در : صفحه اول » سیاسی » سرسپرده گان مرکز به سخن آمده اند

سرسپرده گان مرکز به سخن آمده اند

دردو دهه اخیر وپس ازآنکه دولت مرکزی ایران طرح های توسعه نیشکر فاجعه آور ومصیبت زا را دراقلیم احواز تاسیس کرد، به دلیل مصرف بالای آب توسط طرح های ده گانه نیشکر وانتقال آب به فلات مرکزنشینان اقلیم احواز رو به خشکی نهاد. مسئولان غیربومی احواز این سرسپرده های دولت مرکزگرای ایران، درپاسخ به اعتراضات مردمی سخنان عجیب وغریبی به زبان آوردند.

درپاسخ به اعتراضات مردمی نسبت به آلودگی غیرقابل تصور هوای شهر احواز، مسئولان توسعه نیشکر بارها اعلام کردند که توسعه نیشکر نه تنها آلوده کننده هوا نیست بلکه با ایجاد در حدود ۳۹۰ هزار هکتار فضای سبز نقش مهمی درکنترل هوا دارد. این دروغ گوها گویا مردم را کم فهم تصور کرده اند. چرا که طرح های توسعه نیشکر با مصرف کل آب جاری دربستر رودخانه نیمه جان کارون هم از طرفی سبب خشک شدن این اقلیم وکاهش شدید رطوبت هوا وبه راه افتادن طوفان های شن شده است وهم باتخلیه پساب های شور خود دررودخانه ها وتالاب ها سبب نابودی هور(تالاب) العظیم ونابودی پوشش سبز دشت ها وسبب نابودی نخلستانها شده وهم باتولید زیاد مواد آلاینده به هنگام سوزندان مزارع نیشکر جهت آسان کردن برداشت محصول سبب آلودگی شدید هوا می شوند. اخیرا باران اسیدی دراحواز ۹ هزار نفر را دچار تنگی نفس ساخته است. اکسیژن تولیدی توسط توسعه نیشکر زمانی ارزش دارد که هوا خالی از گردوغبار باشد. اکسیژن باشد یانباشد ذرات ریز گردوغبار با قطر کمتر از ۱۰ میکرون ازمجاری تنفسی انسان عبور کرده وجذب خون می شوند. این امر منجر به بیماری هایی نظیر سرطان وانواع بیماری های قلبی می شود.

درموردی مشابه، حجازی استاندار سابق احواز پس ازآنکه از آمار محرمانه مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا که توسط معاونت بهداشت استان تهیه شده، باخبر شده است شوکه شده واقدام به دروغ پردازی کرد. حجازی گفته است که مردم اقلیم احواز غذاهای سرخ کردنی وفست فود زیاد می خورند به همین خاطر میزان مرگ ومیر بیمارهای قلبی دراین اقلیم به شدت افزایش یافته است. وی از مسئولان استانی خواست تا فاضلاب های روباز استان را اصلاح کنند تااز میزان بیمارهای قلبی کاسته شود!

این درحالی است که دکتر محمد الستی متخصص بیماری‌های قلبی و عروقی در گفت‌وگو با ایسنا درباره آمار بالای مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی که توسط معاونت بهداشت استان اعلام شد، اظهار کرد: مشکلات قلبی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های موجود در اقلیم احواز و یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر استان محسوب می شود وگرمای اهواز تأثیر مستقیمی بر این موضوع ندارد.

محرمانه بودن آمارهای مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا وتناقض عیان درسخنان استاندار سابق احواز با گفته متخصصان، همگی حکایت ازآن دارد که فاجعه ای درحال وقوع است.

رییس بیمارستان “شفا”ی احواز دکتر محمد پدرام اظهارداشته است: تعداد بیماران سرطانی در استان خوزستان رو به افزایش است بطوری ‌که سالانه بیش از یک هزار مورد جدید ابتلا به بیماری سرطان در کودکان و بزرگسالان به ثبت می‌رسد. از سال ۶۴ شمسی که این مرکز تاسیس شده تاکنون ۲۰ هزار مورد بیمار سرطانی در اطفال و بزرگسالان شناسایی شده است.

وی در مورد دلایل آمار بالای سرطان و تالاسمی در خوزستان گفت: مشکلات ژنتیکی، عوارض ناشی از جنگ تحمیلی، وجود صنایع سنگین، آلودگی آب آشامیدنی به دلیل ورود فاضلاب‌ صنعتی، خانگی و همچنین سموم شیمیایی آلودگی‌های محیطی و گرد و غبار از جمله عوامل گسترش روز افزون این بیماری در استان خوزستان است.

پدرام این سخنان را ۶ سال قبل یعنی مهرماه سال ۱۳۸۷ شمسی بیان کرد.

دکتر شهرام ابراهیمی، کارشناس برنامه سرطان مرکز بهداشت احواز، گفته است:‌ از میان بیش از صد نوع سرطان شناسایی شده، ۵۲ نوع سرطان در خوزستان دیده می‌شود و مرگ و میر ناشی از سرطان به تنهایی بیش از مرگ و میر به علت بیماری‌های ایدز، سل و مالاریا است.

وی افزود: انتظار بود از هر صد هزار نفر، صد نفر مبتلا به سرطان شناسایی شود که اکنون با توجه به افزایش فاکتورهای خطر و عوامل مستعدکننده، این آمار افزایش یافت و به ۱۴۶ مورد از هر صد هزار نفر در سال رسیده است.

سخنان دکتر ابراهیمی نشان می دهد که درصد سرطان دراقلیم احواز در حدود ۵۰ درصد نسبت به حالت عادی افزایش یافته است.

 مرکزگراها وسرسپرده های مرکز سعی در آن دارند تا بلاهایی که به دست دولت مرکزی وبه شکل برنامه ریزی شده برسر مردم عرب احواز آمده است رانتیجه خطا واشتباه مدیریتی معرفی کنند.

بیش از دو دهه است که انواع سرطان ها وبیمارهای قلبی سالانه هزاران تن ازساکنان احواز را به کام مرگ می فرستند اما مسئولان غیربومی استان سخنی نگفته اند واعتراضی ازخود نشان نداده اند. پس چه شده است که اینان یکباره زبان گشودند وشعار دفاع ازکارون سرداده اند؟!

سبب هرچه هست سکوت همه جانبه مسئولان غیربومی استان برتاراج همه جانبه ثروت های طبیعی احواز درده های گذشته وزبان گشودن اخیر آنان دلالت بریک امر دارد. هرچه هست اقدامی هماهنگ شده است. این هماهنگی به قصدی خاص صورت می گیرد.

آنچه روشن است اظهارات اخیر مسئولان استان به منظور تغییر وضع موجود وبازگشت وضعیت رودخانه های اقلیم احواز به حالت گذشته نیست. دربهترین حالت آنها می خواهند که وضعیت فعلی کارون تغییر نیابد. وضعیتی که درآن کارون به یک فاضلاب روباز تبدیل شده است.

هرچه هست بر مردم عرب است که هوشیار باشند که توطئه ای جدید درراه است. به ویژه که استاندار جدید احواز گوشه هایی از توطئه جدید را نمایان ساخت. این سرسپرده گان مرکز که حاضر نیستند آمار مرگ ومیر مردم احواز را اعلام کنند ودرعوض به عوامفریبی ودروغ پردازی روی می آورند به هیچ وجه خیرخواه مردم عرب نخواهند بود.

 پادماز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى