در : صفحه اول » اخبار » دولت نروژ: فعالان عرب احوازی را اعدام نکنید

دولت نروژ: فعالان عرب احوازی را اعدام نکنید

به گزارش جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز به نقل از سایت وزارت خارجه نروژ؛ دولت نروژ با صدور اطلاعیه ای خواستار توقف فوری احکام اعدام پنج فعال عرب احوازی شد. وزیر خارجه نروژ در این اطلاعیه اعلام کرده است: پنج فعال عرب احوازی که از بنیانگذاران موسسه فرهنگی “الحوار” هستند در سال ۲۰۱۱ در سالگرد اعتراضات گسترده مردم عرب،در منازل خود بازداشت شده اند.

گری لارسون وزیر خارجه نروژ می گوید؛ در نظر گرفتن حکم اعدام برای فعالانی که برای برگزاری تجمع های مسالمت آمیز و عضویت در نهاد های مدنی فعالیت می کنند، امری غیر قابل قبول است. لارسون افزود: گزارش هایی در دست هست که حکایت گر ناعادلانه بودن دادگاه آنها است و این امر سبب نگرانی عمیق دولت نروژ شده است.

وزیر خارجه نروژ معتقد است؛ مقامات تهران موظف هستند که حقوق تعیین شده در میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی که ایران از امضا کنندگان آن است را به درستی رعایت کند. گری لارسون می افزاید دولت متبوعش اساسا با مجازات اعدام مخالف است وبه همین دلیل نیز از ایران می خواهد تا احکام اعدام پنج فعال عرب احوازی را لغو کرده و حکم اعدام را به کلی متوقف سازد.

لارسون با اشاره به بازداشت روزنامه نگاران ایرانی طی یک سال باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران، این گونه حوادث را غیر قابل قبول دانسته است. او حضور دیدگاههای مختلف در رسانه ها را امری مهم توصیف کرده که در معرفی آلترناتیوهای سیاسی بسیار حیاتی هستند.

پیش از این نیز چندید نهاد بین المللی و حقوق بشری، اتحادیه اروپا، دولت آلمان وبریطانیا خواستار توقف احکام اعدام فعالان عرب احوازی شده بودند.

محمد علی عموری، هاشم شعبانی، مختار آلبوشوکه، هادی راشدی و یابر آلبوشوکه پنج فعال عرب احوازی هستند که از سال ۲۰۱۱ بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب احواز محکوم به اعدام شده اند. احکام اعدام این پنج تن در دیوان عالی کشور تایید شده و این موضوع باعث فشار های بین المللی زیادی بر دستگاه قضایی ایران شده است.

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى