در : صفحه اول » اخبار » در غیاب قاضی ۵ تن از فعالان عرب به اتهاماتی سنگین متهم شدند

در غیاب قاضی ۵ تن از فعالان عرب به اتهاماتی سنگین متهم شدند

 hamidie

 

بنابر گزارش وب سایت احوازنا ، جلسه دادگاه ۵ نفر زندانی عرب در شهر حمیدیه که از ابتدای سال ۲۰۱۲ در زندان کارون به سر می برند، به دلیل مسافرت قاضی دادگاه به زمانی دیگر موکول شد.

بر اساس این گزارش در غیاب قاضی دادگاه شعبه ۱ احواز، اتهامات آقایان عیدان شاخی (بیت صیاح) ، حسن عبیات، خالد عبیداوی، جاسم ساعدی، رضا عبیداوی توسط دفتردار شعبه به متهمین تفهیم شد.

دفتردار شعبه ۱ دادگاه شهر احواز ، اتهامات محاربه با خدا، تاسیس تشکیلات ضد انقلاب، اقدام علیه امنیت ملی را به متهمین اعلام کرده است.

مصطفى کوتی ، حسن منابی، عدنان ساعدی ، جواد بترانی ، چهار متهم دیگر این پرونده هستند که پیشتر به قید وثیقه آزاد شده بودند.

بنا بر گزارش واصله از منابع داخل احواز، در غیاب قاضی بارانی در جلسه دادگاه، اتهامات  توسط دفتر دار شعبه به افراد تفهیم شده و به متهمان تاکید شده که دادگاه حکم خود را صادر خواهد کرد و قاضی در حال حاضر در مسافرت است.

اما یکی از کارمندان دادگاه به منابع محلی گفته قاضی بارانی بنا به دلایلی منتقل شده است و تا تعیین قاضی جدید محاکمه به تعویق خواهد افتاد .

قابل ذکر است فعالان حقوق بشر در احواز معتقدند که این ۴ زندانی در یک سناریوی ساختگی توسط وزارت اطلاعات در سال ۲۰۱۲ توسط پرس تی وی وادار به اعترافاتی اجباری شدند.

گفتنی است یکی از اتهامات این افراد ترور یک بسیجی در شهر حمیدیه به اسم “آدوس” میباشد.

کاظم آدوس که در اوایل سال ۲۰۰۹ کشته شد، از عوامل دستگاه اطلاعات در شهر حمیدیه بود که در جریان اعتراضات مردمی از تظاهر کنندگان فیلم می گرفت و شمار زیادی از جوانان حمیدیه را روانه شکنجه گاههای اطلاعات کرده بود.  وی به مشکل تراشی برای اهالی حمیدیه معروف است. اهالی حمیدیه بارها با خانواده آدوس درگیر شده بودند. زمانی که وی کشته شد برادرش جاسم آدوس به مدت چند ماه در بازداشت بود. وی متهم به قتل برادرش بود. تا اینکه با دخالت و وساطت خانواده آدوس و مسئولان اطلاعات جاسم آدوس از زندان آزاد شد.

در حال حاضر ۹ تن ازفعالان فرهنگی عرب شهرهای خلفیه وفلاحیه به اعدام محکوم شده اند وهرلحظه خطر اعدام جان آنها را تهدید می کند. همچنین سه تن از فعالان موسسه فرهنگی شباب السوس به اتهاماتی شبیه اتهامات جوانان حمیدیه متهم شده اند. اتهامات تفهیم شده به متهمان شهر حمیدیه وسوس مجازات اعدام را درپی خواهد داشت. تمامی محکومان شهرهای خلفیه وحمیدیه وسوس همگی درپی اعتراضات ملت عرب احواز همزمان با اولین سالیاد انتفاضه ۲۰۰۵ پس از آغاز بهار عربی در سال ۲۰۱۱ بازداشت شده اند.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى