در : صفحه اول » اخبار » سدسازی عامل اصلی خشک شدن نخلستانهای اقلیم احواز

سدسازی عامل اصلی خشک شدن نخلستانهای اقلیم احواز

سدسازی عامل اصلی خشک شدن نخلستانهای اقلیم احواز

پادماز: بنا به گزارشهای واصله از شهرهای جنوبی اقلیم احواز هزاران اصله نخل در شهرهای عبادان و فلاحیه و محمره در اثر خشک شدن رودخانه های کارون و جراحی خشک و نابوده شده اند. صدها روستایی عرب احوازی در حالی نخلستانهای خود را از دست می دهند که دولت کار ساختن دهها سد بر روی رودخانه های این اقلیم و همچنین انتقال آب این رودخانه ها به فلات مرکزی فارس را با اصرار هرچه تمام پیگیری می کند.

 

در شهرستان فلاحیه دهها روستایی عرب که نخلستانهایشان کاملا خشک شده اند مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرها شده اند. در شهرستان عبادان نیز وضعیت وخیم نخلستانها سبب شده است تا نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی ایران نسبت به انتقال آب رودخانه های اقلیم احواز و همچنین سدسازی اعتراض نماید. محمد سعید انصاری نماینده شهر عبادان در این زمینه اظهار داشته است که ممانعت از ورود آب به اقلیم احواز و همچنین آلوده ساختن اندک آب باقیمانده در بستر رودخانه ها بواسطه فعالیت طرحهای ویرانگر نیشکر سبب شده است تا تنها منبع رزق و روزی هزاران کشاورز عرب احوازی از بین برود.

 

بنا به گزارشهای واصله نخلستانهای شهر فلاحیه که روزگاری جلوه ای زیبا به این شهرستان داده بودند اکنون در اثر خشک شدن منظره ای غمناک را پیش روی رهگذران به نمایش گذاشته است.

 

شایان ذکر است که علاوه بر ذخیره شده آب رودخانه های اقلیم احواز در پشت سدها و انتقال آب به فلات مرکزی فارس، افزایش شدید انواع آلاینده ها سبب شده است تا کشاورزی اقلیم احواز با تهدیدی بزرگ روبرو شود. این امر سبب شده است تا کشاورزی سنتی مردم عرب در اقلیم احواز هر ساله نسبت به سال قبل کاهش قابل توجهی داشته باشد.      

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى