در : صفحه اول » اخبار » به اعدام وسرکوب عرب های احواز پایان دهید

به اعدام وسرکوب عرب های احواز پایان دهید

 اعدام

گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در ایران و نمایندگان چندین کشور اروپایی به همراه نماینده آمریکا خواستار توقف احکام اعدام جوانان عرب وپایان دادن به سرکوب ملت عرب احواز شدند.

دیروز۱۱ مارس ۲۰۱۳ احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در ایران در بیست و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو در رابطه با محکومان به اعدام احوازی که هم أکنون یازده روز است که از اعتصاب غذای آنها سپری شده است، گفت: دولت ایران اتهام هائی را به پنج عرب احوازی نسبت داده وآنان را ضد نظام قلمداد و به اعدام محکوم کرده است. درصورتی که فعالیت آنها فقط فرهنگی وبه زبان وادبیات خودشان بوده ودرموسسه ای به نام الحوار فعایت می کردند که طبق مدارک بدست آمده این پنج عرب احوازی پس از دستگیری در بازداشتگاه توسط ماموران اطلاعاتی شکنجه شده و بدون داشتن دادگاهی عادلانه محکوم به اعدام شده اند. باتوجه به اینکه دو نفر از آنان معلم هستند از دولت ایران می خواهیم حکم اعدام آنان را متوقف ساخته وخواهان تحقیق در این مورد هستیم.

همچنین نماینده بریتانیا امروز ۱۲ مارس در ادامه همین نشست حقوق بشری خواستار لغو فوری أحکام اعدام پنج فعال عرب احوازی توسط حکومت جمهوری إسلامی شد. نماینده آلمان نیزاظهار داشت که فعالان عرب احوازی با آزار و أذیت و تبعیض از جانب حکومت ایران روبرو هستند و شمار زیادی از آنها به دلیل ستم وسرکوب نظام مرکزی به کشورهای همجوار ایران فرار کرده اند. علاوه بر این نماینده آمریکا نیز خواستار پایان دادن به قلع وقمع ملل عرب احوازی وتورک وکورد و دیگر ملت ها شده است.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به گزارش احمد شهید ادعا کرده است که ملل ایران از هیچ مشکلی رنج نمی برند و درصلح ومساوات به سر می برند. همچنین جمهوری اسلامی با جعلی خواندن نام “عربهای احواز” از احمد شهید خواست تا به دلیل سیاسی بودن بار معنایی این نام در گزارش خود از آن استفاده نکند. علاوه براین جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به گزارش احمد شهید درباره موارد زیاد نقض حقوق بشر در حق ملت عرب احواز، اتهاماتی واهی تروریستی را علیه فعالان عرب احوازی تکرار کرده است.

احکام اعدام این پنج فعال فرهنگی مدنی، که در ماە ژوئن بە مرگ محکوم شدە بودند از سوی دیوان عالی کشور شعبه ٣٢ تائید و روز چهارشنبە نهم ژانویە به خانوادە آنان ابلاغ شد. محمدعلی عموری نژاد، هادی راشدی، -هاشم شعبانی‌نژاد جابر آلبوشوکه، مختار آلبوشوکه، همگی از اعضای فعال موسسه علمی-فرهنگی الحوار (گفتگو) کە مقابل خشونت است، بوده اند که در بهمن و اسفند ۱۳۸۹ دستگیر شدند. محمدعلی عموری نژاد در آن زمان در زندان بصره عراق بسر می‎برد و در بهمن ماه ۱۳۸۹ از مرز شلمچه مستقیما به مقامات اطلاعات جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد. متهمان این پرونده پس از اینکه ماه‌ها در بازداشتگاه وزارت اطلاعات تحت شکنجه شدید بوده‌اند، به محاربه و اقدام علیه امنیت ملى متهم شدند. این در حالی است که تمامی فعالان یاد شده، در جلسه دادگاه اعلام کرده‌اند اعترافاتی که از آنان اخذ شده تحت شکنجه بوده و به هیچ وجه صحت ندارد.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى