در : صفحه اول » حقوق بشر » مصرف سالانه درحدود سه میلیارد مترمکعب آب توسط طرح های توسعه نیشکر

مصرف سالانه درحدود سه میلیارد مترمکعب آب توسط طرح های توسعه نیشکر

هفت طرح توسعه نیشکر کشت دراقلیم احواز با کاشت نیشکر دردهها هزار هکتار زمین کشاورزی، سالانه درحدود سه میلیارد مترمکعب آب مصرف می کنند. این میزان آب در حدود ۳۵ درصد آورد سالانه رودخانه کارون است.

درپژوهشی که توسط کشت وصنعت میرزا کوچک خان صورت گرفته است گزارش شده است که به طور متوسط سالانه در هرهکتار درحدود ۳۸ هزار مترمکعب آب به مصرف نیشکر دراقلیم احواز می شود. ازطرف دیگر عباس بذرافکن مدیرعامل توسعه نیشکر وصنایع جانبی اعلام کرده بود که سطح زیر کشت نیشکر باافتتاح طرح های فارابی ودهخدا به ۷۰ هزار هکتار رسیده است. برخی دیگر از مسئولان استانی سطح زید کشت را تا ۹۰ هزار هکتار نیز اعلام کرده اند.

محاسبه ای کاملا ساده نشان می دهد که سالانه رقمی معادل دومیلیارد وهفتصد میلیون تا سه میلیارد وچهارصد میلیون متر مکعب آب به مصرف طرح های توسعه نیشکر می رسد.

براساس همین پژوهش راندمان استفاده ازآب درمزارع نیشکر کمتر از ۶۰ درصد است ومابقی آب یعنی سالانه درحدود یک میلیارد مترمکعب آب هدر می رود.

همچنین بنا تحقیقات کشت وصنعت هفت تپه تولید هریک کیلوگرم شکر، به بیش از ۲۴۲۰ لیتر آب نیاز دارد. این امر نشان می دهد که بهای آب پرداختی برای تولید یک کیلوگرم شکر جای هیچگونه سودهی برای این طرح ها نمی گذارد.

نیشکر

ده مجموعه توسعه نیشکر درقالب هفت واحد با نام های کشت وصنعت صنعت فارابی، دعبل خزائی، سلمان فارسی ، امیرکبیرو میرزاکوچک خان در جنوب احواز و کشت و صنعت دهخدا و خمینی در جنوب شوشتر و کشت و صنعت میان آب و السبعه (هفت تپه) و کارون بین شوشتر و سوس با کشت هزاران هکتار نیشکر ضررهای جبران ناپذیری به محیط زیست اقلیم احواز وارد کرده اند.

این طرح های کشت نیشکر سالانه میلیونها مترمکعب پساب خیلی شور وارد رودخانه کارون می کنند. حجم کل سالانه پساب‌های کشاورزی دومیلیارد وصدوبیست میلیون متر مکعب است که بیشترین بخش آن مربوط به مزارع نیشکر می شود. این پساب ها به تنهایی حدود ۸۴ درصد حجم پساب‌های ورودی به کارون را شامل می‌شود. به علاوه این پساب ها با تخلیه روزانه ۸۵۴۱ تن نمک و املاح معدنی بیشترین سهم و نقش را در افزایش شوری منابع آب کارون به عهده دارد به عبارتی دیگر حدود ۷۸ درصد نمک و املاح معدنی از کل بار آلودگی معدنی که به رودخانه وارد می گردد توسط زهکش‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی است.

شایان ذکر است که کشت نیشکر ازسوی سازمان های طرفدار محیط زیست بعنوان یکی از عوامل اساسی خشک شدن زمین معرفی شده است.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى