در : صفحه اول » ویدئو » بررسی بحران زیست محیطی احواز از دیدگاه حقوق بشر

بررسی بحران زیست محیطی احواز از دیدگاه حقوق بشر

همزمان با افزایش تلفات انسانی در اثر بحران خطرناک محیط زیست در اقلیم احواز، فعالان حقوق بشر معتقد هستند که این بحران می بایست در میدان حقوق بشر پیگیری شده و تلفات وسیع بشری در این اقلیم می بایست با استناد به توافقنامه های جهانی حقوق بشر مورد بررسی قرار گیرند.

در زمینه تلفات انسانی در اثر بحران زیست محیطی در احواز، در برنامه این هفته نسیم کارون چنین آمده است:

تحقیقات دانشگاه پزشکی احواز درسال ۱۳۸۹ شمسی نشان می دهد که در حدود ۲۰ درصد متوفیان احوازی به دلیل استنشاق هوای آلوده به ذرات ریز آلاینده، جان خود را از دست داده اند. این پژوهش که توسط دوعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی احواز به همراه پژوهشگری از دانشگاه آزاد احواز صورت گرفته است به علت مرگ ۹۸۲۶ حالت فوت غیرتصادفی پرداخته شده است. بر اساس این پژوهش ۱۷۱۸ نفر دراثر استنشاق حجمی بیش از ۳۱۰ میکروگرم درمترمکعب از ذرات ریز معلق درهوا جان خود رااز دست داده اند.

براساس همین پژوهش درصد کل مرگ ومیرهای وابسته به ذرات ریز در سال ۸۹ شمسی نسبت به سال ۸۸،  پنج ونیم درصد افزایش داشته است. همچنین در حدود ۵۰ درصد متوفیان مذکور، در روزهای پر گردوغبار و باغلظت بیش از ۳۳۰۰ میکروگرم درمترمکعب از ذرات ریز جان باخته اند.

درهمین راستا پژوهشی دیگر که توسط اداره کل منابع طبیعی احواز به همراه دانشگاه آزاد احواز صورت گرفته است نشان می دهد که در طول یکسال(از مرداد ماه ۸۶ تا مرداد ماه ۸۷) حدود ۱۰۰ روزآلوده در شهرستان احواز، توسط سازمان حفاظت محیط زیست استان، در وضعیت بحرانی و با میانگین ماندگاری ۴۸ ساعته گزارش شده است. همچنین طبق اعلام مدیر مرکز فوریت­های پزشکی استان، تعداد مراجعین به بیمارستان­ها به علت هوای آلوده، در یک مورد از طوفان­های گرد وغبار(۲۷ و ۲۸ خرداد ماه ۱۳۸۷) ۲۰۵ نفز بوده که ۲ نفر در تاریخ یاد شده، به علت مسمومیت تنفسی، جان خود را از دست داده­اند.

در همین ارتباط رییس مرکز تحقیقات قلب دانشگاه علوم پزشکی احواز گفت: ذرات گرد و غبار در سایزهای متفاوتی هستند اما ذراتی که در اقلیم احواز دیده می‌شود در اندازه‌های ۲٫۵ تا ۵ میکرون است. این ذرات به جز خاک، حاوی موادی مانند قارچ‌ها، میکروب‌ها و مواد شیمیایی نیز هستند.

دکتر «سید محمدحسن عادل» در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار کرد: این مواد از طریق تنفس وارد فضای ریه شده و با ورود آن، تبادل اکسیژن در ریه دچار اختلال می‌شود و اکسیژن کافی به بدن نمی‌رسد. این مشکل سبب می‌شود افرادی که زمینه‌ی بیماری قلبی دارند، به حملات قلبی دچار شوند.

وی ادامه داد: مطالعات در دیگر کشورها نشان می‌دهد که آلودگی‌ها احتمال حملات قلبی، بی‌نظمی، سکته و ایست قلبی را تسریع می‌کند و تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها به علت بیماری‌های قلبی و تنفسی افزایش می‌یابد.

هرفرد بامتوسط ۱۰ ساعت فعالیت و۱۷ بار تنفس درهردقیقه ومتوسط ۰٫۰۳۶۸ گرم گردوغبار درمتر مکعب هوای تنفسی، به طور متوسط درزمان پدیده گردوغبار(دوام ۱۰ ساعت)، ۶٫۶۲۴ گرم گردوغبار وارد ریه های خود می کند.

همچنین پیشتر پژوهش هایی جهانی نشان داده اند که به ازای افزایش ۱۰ میکروگرم درمترمکعب درغلظت ذرات کوچکتر یا مساوی ۱۰ میکرون(PM10) کل مرگ ومیر یک درصد افزایش می یابد. همچنین همزمان با افزایش طوفانهای گردوغباری، بیمارس آسم به میزان ۱۷ درصد افزایش یافته وباعث صدمه به سلولهای پوست وتغییر درژن های این سلولها می گردد.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى