در : صفحه اول » حقوق بشر » احمد شهید: اعدام جوانان عرب باید متوقف شود!

احمد شهید: اعدام جوانان عرب باید متوقف شود!

اعدام


احمد شهید، امروز دوشنبه ۱۱ مارس ۲۰۱۳ در جلسه بعداز ظهر شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، خواستار توقف احکام اعدام پنج فعال فرهنگی عرب احوازی شد. گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در ایران این سخنان را در بیست ودومین نشست فصلی شورای حقوق بشر سازمان ملل ایراد کرد.

این پنج فعال فرهنگی عرب احوازی از فرهنگیان و دبیران شهر خلفیه در ۸۰ کیلومتری شرق احواز هستند که در چارچوب موسسه فرهنگی – مدنی الحوار (گفتگو) در دوره اصلاحات و پس از آن به فعالیتهای فرهنگی می پرداختند. این پنج تن در أوائل سال ٢٠١١ دستگیر و به مدت ٩ ماه در بازداشتگاه اطلاعات احواز، تحت شکنجه شدید و فشارهای روانی قرار گرفته بودند. در دادگاه انقلاب شعبه ٢ أهواز به اتهام های “محاربه”تبلیغ علیه نظام” أقدام علیه امنیت ملی” متهم شده و به اعدام محکوم شدند و پس از آن احکام اعدام آنها در دیوان عالی کشور شعبه ٣٢ به تایید رسید.

 قابل ذکر است که شورای حقوق بشر به همراه پنج گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، عفو بین الملل، دیدبان حقوق بشر، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزارت خارجه بریتانیا ، دولت آلمان و نروژ همچنین سی نهاد حقوق بشر دیگر خواستار لغو احکام اعدام صادره و إعاده دادرسی ومحاکمه عادلانه برای این فعالان شده اند.

همچنین در اقدامی کم نظیر بیش از هزار عرب احوازی به همراه فعالان ملل کورد وتورک و عربهای کشورهای سوریه وعراق روز جمعه هشتم مارس در محکومیت احکام اعدام این فعالان فرهنگی، در برابر مقرر اتحادیه اروپا در بروکسل راهپیمایی گسترده ای را برگزار کردند.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى