در : صفحه اول » دیدگاه » مجازات گروهی فعالان احوازی، با محاکمات صوری و اتهامات واهی

مجازات گروهی فعالان احوازی، با محاکمات صوری و اتهامات واهی

امروز خبر صدور احکام حبس چهار فعال عرب شهر حمیدیه از سوی فعالان حقوق بشر احوازی منتشر شد. بنا به گزارش فعالان حقوق بشر احوازی، حسن عبیات فرزند جلاو محکوم به حبس ابد شده و عیدان بیت سیاح( شاخی) به ۱۰سال حبس و جاسم ساعدی بهمراه خالد عبیداوی هرکدام محکوم به ۵ سال حبس شدند.

در سه سال اخیر، بعبارتی از زمان آغاز بهار عربی تاکنون، این چندمین دسته از فعالان عرب است که همزمان به احکام سنگینی نظیر اعدام و یا زندانهای طولانی مدت محکوم می شوند. گذشته از اعدامهای فله ای دوره پس از انتفاضه ۲۰۰۵، از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۵ تن از فعالان فرهنگی موسسه الحوار به اعدام محکوم شدند که دو تن از آنها در ژانویه ۲۰۱۴ اعدام شدند و بقیه در زندان بسر می برند.
گروه دیگر شامل ۷ تن از فعالان شهر فلاحیه است که چهارتن آنها در نوامبر ۲۰۱۳ اعدام شدند و سه تن دیگر در زندان بسر می برند. سومین گروه شامل فعالان شهر سوس است که دو تن از آنها بنامهای خالد چبیشاط و سید خالد موسوی در ماه مه ۲۰۱۴ اعدام شدند و سلمان چایان به ۲۵ سال حبس و تبعید به شهر یزد محکوم شده است.
چهارمین گروه شامل ۴ تن از جوانان شهر حمیدیه است که احکام حبس طولانی مدت آنها طی هفته گذشته به آنها ابلاغ شده است.

جمهوری اسلامی ایران جهت توجیه سرکوبگریش در حق ملت عرب احواز، همواره از اتهامات انتزاعی و فارغ از هرگونه حقیقت و مصداقیت استفاده کرده است؛ اتهاماتی نظیر محاربه با خدا و افساد فی الارض و ارتباط با بیگانگان و اقدام علیه امنیت ملی بدون استثناء اتهامات اصلی تمامی فعالان عرب را تشکیل می دهد.

جمهوری اسلامی بخودی خود از انتزاعی بودن این اتهامات کاملا آگاه است بهمین دلیل همواره سعی کرده است تا اتهاماتی واقعی که دارای وجود خارجی هستند دست وپا کند. لذا در مورد فعالان موسسه الحوار شهر خلفیه، این جوانان به قتل یکی از ماموران اطلاعات که هم اکنون زنده است و در استان دیگری زندگی می کند، متهم شدند.

در مورد فعالان شهر حمیدیه، این فعالان بقتل کاظم آدوس، بسیجی و جاسوس جمهوری اسلامی که به جان و مال و آبروی مردم عرب تعدیهای عدیدی داشته است و گفته می شود به احتمال فراوان توسط برادرش و یا نزدیکانش بقتل رسیده است متهم شدند. بردار کاظم آدوس پیشتر به اتهام قتل برادر بسیجی اش ماهها در بازداشت اطلاعات بود اما با رضایت خانواده اش از زندان آزاد شده بود. در فیلم ساختگی اطلاعات، که ۴ فعال عرب شهر حمیدیه نزد خانواده آدوس برده می شوند تا در آنجا اظهار ندامت کنند، برادر مقتول حضور نداشته است و این خود نشان دهنده تلاش اطلاعات برای دور نگه داشتن قاتل اصلی از صحنه است.

تمامی این فعالان عرب که اعدام شده اند و یا به حبسهای طولانی مدت محکوم شده اند، همگی اتهامات وارده را در دادگاه و در مقابل قضات جمهوری اسلامی بکلی رد کرده اند و اعلام کرده اند که اعترافات گرفته شده از آنها تحت شکنجه شدید و وحشیانه صورت گرفته است.

از دیگر اقدامات اداره اطلاعات رژیم، که عدم استقلال دستگاه قضایی از نظام سیاسی حاکم را بوضوح نشان می دهد، شکنجه شدید فعالان عرب برای مدتهای طولانی و ساخت فیلمهای تبلیغاتی ساختگی با کمک شبکه ماهواره ای پرس تی وی جهت گناهکار نمایاندن فعالان احوازی در چشم جهانیان است.
دستگاه اطلاعات جهت پیش بردن این شیوه غیرانسانی که اقدامی در راستای کاهش هزینه اعدام فعالان احوازی برای رژیم در سطح جهانی محسوب می شود، حتی از نقض شدید حقوق خانواده های محکومان نیز کوتاهی نمی کند. اطلاعات بارها خانواده های متهمان عرب را فریب داده و با دادن وعده عفو فرزندانشان، آنها را در فیلم تبلیغاتی خود به صورت آگاهانه و ناآگاهانه بکار گرفته است.

این اقدامات رژیم همگی نشان می دهد که دستگاه امنیتی و تبلیغاتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همه دست در دست هم داده تا صدای حق خواهی و عدالت طلبی وآزادی خواهی ملت عرب احواز را خفه سازند. اقدامی که هر چند هفته یکبار با تجمع جوانان عرب نقش برآب می شود.
سرکوبگری جمهوری اسلامی در سالهای اخیر نشان داده است که فعالان عرب اعدام شده نزد ملت عرب شهیدانی هستند که نماد آزادی خواهی و شجاعت و شهامت می باشند و مسئولان قضایی ایران در نگاه جهانیان جز ناقضان حقوق بشر و گناهکارانی که می بایست در دادگاههای بین المللی محاکمه شود، بیش نیستند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى