در : صفحه اول » اخبار » شرکت نفت هور العظیم را به آتش می کشد

شرکت نفت هور العظیم را به آتش می کشد

شرکت نفت هور العظیم را به آتش می کشد

شرکت نفت برای سومین بار در یک ماه، هورالعظیم در جنوب غرب اقلیم احواز را دچار آتش سوزی کرده است.

به گزارش خبرگزاریهای داخلی، یک شاهد عینی اظهار کرده است که آتش سوزی در محل فعالیت میدان آزادگان شمالی و در قسمت جنوبی جاده شهید اسدپور در هور العظیم اتفاق افتاد. این آتش سوزی در هورالعظیم از حدود ساعت سه بامداد یکشنبه هفتم فوریه آغاز شد و تا شب این روز ادامه داشت.
بنا به اظهارات این شاهد عینی، وزش باد باعث گسترش آتش سوزی شده و بیش از پنج هزار مترمربع از تالاب طعمه آتش برخاسته از فعالیتهای شرکت نفت در این منطقه شد.
وی اظهار کرد که اداره محیط زیست و فرمانداری هیچ اقدامی برای مهار آتش نکردند و در نهایت نیز با کاهش شدت باد، آتش خودبخود فرو نشست.
وی با انتقاد از بی توجهی به آتش سوزی مداوم در این تالاب گفت: در یک سال گذشته حدود ۱۰۰ مورد آتش سوزی در این تالاب اتفاق افتاده که فقط برخی از آنها ثبت شده اند.
وی با بیان اینکه صدای پرندگان و جانوران تالاب در حین آتش سوزی دل هر رهگذری را به درد می آورد، افزود:چه کسی مسئول خسارتی است که به پرندگان و جانوران این تالاب وارد می شود؟
وی اضافه کرد: متاسفانه در روزهای گذشته مصاحبه هایی از مسئولان محیط زیست مبنی بر تلاش برای مهار آتش منتشر شده ولی ما که در منطقه مستقر هستیم تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه ندیدیم.

بر اساس این گزارش، هورالعظیم ششم بهمن دچار آتش سوزی شد که چهار روز طول کشید.

شاهدان عینی از میان ساکنان محلی هور العظیم بارها اظهار کرده اند که به چشم خود دیده اند که آتش زدن کمیت هایی از نفت استخراجی توسط شرکت نفت چگونه مسبب آتش سوزی بوده است و حتی در این زمینه عکسهایی نیز از آتش افروزیهای شرکت نفت در این تالاب حیاتی اقلیم احواز تهیه شده است.

در مقابل مسئولان حکومتی سعی دارند بهیچوجه انگشت اتهام را متوجه شرکت نفت نکنند و عوامل طبیعی و بی احتیاطی صیادان را عامل این آتش سوزیهای مکرر معرفی می کنند.

تالاب هورالعظیم در تابستان امسال نیز بارها دچار آتش سوزی شده بود. آتش سوزی در هورالعظیم در حالی اتفاق می افتد که با بارندگی های اخیر به ویژه در حوضه رودخانه کرخه (که منبع اصلی تامین کننده تالاب است) انتظار می رفت بخش از نیاز آبی آن تامین شود.
به گفته فریدون صالحی فر مدیرعامل سد کرخه، تاکنون ۳۳۰ میلی متر بارندگی در بالادست سد کرخه ثبت شده است که رکورد خیلی خوبی است و حداکثر دبی آب ورودی به دریاچه سد کرخه یک هزار و ۶۴ متر مکعب بر ثانیه است که در صورت تداوم بارندگی ها تا ۱۰ سال آینده مشکل کمبود آب وجود نخواهد داشت این در حالی است که حقابه تالاب از این سد هیچگاه تامین نشده است و هور العظیم در پشت سد کرخه تشنه و خشک نگه داشته شده است .
تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور قرار دارد که یک سوم آن در احواز و دو سوم در عراق است.
هورالعظیم آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین است که برنامه محیط زیست سازمان ملل در سال ۲۰۰۲ خشک شدن آن را یکی از دو فاجعه زیست محیطی قرن اعلام کرد و نسبت به تبعات آن به کشورهای ایران و عراق هشدار داد.
بخش احوازی تالاب هورالعظیم از یک طرف با کاهش شدید آب روبه روست و از سوی دیگر با اکتشافات نفتی دچار خسارت شده است.
این تالاب از زمان خشک شدن به عنوان یکی از کانون های اصلی تولید گرد و غبار معرفی شده است.

 بخش خبر – جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تصاویری از آتش افروزیهای شرکت نفت در هور العظیم:

naft2

 

naft (2)

 

naft1

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى