالان حقوق بشر این دستگیریها در پی گرویدن این افراد به مذهب اهل سنت صورت گرفته است.

شایان ذکر است که چهار زندانی امنیتی شهر فلاحیه درماه نوامبر گذشته به دست جمهوری اسلامی ایران به شکل مخفیانه اعدام شدند.

دسگیری هشت نفر در روستای عنافجه شهر احواز

بنا به اخبار منتشره ، نیروهای انتظامی و امنیتی در روز یکشنبه ۲۸ دسامبر ۲۰۱۳ (۱دی۹۲) هشت نفر از اهالی روستای دغاغله را دستگیر کردند. بنا به اظهارات رئیس دادگستری الاحواز این افراد به خاطر اجرای مراسم عزای سنتی دستگیر شده اند.

طبق عادات وسنت دیرینه ملت عرب الأحواز؛ مردم این دیار در مراسم عزا و مجلس ختم افراد مشهور اقدام به القای اشعار حماسی و تیراندازی هوایی مینمایند که به خاطر نا آشنایی مسؤلان و قانون نویسان با فرهنگ و آداب وسنن ملت الأحواز، افراد زیادی دستگیر و روانه زندان میشوند.

در اقدامی مشابه در روستاهای تابعه حمیدیه سه نفر دستگیر و رورانه زندان شدند. قبلاً سایت “احوازنا” خبر این دستگیریها را نقل کرده بود. دستگیریها در احواز معمولاٌ بدون مراعات مراحل قانونی صورت میگیرد و حقوق دستگیر شدگان به هیچ وجه مراعات نمیگردد.

ادامه تجمعات اعتراضی مردم الاحواز در کنار رودخانه کارون

روز پنج شنبه نوزدهم دسامبر۲۰۱۳ هزاران احوازی درساحل کارون گردهم آمده و با تشکیل زنجیره انسانی، مخالفت خویش با انحراف آب کارون به سوی فلات مرکزی ایران وخشک کردن تالابها ورودخانه های این اقلیم بواسطه سدسازی بی رویه را اعلام کردند. تجمع کنندگان احوازی سخنان اخیر مسئولان اصفهانی وتوهین آنها به مردم احواز را محکوم کرده، واعلام کردند که دفاع ازکارون، نماد حیات اقلیم احواز، نشانه شعور بالای اجتماعی وسیاسی مردم این اقلیم است.

محیط زیست:

آلودگی هوا باعث سقط جنین در سه ماه اول حاملگی میشود

متخصصان اعلام کرده اند که آلودگی هوا در ۳ ماهه اول بارداری موجب سقط جنین، تولد نوزادان ناقص الخلقه و ناباروری جوانان می شود. کارشناسان معتقدند که هفته‌های هشت تا ۱۲ بارداری مغز جنین شروع به رشد و شکل گیری می‌کند برهمین اساس اختلال رشد در این زمان می‌تواند بر ضریب هوشی و توانایی‌های مغزی جنین تأثیر مخربی بگذارد.

میزان آلودگی و ذرات معلق در هوای احواز چندین برابر استانداردها جهانی است و به همین خاطر سازمان بهداشت جهانی برای دو سال متوالی(۲۰۱۱ و ۲۰۱۲)  شهر احواز را به عنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی کرد.

زمینهای کشاورزی باوی با کمبود آب مواجه هستند

باوی یکی از مناطق مهم کشاورزی در الاحواز به حساب می آید که اخیراً اراضی این منطقه با کمبود آب و فقدان شبکه آبیاری و زهکشی مواجه شده است . از دیگر مشکلاتی که این منطقه با آن روبرو است عبارتند از نبود سامانه فاضلاب در سه شهر شیبان، ملاثانی و ویس، نبود بیمارستان و کمی امکانات بهداشتی و درمانی و …

 دولت مرکزی با انتقال آب رودخانه های الاحواز خصوصاً کارون به شهرهای فلات مرکزی ایران سعی دارد تا کشاورزی و محیط زیست الاحواز نابود نماید.

اجتماعی

بستن جاده تستر – دسبول  توسط معترضین

بنا به گزارش خبرگزاریها در پی تصادف مرگبار اخیر مینی بوس و یکدستگاه کامیون حمل مصالح درمدخل ورودی صالح شهر گتوند که منجر به کشته و زخمی شدن ۲۲ نفر از دانش آموزان و دانشجویان منطقه گردیده بود، ساعت ۱۰ صبح روز ۲۲ دسامبر ۲۰۱۳ (۱ دی۹۲) تعداد زیادی ازمردم این شهر با تجمع در جاده ای که شهرستانهای تستر و دسبول (مسیرتهران ) را به هم متصل می کند این جاده را مسدود کردند. معترضین خواستار تکمیل پروژه بزرگراهی هستند که عملیات ساخت آن از آغاز بکاردولت نهم و دهم تا هم اکنون همچنان لاک پشتی پیش می رود. عرض کم جاده فعلی که از کنار این شهر می گذرد، طی سنوات اخیر موجب بروز چندین تصادف هولناک شده. معترضین با بیان اینکه چرا درآمد حاصل از نفت و فولاد الاحواز صرف ساخت تونل پرند و اتوبان تهران-شمال میشود در حالی که صاحبان اصلی آن جز دود و آلودگی هوا چیزی نصیبشان نشده است.

جاده های الأحواز از پر خطرترین جاده ها هستند که سالانه تعداد زیادی قربانی میگیرند. طبق آمار در شش ماهه نخست سال ۹۲ بطور متوسط روزانه سه تصادف در جاده های برون شهری اقلیم شمالی الاحواز صورت میگیرد.

کاهش نسبت دانش آموزان در اقلیم شمالی الاحواز

بنا به گزارش کوتا نیوز در سال گذشته آمار جمعیت دانش آموزان کاهش یافته است. چندی پیش نیز نماینده عبادان در مجلس اظهار کرد که رتبه قبولی دانش آموزان احوازی در مقطع ابتدایی ۲۹ در کشور است همچنین در مقطعه راهنمایی ۳۰ و در مقطع متوسطه ۳۲ در کشور است وی این آمار نا امید کننده است.

بنا به عقیده دانشمندان علم اجتماع عدم تدریس به زبان مادری باعث افت تحصیلی و ترک تحصیل از سوی دانش آموزان میشود.

تلاش برای یکسان سازی فرهنگی و محو هویت کودکان عرب الاحواز

 در راستای اجرای سیاست فارسیسم و یکسان سازی فرهنگی و ترویج آداب و رسوم ملت حاکم کتابخانه مرکزی احواز اقدام به اجرای مراسمی برای کودکان و نوجوانان عرب احوازی نمود. این نهاد برای سرپوش نهادن بر هدف غایی خود از شعارهای به ظاهر انسان دوستانه استفاده نمود.

ترویج آداب و رسوم فارس همچون نوروز و هفت سین و شب یلدا در حالی صورت می گیرد که از برگزاری شب شعر و بازیهای سنتی توسط جوانان عرب احوازی ممانعت بعمل می آید.

حوادث

زمین لرزه در شهر علوان

به گزارش خبرگزاریها ساعت ۱۸:۵۶ روز چهارشنبه ۱۱ دسامبر ۲۰۱۳ (۱۹دی ۹۲) زمین لرزه ای با شدت ۳٫۳ درجه در مقیاس ریشتر شهر علوان از توابع شهرستان سوسیانا را لرزاند. این زمین لرزه خسارات جانی در بر نداشت.

اقلیم شمالی احواز منطقه زلزله خیز نبوده است ولی در سالهای اخیر زمین لرزه هایی در مناطق مختلف ثبت شده است به طوری که در سال گذشته ۳۳ مورد زلزله در اقلیم احواز به وقوع پیوست که ۲۰ مورد از این زلزله ها در ماه های بهمن و اسفند روی داد واین یعنی بطور میانگین هر سه روز این اقلیم شاهد یک زلزله بوده است. سازمان رودخانه های بین المللی سد سازی را یکی از عواملی میداند که منجر به بروز زلزله در محیط سدها میشود. دولت مرکزی ایران در اجرای سیاست سرقت آب رودخانه های الأحواز (کارون، کرخه و جراحی) و انتقال آن به شهرهای فلات مرکزی ایران سدهای بیشماری را احداث نموده یا در دست احداث ومطالعه دارد. نگاه اجمالی به اجرای پروژهای افراطی سدسازی، بیانگر بروز فاجعه زیست محیطی است. دولت مرکزی ایران تا کنون ۴۰ سد را روی این رودخانه ها احداث نموده و ۳۶ سد دیگر در را دست احداث دارد و در حال مطالعه برای احداث ۱۴۱ سد بر روی سه رودخانه یاد شده میباشد.

مرگ در جاده های الاحواز تمام شدنی نیست

بنا به گزارش فارس  در ساعت ۱۸:۰۵ روز شنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۱۳ (۳۰آذر۹۲) در اثر برخورد یک خودروی تریلی با یک مینی‌بوس در ۳۰ کیلومتری روستای ابوشانگ، در جاده قفاص عبادان یک خانم جوان بین ۲۵ تا ۳۰ ساله کشته و ۸ نفر(۶مرد و ۲زن) مجروح شدند.

همچنین درمورخه ۲۱ دسامبر۲۰۱۳ (۲۱آذر۹۲) در یک حادثه رانندگی در جاده شهر “الصالحیه” یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند.

 در حادثه ای دیگر در اقلیم شمالی احواز در روز ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳ (۲۹ آذر ۹۲) شش تصادف در محور ایذج رخ داد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تهیه و تنظیم: بخش پیگیری و اخبار سایت پادماز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى