در : صفحه اول » اخبار » دولت ایران قصد دارد دهها بازداشتی احوازی را در ماه سپتامبر آتی اعدام کند

دولت ایران قصد دارد دهها بازداشتی احوازی را در ماه سپتامبر آتی اعدام کند

پادماز- بنا به گزارش فعالان حقوق بشر احوازی، دولت ایران قصد دارد حداقل ۳۲ تن از زندانیان سیاسی و عقیدتی احوازی را طی ماه سپتامبر آتی اعدام کند. طی این اقدام دولت ایران که به منظور انتقامجویی از حمله به مراسم رژه در ۲۲ سپتامبر سال ۲۰۱۸، قرار است حداقل ۳۲ تن از زندانیان احوازی اعدام شوند.

فعالان حقوق بشر احوازی اعلام کرده اند که دستگاه اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با توسل به شیوه هایی نظیر تهدید و ارعاب و گمراه سازی خانواده های زندانیان احوازی، آنها را از انتشار خبر اعدام قریب الوقوع فرزندانشان بازداشته است. 

براساس گزارش فعالان حقوق بشر احوازی، سکوت خانواده های محکومان به اعدام در نتیجه روند گمراه سازی این خانواده ها از سوی دستگاه اطلاعات و دستگاه قضایی دولت ایران و دادن وعده نقض حکم اعدام علیه فرزندانشان در صورت عدم انتشار خبر، صورت گرفته است.

هویت شمارى از این فعالان عرب که در دادگاه انقلاب احواز اتهام بغى به آنها تفهیم شده است، بشرح آتی است:

١- خانم صهباء حمادى فرزند زیدان، ۲۱ ساله، متاهل، داراى دو فرزند، از اهالى شهر خفاجیه است. وی  نویسنده وکاربر فضاى مجازى است که در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۸ بازداشت شده بود.

٢- سید مرتضى موسوى فرزند یوسف، دانشجوى رشته ادبیات انگلیسى از اهالى شهر خفاجیه است که در ۱۵ ماه ژولای ۲۰۱۸  سه ماه قبل از هجوم به مراسم رژه بازداشت شده است.

٣- خانم خلود سبهانى

۴- خانم زینب عفراوى

۵- عبدالله شموسى 

۶- عیدان شموسى

 ٧- عبدالنبى شموسى

٨- صادق ساعدى

٩- انور نیسى از اهالى کوى علوى شهر احواز 

١٠- علی حیدری فرزند شایع ساکن کوی ملاشیه احواز 

١١- احمد حمرى ۲۹ ساله ساکن کوى مندلى احواز

١٢- عبدالله مرمضی فرزند جواد از اهالى شهر خفاجیه است که سه ماه قبل از هجوم به مراسم رژه بازداشت شده است.

١٣- رضا عجیلى از اهالى شهر خفاجیه

شماری از محکومان به اعدام ماهها قبل از حمله به مراسم رژه سپاه پاسداران در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۸، بازداشت شده اند. این محکومان در زندانهای مختلف در تهران و همدان و احواز بسر می برند.

فعالان حقوق بشر احوازی افزوده اند که دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی به منظور تسویه حساب با زندانیان سیاسی احوازی که سالهاست در زندان بسر می برند، قصد دارند تا این زندانیان را در ارتباط با حمله به مراسم رژه اعدام کنند. حسن اجلاو یکی زندانیان سیاسی احوازی است که سالهاست در زندان جمهوری اسلامی محبوس است و اکنون در خطر اعدام قریب الوقوع قرار دارد.

فعالان حقوق بشر از احواز گزارش داده اند که زندانیان محکوم به اعدام از هرگونه امکان برای دفاع از خود در برابر اتهامات بی دلیل جمهوری اسلامی  محروم بوده و هیچگونه وکیل مدافعی نداشته اند. بنا به اظهارات منابع موثق، زندانیان احوازی برای ماهها تحت شکنجه وحشیانه دستگاه اطلاعات جمهوری اسلامی بوده و تحت فشار شکنجه اعترافات ساختگی از این زندانیان گرفته شده است. این اعترافات اجباری در دادگاه علیه این زندانیان احوازی استفاده شده و درپی آن محکوم به اعدام شده اند.

جمهوری اسلامی با بکارگیری شکنجه حشیانه علیه زندانیان احوازی آنها را مجبور به اعتراف به دست داشتن در عملیات حمله به مراسم رژه در سال ۲۰۱۸ ساخته است و فیلمهایی از اعترافات اجباری این زندانیان را کارگردانی کرده است تا در روزهای قبل از اعدام در میدیا منتشر کند.

فعالان حقوق بشر احوازی اعلام کرده اند که دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی فشار زیادی را بر خانواده های زندانیان محکوم به اعدام وارد کرده است تا خبری از اعدام قریب الوقوع این زندانیان منتشر نشود. در همین راستا فعالان حقوق بشر احوازی از تمامی انسان دوستان خواسته اند تا در رساندن صدای مظلومیت زندانیان احوازی به سازمانهای جهانی حقوق بشر نقشی داشته باشند و بایکوت خبری جمهوری اسلامی را بشکنند.

منبع: فعالان حقوق بشر احوازی و کانال خاکزدگان 

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى