در : صفحه اول » دیدگاه » استفاده از سدها در جنگ احتمالی با آمریکا

استفاده از سدها در جنگ احتمالی با آمریکا

سیل ساختگی یا مانور نظامی ایران

در ماه مارس گذشته، دولت ایران دریچه سدهای مشرف بر اقلیم احواز را باز کرده و بیش از نصف این اقلیم را زیر آب برد. بیش از نیم میلیون عرب احوازی خانه و هستی شان زیر آب رفت و چندین ماه را در بیان بسر گذراندند.

در روزهای همزمان با زیر آب رفتن احواز، گرچه سکوت کامل رژیم و عدم امداد رسانی به مردم و نقل وانتقال وسیع ماشین آلات نظامی سنگین نظیر تانکها، ناظران را به شک انداخت اما کشف هدف اصلی نظام از این اقدام عجیب در غرقاندن احواز امر ساده ای نبود.

گذر چهار ماه از آن واقعه تلخ، و آغاز تحرکات نظامی ایران در خلیج عربی و تجارب تاریخی، نیات واقعی دولت ایران از غرقاندن احواز را برملا می کند.

بنا به دلایلی آتی، طرح غرقاندن احواز یک مانور نظامی بود که در راستای آمادگی برای مقابله احتمالی با آمریکا صورت گرفته است:

  • چرا احواز: اقلیم احواز یک دشت هموار است که از جنوب آن تا سرحد زاگرس در شمال، فاقد هرگونه مانع طبیعی است که بتوان در درگیریهای نظامی از آن به عنوان پناهگاه استفاد کرد. مهمترین راه ارتباطی با این اقلیم، جاده ارتباطی اندیمشک و خط آهن است که فاصله کمی تا مرز با عراق دارند. از سوی دیگر احواز حاوی تقریبا تمامی ثروتهای طبیعی نظیر نفت و گاز است و یک منطقه استراتژیک برای ایران است. این امر سبب شده است تا دفاع از اقلیم استراتژیک احواز، در برابر حمله احتمالی آمریکا برای رژیم ایران وظیفه خیلی سخت باشد.

  • عملکرد ایران: در هفته هایی که سیل ساختگی صدها شهر و روستای احواز را زیر آب برد و در حدود نیم میلیون نفر خانه و هستی خود را از دست دادند و یا در محاصره آبها بودند، رژیم ایران تنها نظاره گر بود. بنا به شواهد موثق ایران برای مدت بیش از یک ماه خاکریزهای بلند که مسیر طبیعی ورود آبها به تالاب العظیم را می بستند، بسته نگه داشته بود تا اقلیم احواز را بسان یک استخر بزرگ آبگیری کند. فرمانده هان نظامی ایران به جای امدادگران در مناطق غرق شده حاضر شده تا عمق آبها و وسعت مناطق آب گرفته را بررسی می کنند. نیروهای مسلح وابسته به سپاه پاسداران ایران با منفجر کردن سیل بندهای شماری از روستاها، خطر زیرآب رفتن شهرها که در جنگ نظامی می توانند به عنوان پناهگاه استفاده شوند، را کاهش دادند. در همین حال گروهکهای نظامی وابسته به ایران نظیر الحشد الشعبی عراق و حزب الله لبنان و دیگر نیروهای بحرینی و افغان وارد احواز شدند و با تجهیزات نظامی خود روانه مناطق غرق شده احواز شدند تا از نزدیک میادین جبهه جنگ احتمالی با آمریکا را بررسی کنند و با آن آشنا شوند. دولت ایران نیز به جای ارسال ماشین آلات سنگین برای تقویت سیل بندها، ماشین آلات سنگین نظامی به منطقه فرستاده و در اطراف مناطق غرق شده مستقر کرد. نیروهای عملیاتی ایران از سوی دیگر محور ۱۲۰ کیلومتری احواز عبادان و احواز محمره را بر روی آبها سرریز شده از سوی دشت میسان بسته نگه داشتند. پس از تقریبا سه هفته و طی برنامه ریزی این محورها را به روی آبها بازکرده و شهرهای و روستاهای واقع در این دشت کم ارتفاع را زیر آب بردند.

  • تجربه جنگ با عراق: در روزها وهفته های اول جنگ با عراق، ارتش عراق به سرعت وارد دشت میسان شده و جهت قطع راه ارتباطی اندیمشک با اقلیم احواز به سوی این جاده استراتژیک پیشروی کرد. در مقابله با پیشروی ارتش عراق، دولت ایران با بازکردن دریچه سدها، دشت میسان را زیرآب برده و پیشروی ارتش عراق را متوقف کرد. نیروی هوایی ایران با استفاده از محاصره شدن تانکهای عراقی در آب، به سادگی توانست با حملات هوایی ضربات مهمی به ارتش عراق وارد سازد.

  • نارضایتی احوازی ها از دولت مرکزی ایران: از آغاز از برسرکارآمدن رژیم جمهوری اسلامی در ایران تا به امروز ملت عرب احواز چندین انتفاضه مردمی را علیه رژیم انجام داده است. ملت عرب احواز به دلیل محرومیت مطلق از ثروتهای طبیعی احواز و زندگی در فقر مطلق و به دلیل محرومیت ار حقوق سیاسی و فرهنگی و اجتماعی خود همواره علیه رژیم اعتراض کرده است. قیام محمره در ۱۹۷۹، قیام کرامت اول در سال ۱۹۸۵، جنبش مسالمت آمیز حق خواهانه در جریان دهه نود میلادی، انتفاضه آوریل ۲۰۰۵، انتفاضه سال ۲۰۱۱ همزمان با بهار عربی، جنبش مردمی دفاع از کارون و تالاب العظیم، انتفاضه کرامت دوم در سال ۲۰۱۸، تنها بخشی از اعتراضات مستمر احوازیها علیه دولت ایران محسوب می شود.

  • سطح آب در مخازن سدها: رژیم جمهوری اسلامی با بهره گیری از بارشهای اخیر، مخازن سدها را به شکل کامل پر نگه داشته است. ایران میلیاردها متر مکعب آب را در پشت دهها سد بزرگ و کوچک که مشرف بر اقلیم احواز هستند، ذخیره کرده است. این سدها در هرگونه رویارویی احتمالی ایران و آمریکا نقش مهمی برای دولت ایران بازی می کنند. سدهای غرب زاگرس ابزاری خطرناک در دست رژیم ایران هستند که قابلیت کشتار جمعی و آرام و غیرخونین صدها هزار انسان بی گناه در اقلیم احواز را دارند. چنین اسلحه کشتار جمعی هم قابلیت ضربه زدن به دشمن نظامی را دارد و هم قابلیت پاکسازی نژادی ملت عرب احواز، که خود یکی از مهمترین مخالفان دولت ایران محسوب می شود.

 این شواهد نشان می دهند که دولت ایران خود را برای استفاده از سدها در جنگ احتمالی اش با آمریکا، آماده می کند. هرگونه استفاده احتمالی ایران از آبها جهت غرقاندن احواز در راستای رویارویی های نظامی اش، اقدامی علیه امنیت جهانی محسوب می شود و با مصوبات شورای امنیت سازمان ملل در تعارض است. وسعت فاجعه انسانی در صورت غرقاندن احواز، آنچنان زیاد است که می توان پیش بینی کرد که یک پاکسازی نژادی بزرگی را در احواز به همراه خواهد داشت.

به نمایندگی از فعالان عرب احوازی، از تمامی سازمانهای جهانی نظیر شورای امنیت سازمان ملل و سازمانهای حقوق بشری می خواهیم که دولت ایران را از هرگونه استفاده از آبها در منازعات نظامی اش با آمریکا برحذر کرده تا رژیم ایران را از ارتکاب هرگونه پاکسازی نژادی در احواز منع کنند.

بخش دیدگاه

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى