در : صفحه اول » اخبار » آلودگی ناشی ازسوزاندن نیشکر علت اصلی باران اسیدی دراحواز است

آلودگی ناشی ازسوزاندن نیشکر علت اصلی باران اسیدی دراحواز است

naishekar

احمد لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست اقلیم احواز اعلام کرد که وجود میزان زیاد نیترات در آسمان احواز علت اصلی باران اسیدی دراین شهر است. در این خصوص وی اظهار داشت که نیترات حاصل از سوختن مزارع نیشکر و سوختن نفت در آسمان احواز انباشته شده و مردم احواز  را مسموم کرده است.

این سخنان مدیر کل حفاظت محیط زیست استان درحالی بیان می شود که تاکنون درحدود ۶ هزار احوازی در پی بارش باران اسیدی دچار تنگی نفس شده و در بیمارستانها حاضر شده اند که در حدود ۸۰۰ تن از آنان بستری شده اند.

طرح های دهگانه توسعه نیشکر مساحت وسیعی از زمین های اقلیم احواز را پوشانده اند که جهت برداشت نیاز است تا ابتدا آتش زده شوند. درخصوص میزان موادی که درعملیات برداشت نیشکر سوزانده می شوند مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان مهندس تورج همتی در مرداد ماه سال ۱۳۹۱ شمسی اعلام کرده بود که سطح زیر کشت اراضی نیشکر ۳۹۰ هزار هکتار سطح سبز است که این سطح قادر است سالانه یک میلیون و پنجاه هزار تن دی اکسید کربن جذب و ۷۸۰ هزار تن اکسیژن به طبیعت بازگرداند!

وی نسبت به میزان نیترات ناشی ازسوزندان ۳۹۰ هزار هکتار سطح سبز نیشکر واثرات آن برسلامتی مردم احواز هیچ توجهی نشان نداده است.

برداشت نیشکر هرساله از نیمه دوم  مهرماه آغاز می شود و در ابتدا سطح سبز چندصد هزار هکتاری نیشکر سوزانده می شود تا میزان بالای پوشال نیشکر برطرف شده و عملیات برداشت آغاز شود.

شایان ذکر که کاشت حدود ۹۰ هزار هکتار نیشکر دراحواز سالانه بیش از سه میلیارد متر مکعب آب مصرف می کند. همچنین پساب های شور نیشکر یکی ازعلل اصلی شورشدن آب های اقلیم احواز بوده وروزانه بیش از ۸۴۰۰ تن نمک را وارد بستر رودخانه ها می کنند. تولید زیاد نیترات ناشی از سوزندان نیشکر یکی دیگر از آسیب های زیست محیطی طرح هایی است که تنها با توجیه امنیتی وبه منظور برهم زدن بافت جمعیتی اقلیم احواز تاسیس شده اند.

 در همین راستا مدیر کل مدیریت بحران احواز اشغالی با بیان اینکه شمار مبتلایان به عارضه تنفسی در اقلیم به شش هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است، افزود: با وجود ارائه تمام خدمات لازم در بیمارستان ها، همچنان تعدادی بستری هستند.

رژیم اشغالگر ایران همواره از ارائه آمار و ارقام درباره هر گونه حوادث در مناطق غیر فارس  و به ویژه مناطق عرب نشین خودداری میکند و بر همین اساس است که می توان به آمارهای ارائه شده با دیده شک نگریست.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى