در : صفحه اول » دیدگاه » واکنش های جهانی به احکام اعدام جوانان عرب

واکنش های جهانی به احکام اعدام جوانان عرب

در روزهای اخیر و درپی تائید احکام اعدام پنج جوان عرب شهر خلفیه توسط دیوان عالی کشور ایران، سازمان های مدافع حقوق بشر جهانی و وزرای خارجه کشورها مواضع محکمی در برابر این احکام داشتنه اند. سازمان عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، سازمان ملل به همراه شمار زیادی از سازمان های حقوق بشری عربی و جهانی و ایرانی خواستار توقف این احکام شده اند. همچنین، وزارت خارجه بریطانیا و آلمان و مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا کاترین آشتون و دیگر مسئولان اروپایی وعربی خواستار توقف این احکام شدند.
این واکنش های گسترده جهانی در حالی صورت می گیرد که سازمان های مدافع حقوق بشر از مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از ایران، همچنان با شک وتردید با نقض های حقوق بشری در اقلیم احواز برخورد می کند. شبکه همبستگی برای حقوق بشر با وجود دریافت پیشنویس بیانیه ای در دفاع از نه جوان عرب شهرهای خلفیه و فلاحیه محکوم به اعدام آنهم در زمانی که پرونده این جوانان تازه به دیوان عالی کشور ارسال شده بود اما شبکه حاضر نشد هیچگونه موضعی در این باره بگیرد. شبکه همبستگی برای حقوق بشر تنها زمانی حاضر به مطرح ساختن مسئله جوانان عرب شد که حکم اعدام دو جوان کورد از سوی شمار زیادی از سازمان های حقوق بشر ایرانی مطرح شد. اینان بیانیه های خود را با تیتر کردن اعدام دو جوان کورد منتشر ساختند. همچنین فیلم تبلیغاتی کمپین نه به اعدام شبکه همبستگی برای حقوق بشر هیچگونه اشاره ای به جوانان عرب نداشته است.

وقاحت رسانه های سیاسی همچون رادیو فردا و صدای آمریکا و غیره، غیر قابل وصف است. رادیو فردا بیانیه سازمان های جهانی در دفاع از جوانان عرب را تحریف کرد. در متن بیانیه های این سازمان ها از ملت عرب احواز و از سرکوب این ملت توسط نظام ایرانی سخن رفته است در حالی که این رادیو با تحریف مفاد این بیانیه ها از “عرب زبان” ها سخن گفت. همچنین صدای آمریکا از برنامه یک ساعته اش تنها در حدود پنج دقیقه را به اعدام پنج جوان عرب تخصیص داد در حالی که تمامی وقت برنامه بر حکم اعدام دو جوان کورد متمرکز شده بود. از میان طیف عظیم اپوزیسیون ایرانی تنها گروه فدائیان و اتحاد فدائیان است که با صدور بیانیه احکام اعدام جوانان عرب احوازی را محکوم کردند.

علاوه براین مطرح کردن مسائلی همچون جدایی طلبی و تمرکز بر کنفرانس مصر در حمایت از ملت عرب احواز و همچنین واکنش های شدید ایرانیان به برنامه پرگار بی بی سی حکایت از تلاش برخی جریان های سیاسی اپوزیسیون ایرانی برای مقابله با بازتاب وسیع محکومیت های جهانی به احکام اعدام جوانان عرب احواز دارد.

سکوت همه جانبه اپوزیسیون سیاسی ایرانی در قبال احکام اعدام جوانان عرب، هجوم معکوس اپوزیسیون و ملی گراهای ایرانی با بهانه کردن تمامیت ارضی کشور و همچنین عملکرد ضعیف مدافعان حقوق بشری در دفاع از جوانان عرب در مقایسه با عملکرد آنها در قبال حکم زندان چند ماهه برای یک فعال مرکز نشین، همگی حکایت از ترسی نهفته در درون اپوزیسیون ایرانی از مطرح شدن نقض های حقوق بشری در اقلیم احواز دارد.

بازتاب وسیع محکومیت احکام اعدام جوانان عرب در سطح جهانی رویکرد اپوزیسیون ایرانی و فعالان حقوق بشر مرکزگرا در محدود کردن بحران حقوق بشر در ایران به چالش های مذهبی و دیکتاتوری که هر دو در چارچوب مرکزی می گنجند، را زیر سئوال می برد. این بازتاب وسیع خبری چالش حقوق بشری مرکز- حاشیه در ایران را در سطح جهانی مطرح می سازد و تبعاتی سیاسی درپی خواهد داشت. با مطرح شدن این نقض های حقوق بشری در سطح جهانی، جهانیان جویای ریشه های این نقض ها خواهند شد و اسباب موثر در شدت یافتن این نقض های حقوق بشری را پیگیری خواهند کرد.

نویسنده: مهدی هاشمی

تمام حقوق نشر متعلق به وب سایت پادماز است. مطالب منتشرشده در وب سایت پادماز ضرورتا بیانگر رویکرد جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز نیست.

الصعود لأعلى