در : صفحه اول » اخبار » اعتصاب غذای فعالان مدنی عرب احوازی محکوم به اعدام

اعتصاب غذای فعالان مدنی عرب احوازی محکوم به اعدام

 اعتصاب غذا

درپی تهدید به اجرای حکم اعدام و همچنین فشارهای شدید روانی از سوی مسئولان زندان کارون وشرایط بد زندان، پنج فعال مدنی عرب محکوم به اعدام دست به اعتصاب غذا زدند.  بنا به اخبار رسیده به فعالین حقوق بشر احوازی،  هاشم شعبانی نژاد، هادی راشدی، مختار البوشوکه، محمد علی عموری نژاد و یابر البوشوکه  فعالان مؤسسه الحوار خلفیه به همراه دوستشان رحمان عساکره که به ٢٠ سال محکوم گردیده از روز شنبه دوم مارس جاری ( ١٢ اسفند) اعتصاب غذای خود را آغاز نموده اند.

 در همن راستا ارتباط تلفنی محکومان عرب  با خانواده هایشان از روز شنبه دوم مارس قطع شده و در روز چهارشنبه ششم مارس در حین ملاقات خانواده ها متوجه وضعیت ضعیف جسمانی فرزندان خود شده واز اعتصاب غذای آنها باخبر شدند. در این میان هادی راشدی که از بیماری روماتیسم قلبی و ناراحتی کبد رنج می برد درپی اعتصاب غذا وضعیت جسمانی وی به شدت وخیم شده است.

 پس از تأیید حکم اعدام این پنج فعال مدنی عرب توسط دیوان عالی کشور، خانواده های محکومین با مراجعه به مجلس شورای اسلامی، تجمع در مقابل  بیت رهبری، مراجعه به مراجع تقلید و تجمع در مقابل أماکن دولتی و قضائی خواستار لغو احکام اعدام صادره در حق فرزندان خود شدند. در این راستا جمعی از فرهنگیان، بازاریان، معتمدین شهر،  بزرگان و  شیوخ قبائل عرب توماری را امضاء نموده  و ضمن تایید مسالمت آمیز بودن فعالیت این جوانان، درخواست لغو احکام اعدام آنها شده اند.

 این پنج فعال فرهنگی عرب احوازی از فرهنگیان و دبیران شهر خلفیه در ۸۰ کیلومتری شرق احواز هستند که در چارچوب موسسه فرهنگی – مدنی الحوار (گفتگو) در دوره اصلاحات و پس از آن به فعالیتهای فرهنگی می پرداختند. این پنج تن در أوائل سال ٢٠١١ دستگیر و به مدت ٩ ماه در بازداشتگاه اطلاعات احواز، تحت شکنجه شدید و فشارهای روانی قرار گرفته بودند. در دادگاه انقلاب شعبه ٢ أهواز به اتهام های “محاربه”تبلیغ علیه نظام” أقدام علیه امنیت ملی” متهم شده و به اعدام محکوم شدند و پس از آن احکام اعدام آنها در دیوان عالی کشور شعبه ٣٢ به تایید رسید.

 قابل ذکر است که شورای حقوق بشر به همراه پنج گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، عفو بین الملل، دیدبان حقوق بشر، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزارت خارجه بریتانیا ، دولت آلمان و نروژ همچنین سی نهاد حقوق بشر دیگر خواستار لغو احکام اعدام صادره و إعاده دادرسی ومحاکمه عادلانه برای این فعالان شده اند.

دیروز هشتم مارس نیز در حمایت از این فعالان مدنی احوازی، راهپیمایی گسترده ای در بروکسل از سوی احوازی های مقیم کشورهای مختلف اروپایی به همراه فعالان ملل کورد وتورک وبلوچ و عربهای دیگر کشورهای عربی صورت گرفت. در این راهپیمایی بیش از هزار نفر شرکت کنند و خواستار لغو احکام اعدام این فعالان مدنی وبرچیده شدن سیاست های پاکسازی نژادی رژیم مرکزی ایران در اقلیم احواز عربی شدند.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى